Research Article
BibTex RIS Cite

1918-2019 Yılları Arasındaki Uçak Kaza Raporlarının İstatistiksel Analizi

Year 2021, Volume: 2 Issue: 40, 1 - 32, 05.11.2021
https://doi.org/10.17134/khosbd.1000317

Abstract

Havayolu taşımacılığı birçok sebepten dolayı en çok tercih edilen ulaşım türlerinden biridir. Buna karşın gelişen teknoloji ile birlikte kaza riskini en aza indirmek için birçok kuruluş tarafından çalışmalar ve araştırmalar yürütülmektedir. Havacılığın ilk yıllarında meydana gelen kazaların esas sebepleri mekanik nedenlerden kaynaklanırken; gelişen teknoloji ile birlikte mekanik nedenlerden kaynaklanan kazalar yerini artan insan gücünün sebep olduğu insan kaynaklı hatalardan meydana gelen uçak kazalarının sayısında artışa bırakmıştır. Günümüzde, “Havacılık” yüksek düzeyde teknik, idari ve hatta teknolojik operasyonlara dönüşmüştür. Bu durum büyük ölçüde gelişmiş bilgi yönetimi teknolojilerini içeren daha büyük ve daha hızlı uçakların tanıtımı ve üretimi ile mümkün olmuştur. Endüstriyel bakış açısına göre uçağın insanları, kargoları, postaları ve benzerlerini daha uygun bir fiyata ve daha kısa sürede taşıyabilmesi havacılığı önemli bir sektörel değer haline getirmiştir. Havacılık şirketlerinin artmasıyla rekabet artmıştır, böylece işletmelerin daha fazla kazanma uğruna çalışanlara aşırı yük verme eğiliminde olmaları uçak kazalarına neden olabilmektedir. Artan trafik hacmi ve hava taşımacılığına olan talebin artması, hava kazalarında riskler ve artışlar anlamına gelir. Bu çalışmada, uçak kazalarının nedenlerinden olan insan kaynaklı hatalar ve mekanik hatalardan bahsedilmiş ve 1918-2019 yılları arasındaki uçak kazalarının istatistiksel analizi yapılmıştır.

