Bu araştırmada lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerini bazı değişkenler açısındanincelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla veri toplama aracı olarak Umay(2001) tarafından geliştirilen “Matematiğe Karşı Öz-yeterlik Algısı Ölçeği” ve araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmaya 2010-2011 eğitim-öğretim yılında, Bitlis il merkezindeki ortaöğretim okullarının son sınıflarında öğrenim gören toplam 325 öğrenci katılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, Anova ve t-testi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; öz-yeterlik puanı öğrencinin cinsiyetine ve okul türüne göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterdiği, ancak öğrencilerin uzun süre yaşadıkları yerleşim birimine ve ailenin aylık gelirlerine göre ise istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir
In this study, it is aimed to evaluate the mathematics self-efficacy levels of high school senior students interms of some variables. As a means of data collection, “The scale of self-efficacy perception against mathematic” developed by Umay(2001) and the personal information form developed by researcher have been used for this purpose. The total of 325 students attending to the last class of secondary school in the 2010-2011 education-instruction year have been participated to this research. Anova and t-test have been used in the analyses of data obtained from research. According to the analysis results, it is detected that the scores of self-efficacy show a difference statistically in respect of the students’ gender and the kind of school, but not show any difference statistically significance in respect of the settlements of students live there for a long time and monthly income of family
Other ID | JA33EC63RJ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 3 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.