Research Article
BibTex RIS Cite

Haber Kanallarının Sosyal Medya Performansları

Year 2022, Issue: 8, 1 - 23, 28.06.2022

Abstract

Tematik bir formatta dünyada olup biten olayları haberleştirerek izleyiciler ile buluşturan haber kanalları, sosyal medyanın her geçen gün yaygınlaşmasıyla ürettikleri içerikleri bu yeni alanın kullanıcıları ile de paylaşmaya başlamıştır. Sosyal medya sunduğu yeni imkân ve olanakları ile gazetecilik mesleği açısından önemli bir platform hâline gelmiştir. Bu çalışmada haberlerin topluma aktarılmasında en etkili mecralardan biri olan televizyon haber kanallarının sosyal medyayı kullanma biçimini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda Boomsocial.com sitesinden 9-15 Şubat 2022 tarihleri arasında genel tarama modeli ile elde edilen verilere göre Facebook, Twitter, Instagram ve Youtube’da en fazla takipçisi olan dört ulusal haber kanalı belirlenmiştir. Bu haber kanalları TRT Haber, NTV, CNN Türk ve A Haber’dir. Daha sonra belirlenen bu haber kanallarının Facebook, Twitter, YouTube ve Instagram hesaplarındaki takipçi sayıları ile takipçi artış oranları, ileti türleri ve etkileşim oranları karşılaştırmalı olarak betimsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmanın sonucunda araştırmanın örneklemini oluşturan dört haber kanalının sırasıyla en fazla Twitter, Facebook, YouTube ve Instagram platformlarını kullandıkları belirlenmiştir. Aldıkları etkileşim oranının ise takipçi sayısı ve paylaşımları ile orantılı bir şekilde artış gösterdiği saptanmıştır.

References

  • Boomsocial.com. (2022, 15 Şubat). Haber kanallarının sosyal medya istatistikleri. Erişim adresi:https://www.boomsocial.com/
  • Bulut, M. (2006). Kitle iletişim aracı olarak gazete ve internet. Ankara: Tek Ağaç Yayınları.
  • Çebi, M. S. (2002). Haberi anlamak. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ergül, H. (2000). Televizyon’da haberin magazinleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gezgin S. (2002). Geleneksel basın ve internet gazeteciliği. Serhan Yedig ve Haşim Akman (der). İnternet çağında gazetecilik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Girgin, A. (2008). Gazeteciliğin temel ilkeleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Sanal gazetecilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları
  • Koraltan, F. (1997). Televizyon Haberciliği. 4. Boyut Dergisi, (18), 62-75.
  • Newman N. (2021, 16 Şubat). Reuters Institute Digital News Report 2021. Erişim adresi:https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf
  • Matheson, D. (2004). Weblogs and the epitemology of the news: Some trends in online journalism. New Media and Society, 6 (4), 443-468. doi:10.1177/146144804044329
  • Matelski, M. J. (1996). Televizyon haberciliğinde etik (B. Dilzgören, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özçağlayan, M. (1998). Yeni iletişim teknolojileri ve değişim. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özçağlayan, M., & Uyanık, F. (2010, Nisan). Sosyal medya ve gazetecilik (s. 59-67). Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı, İstanbul.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni medya ve gazetecilik (Ö. Sakin, Çev.) Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2020). Haberin dönü(şü)mü: Sosyal medya gazeteciliği pratikleri. İNİF E- Dergi, 5(1), 70-87.
  • Postman, N. & Powers, S. (1996). Televizyon haberlerini izlemek (A. Tunç, Çev). İstanbul: Kavram Yayınları.
  • Rigel, N. (2000). İleti tasarımında haber. İstanbul: Der Yayınları.
  • Safko, L. & Brake, D. (2009). The social media bible: tactics, tools and strategies of business success. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tamer, E. C. (1983). Dünü bugünüyle televizyon. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Tok, İ. (2021). Ulusal gazetelerin bir haber mecrası olarak Youtube’u kullanma biçimlerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14 (1), 306-335.
  • Tokgöz, O. (2006). Temel gazetecilik. Ankara: İmge Yayınları.
  • Törenli, N. (2005). Yeni medya, yeni iletişim ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020). Yeni medya ile yeni gazetecilik anlayışı: Haber ajanslarının sosyal medya gazeteciliği açısından incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2), 1011-1031.
  • Reuters (2021,16 Şubat). Reuters Institute Digital News Report 2021. Erişim adresi:https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf
  • Ünal, R. (2018). Medya ekolojisinde yeni hikâye anlatım biçimi olarak Instagram: BBC News ve CNN Türk örneği. E-Kurgu, 26(3), 403-421.
  • Ünalan, D. (2021). Gazeteciliğin dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak gazetelerinin sosyal medya haberciliği çerçevesinde incelenmesi. Selçuk İletişim, 14 (2), 952-981.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yurdigül, Y. & Yüksel, H. (2013). TV haberciliğinde editoryal bağımsızlık sorunu: Türkiye televizyon haberciliğinde editoryal bağımsızlık sorununa ilişkin alan araştırması. Selçuk İletişim, 7 (4), 140-151.
  • Zinderen, A. (2021). Youtube ortamındaki haberciliği haritalandırmak: Gazetecilerin Youtube haber kanalları üzerine tanımlayıcı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (3), 932-950.