References

  • Box, G. E., Jenkins, G. M., Reinsel, G. C. and Ljung, G. M. (2009). Stochastic models and their forecasting. England: WILEY Publishing (5th Edition).
  • Calderón, D.J. (2014). Aviation Investment Economic Appraisal for Airports, Air Traffic Management, Airlines and Aeronautics. England: Ashgate Publishing Limited.
  • Cryer, J. D. and Chan, K. S. (2008). Time-series Analysis with Applications in R, USA: Springer (2nd Edition).
  • Çetek, C., Ateş, S.S., Cavcar, A., Cavcar, M., Kayıtmaz, O. and Apaydın, M. (2016). Harekât Performans. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları (1st ed.).
  • Çetingüç, M. (2016). Havacılık ve Uzay Psikolojisi. Ankara: Atlas Akademik Basın Yayın Dağıtım, Tic. Ltd. Şti (1st ed.).
  • Doviak, R.J., Vladislav, M.D. and Zrnic, S. (1999). Aviation Weather Surveillance Systems ‘Advanced Radar and Surface Sensors for Flight Safety and Air Traffic Management’. United Kingdom: The Institution of Electrical Engineers.
  • Evans, J.E. (2001). ‘Developments in US Aviation Weather R&D’, New Concepts and Methods in Air Traffic Management in Lucio Bianco, Paolo Dell'Olmo, Amedeo R. Odoni (Eds.). Berlin: Springer.
  • Lucertini, M., Smriglio, S. and Telmon, D. (1997). ‘Network Optımızatıon In Air Traffic Management’, Modelling and Simulation in Air Traffic Management in Lucio Bianco, Paolo Dell'Olmo, Amedeo R. Odoni (Eds.). Berlin: Springer.
  • Muller, R. and Drax, C. (2014). ‘Fundamentals and Structure of Safety Management Systems in Aviation’ Aviation Risk and Safety Management Methods and Applications in Aviation Organizations in Roland Muller, Andreas Wittmer, Christopher Drax (Eds.). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Okkay, İ. (2017). Halkla İlişkiler. İstanbul: Genel İşletme, İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • Okkay, İ. (2019a). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Sosyal, Beşerî ve İdarî Bilimler Alanında Araştırma ve Değerlendirmeler. Ankara: Cilt 3, Gece Akademi Dizayn Birimi.
  • Riedle, R. (2006). ‘Importance of CISM in Modern Air Traffic Management (ATM)’. Critical Incident Stress Management in Aviation in Jörg Leonhardt and Joachım Vogt (Eds.). England: Ashgate Publishing Limited.
  • Stolzer, A.J., Halford, C.D. and Goglia, J.J. (2008). Safety Management Systems in Aviation. England: Ashgate Publishing Limited.
  • Wensveen, J.G. (2007). Air Transportation A Management Perspective. England: Ashgate Publishing Limited.
  • Yalçınkaya, A., Sarılgan, A.E., Sesliokuyucu, İ.P., Altuntaş, Ö. and Battal, Ü. (2016), Hava Kargo ve Tehlikeli Maddeler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları (1st ed.). Conference Articles
  • Bal, F. and Okkay İ. (2019a). Eşler Arası Çatışma Boşanma Nedenleri: Medya Yansıması Sosyolojik ve Psikolojik Boyut Bir Literatür Derlemesi. 4th International Congress on Social Sciences-Humanities and Education, Ankara.
  • Bal, F. and Okkay, İ. (2019b). İş Performansı Mobbing İlişkisi: Çalışanlarda Verimlilik ve Performans Üzerine Bir Derleme. 4th International Congress on Occupational Safety and Health, Ankara.
  • Bal, F. and Okkay, İ. (2019c). Çalışanlarda Ücret Algısı ve Psikoloji İlişkisi: Bir Literatür Derleme Çalışması. 4th International Congress on Occupational Safety and Health, Ankara.
  • Sun, Z., Ma, C., Li, W. and Shen, C. (2014). ‘Flight Operations Quality Assurance Based on Clustering Analysis’. Proceedings of the First Symposium on Aviation Maintenance and ManagementVolume II in Jinsong Wang (Eds.). Berlin: Springer.
  • Wang, X., Xu, B., Wei, S. and Chen, L. (2014). ‘Study and Analysis to the Failure Cable Plug Resulting in X-Type Airplane Engine Stopping in the Air’. Proceedings of the First Symposium on Aviation Maintenance and ManagementVolume I. Berlin: Springer.
  • Atalay, A., Tortum, A. and Gökdağ, M. (2012). Türkiye’de 1977-2006 Yılları Arasında Meydana Gelen Aylık Trafik Kazalarının Zamansal Analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 18(3), 221-229.
  • Mazon, J., Rojas, J., I., Lozano, M., Pino, D., Pratz, X., and Miglietta, M., M. (2018). Influence of Meteorological Phenomena on Worldwide Aircraft Accidents, 1967-2010. Meteorological Applications, 25, 236-245.
  • Okkay, İ. (2019b). Küreselleşen Dünyada Kriz Yönetiminin Önemi. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 6(3), 308-317. Uslu, S. and Dönmez, K. (2016). Geçmişten Günümüze Havacılık Kazalarının Sebeplerindeki Değişimler Üzerine Bir İnceleme. The Journal of Social Sciences, 3(9), 222-239.
  • National Transportation Safety Board (2018). Günlük kaza verileri. 25 Ocak 2019 tarihinde https://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviation/index.aspx internet adresinden alınmıştır.
  • Plane Crash Info (2018). Günlük kaza verileri. 25 Ocak 2019 tarihinde http://www.planecrashinfo.com/database.htm internet adresinden alınmıştır.

The Statistical Analysis of Air Crash Investigations from 1918 to 2019

Year 2021, Volume: 2 Issue: 40, 1 - 32, 05.11.2021
https://doi.org/10.17134/khosbd.1000317

Abstract

Air transportation is one of the most preferred types of transportation for many reasons. However, to minimize the risk of accidents with developing technology, investigations and studies are carried out by many organizations. While the main causes of accidents in the first years of aviation were due to mechanical reasons, accidents caused by mechanical reasons have been replaced by an increase in the number of aircraft accidents caused by human-induced errors which depend on the increasing manpower with the developing technology. Nowadays, “Aviation” has become a high level of technical, administrative, and even technological operations. This was made possible by the introduction and production of larger and faster aircraft, which largely includes advanced information management technologies. From an industrial point of view, the fact that aircraft can carry people, cargo, mail, and similar at a more affordable price and in a shorter time has made aviation an important sectoral value. Competition has increased with the increase of aviation companies; therefore, businesses that tend to give overload to employees for the sake of gaining more can cause aircraft accidents. Increased traffic volume and demand for air transportation mean risks and increases in air crashes. In this study, human-induced errors and mechanical system errors, which cause air crashes are mentioned and the statistical analysis of air crashes between the years 1918-2019 is examined.

References

  • Box, G. E., Jenkins, G. M., Reinsel, G. C. and Ljung, G. M. (2009). Stochastic models and their forecasting. England: WILEY Publishing (5th Edition).
  • Calderón, D.J. (2014). Aviation Investment Economic Appraisal for Airports, Air Traffic Management, Airlines and Aeronautics. England: Ashgate Publishing Limited.
  • Cryer, J. D. and Chan, K. S. (2008). Time-series Analysis with Applications in R, USA: Springer (2nd Edition).
  • Çetek, C., Ateş, S.S., Cavcar, A., Cavcar, M., Kayıtmaz, O. and Apaydın, M. (2016). Harekât Performans. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları (1st ed.).
  • Çetingüç, M. (2016). Havacılık ve Uzay Psikolojisi. Ankara: Atlas Akademik Basın Yayın Dağıtım, Tic. Ltd. Şti (1st ed.).
  • Doviak, R.J., Vladislav, M.D. and Zrnic, S. (1999). Aviation Weather Surveillance Systems ‘Advanced Radar and Surface Sensors for Flight Safety and Air Traffic Management’. United Kingdom: The Institution of Electrical Engineers.
  • Evans, J.E. (2001). ‘Developments in US Aviation Weather R&D’, New Concepts and Methods in Air Traffic Management in Lucio Bianco, Paolo Dell'Olmo, Amedeo R. Odoni (Eds.). Berlin: Springer.
  • Lucertini, M., Smriglio, S. and Telmon, D. (1997). ‘Network Optımızatıon In Air Traffic Management’, Modelling and Simulation in Air Traffic Management in Lucio Bianco, Paolo Dell'Olmo, Amedeo R. Odoni (Eds.). Berlin: Springer.
  • Muller, R. and Drax, C. (2014). ‘Fundamentals and Structure of Safety Management Systems in Aviation’ Aviation Risk and Safety Management Methods and Applications in Aviation Organizations in Roland Muller, Andreas Wittmer, Christopher Drax (Eds.). Switzerland: Springer International Publishing.
  • Okkay, İ. (2017). Halkla İlişkiler. İstanbul: Genel İşletme, İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları.