Social Media Performances of News Channels

Year 2022, Issue: 8, 1 - 23, 28.06.2022

Abstract

News channels, which bring together the audience by reporting the events happening in the world in a thematic format, have started to share the content they produce with the users of this new field, as the social media becomes more widespread day by day. Social media has become an important platform for the journalism profession with its new opportunities and possibilities. This study aims to reveal the way in which television news channels, which are one of the most effective channels in conveying the news to the society, use social media. In this context, four national news channels with the most followers on Facebook, Twitter, Instagram and YouTube were determined according to the data obtained from the Boomsocial.com site between 9-15 February 2022 with the general scanning model. These news channels are TRT Haber, NTV, CNN Türk and A Haber. Then, the number of followers on Facebook, Instagram Twitter and YouTube accounts of these news channels and their follower increase rates, message types and interaction rates were examined comparatively by descriptive analysis method. As a result of the study, it was determined that the four news channels that make up the sample of the research mostly use Twitter, Facebook, YouTube and Instagram platforms, respectively. It has been revealed that the rate of interaction they receive increases in proportion to the number of followers and shares.

References

  • Boomsocial.com. (2022, 15 Şubat). Haber kanallarının sosyal medya istatistikleri. Erişim adresi:https://www.boomsocial.com/
  • Bulut, M. (2006). Kitle iletişim aracı olarak gazete ve internet. Ankara: Tek Ağaç Yayınları.
  • Çebi, M. S. (2002). Haberi anlamak. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ergül, H. (2000). Televizyon’da haberin magazinleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gezgin S. (2002). Geleneksel basın ve internet gazeteciliği. Serhan Yedig ve Haşim Akman (der). İnternet çağında gazetecilik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Girgin, A. (2008). Gazeteciliğin temel ilkeleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Gürcan, H. İ. (1999). Sanal gazetecilik. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları
  • Koraltan, F. (1997). Televizyon Haberciliği. 4. Boyut Dergisi, (18), 62-75.
  • Newman N. (2021, 16 Şubat). Reuters Institute Digital News Report 2021. Erişim adresi:https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf
  • Matheson, D. (2004). Weblogs and the epitemology of the news: Some trends in online journalism. New Media and Society, 6 (4), 443-468. doi:10.1177/146144804044329
  • Matelski, M. J. (1996). Televizyon haberciliğinde etik (B. Dilzgören, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Özçağlayan, M. (1998). Yeni iletişim teknolojileri ve değişim. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özçağlayan, M., & Uyanık, F. (2010, Nisan). Sosyal medya ve gazetecilik (s. 59-67). Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı, İstanbul.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni medya ve gazetecilik (Ö. Sakin, Çev.) Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2020). Haberin dönü(şü)mü: Sosyal medya gazeteciliği pratikleri. İNİF E- Dergi, 5(1), 70-87.
  • Postman, N. & Powers, S. (1996). Televizyon haberlerini izlemek (A. Tunç, Çev). İstanbul: Kavram Yayınları.
  • Rigel, N. (2000). İleti tasarımında haber. İstanbul: Der Yayınları.
  • Safko, L. & Brake, D. (2009). The social media bible: tactics, tools and strategies of business success. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tamer, E. C. (1983). Dünü bugünüyle televizyon. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Tok, İ. (2021). Ulusal gazetelerin bir haber mecrası olarak Youtube’u kullanma biçimlerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14 (1), 306-335.
  • Tokgöz, O. (2006). Temel gazetecilik. Ankara: İmge Yayınları.
  • Törenli, N. (2005). Yeni medya, yeni iletişim ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020). Yeni medya ile yeni gazetecilik anlayışı: Haber ajanslarının sosyal medya gazeteciliği açısından incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7 (2), 1011-1031.
  • Reuters (2021,16 Şubat). Reuters Institute Digital News Report 2021. Erişim adresi:https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-06/Digital_News_Report_2021_FINAL.pdf
  • Ünal, R. (2018). Medya ekolojisinde yeni hikâye anlatım biçimi olarak Instagram: BBC News ve CNN Türk örneği. E-Kurgu, 26(3), 403-421.
  • Ünalan, D. (2021). Gazeteciliğin dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak gazetelerinin sosyal medya haberciliği çerçevesinde incelenmesi. Selçuk İletişim, 14 (2), 952-981.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yurdigül, Y. & Yüksel, H. (2013). TV haberciliğinde editoryal bağımsızlık sorunu: Türkiye televizyon haberciliğinde editoryal bağımsızlık sorununa ilişkin alan araştırması. Selçuk İletişim, 7 (4), 140-151.
  • Zinderen, A. (2021). Youtube ortamındaki haberciliği haritalandırmak: Gazetecilerin Youtube haber kanalları üzerine tanımlayıcı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (3), 932-950.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Hilal Özlem Abuşoğlu 0000-0002-9756-1167

Publication Date June 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 8

Cite

APA Abuşoğlu, H. Ö. (2022). Haber Kanallarının Sosyal Medya Performansları. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(8), 1-23.