  • Okkay, İ. (2019a). Kurumsal Sosyal Sorumluluk, Sosyal, Beşerî ve İdarî Bilimler Alanında Araştırma ve Değerlendirmeler. Ankara: Cilt 3, Gece Akademi Dizayn Birimi.
  • Riedle, R. (2006). ‘Importance of CISM in Modern Air Traffic Management (ATM)’. Critical Incident Stress Management in Aviation in Jörg Leonhardt and Joachım Vogt (Eds.). England: Ashgate Publishing Limited.
  • Stolzer, A.J., Halford, C.D. and Goglia, J.J. (2008). Safety Management Systems in Aviation. England: Ashgate Publishing Limited.
  • Wensveen, J.G. (2007). Air Transportation A Management Perspective. England: Ashgate Publishing Limited.
  • Yalçınkaya, A., Sarılgan, A.E., Sesliokuyucu, İ.P., Altuntaş, Ö. and Battal, Ü. (2016), Hava Kargo ve Tehlikeli Maddeler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları (1st ed.). Conference Articles
  • Bal, F. and Okkay İ. (2019a). Eşler Arası Çatışma Boşanma Nedenleri: Medya Yansıması Sosyolojik ve Psikolojik Boyut Bir Literatür Derlemesi. 4th International Congress on Social Sciences-Humanities and Education, Ankara.
  • Bal, F. and Okkay, İ. (2019b). İş Performansı Mobbing İlişkisi: Çalışanlarda Verimlilik ve Performans Üzerine Bir Derleme. 4th International Congress on Occupational Safety and Health, Ankara.
  • Bal, F. and Okkay, İ. (2019c). Çalışanlarda Ücret Algısı ve Psikoloji İlişkisi: Bir Literatür Derleme Çalışması. 4th International Congress on Occupational Safety and Health, Ankara.
  • Sun, Z., Ma, C., Li, W. and Shen, C. (2014). ‘Flight Operations Quality Assurance Based on Clustering Analysis’. Proceedings of the First Symposium on Aviation Maintenance and ManagementVolume II in Jinsong Wang (Eds.). Berlin: Springer.
  • Wang, X., Xu, B., Wei, S. and Chen, L. (2014). ‘Study and Analysis to the Failure Cable Plug Resulting in X-Type Airplane Engine Stopping in the Air’. Proceedings of the First Symposium on Aviation Maintenance and ManagementVolume I. Berlin: Springer.
  • Atalay, A., Tortum, A. and Gökdağ, M. (2012). Türkiye’de 1977-2006 Yılları Arasında Meydana Gelen Aylık Trafik Kazalarının Zamansal Analizi. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 18(3), 221-229.
  • Mazon, J., Rojas, J., I., Lozano, M., Pino, D., Pratz, X., and Miglietta, M., M. (2018). Influence of Meteorological Phenomena on Worldwide Aircraft Accidents, 1967-2010. Meteorological Applications, 25, 236-245.
  • Okkay, İ. (2019b). Küreselleşen Dünyada Kriz Yönetiminin Önemi. Eurasian Journal of Researches in Social and Economics, 6(3), 308-317. Uslu, S. and Dönmez, K. (2016). Geçmişten Günümüze Havacılık Kazalarının Sebeplerindeki Değişimler Üzerine Bir İnceleme. The Journal of Social Sciences, 3(9), 222-239.
  • National Transportation Safety Board (2018). Günlük kaza verileri. 25 Ocak 2019 tarihinde https://www.ntsb.gov/_layouts/ntsb.aviation/index.aspx internet adresinden alınmıştır.
  • Plane Crash Info (2018). Günlük kaza verileri. 25 Ocak 2019 tarihinde http://www.planecrashinfo.com/database.htm internet adresinden alınmıştır.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Ümit Deniz Göker This is me

Mesut Yazıcı This is me

Gökhan Balcı This is me

Özge Köksal This is me

Hakan Eren Şengelen This is me

Publication Date November 5, 2021
Submission Date October 23, 2019
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 40

Cite

IEEE Ü. D. Göker, M. Yazıcı, G. Balcı, Ö. Köksal, and H. E. Şengelen, “The Statistical Analysis of Air Crash Investigations from 1918 to 2019”, Savunma Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 40, pp. 1–32, 2021, doi: 10.17134/khosbd.1000317.