Bibliyometrik analizler yayınların entelektüel, sosyal ve kavramsal yapısını ortaya çıkarmak için yapılır. Bibliyometrik analizlerde nicel göstergeler yardımıyla çeşitli disiplinlerdeki bilimsel yayınların belirli bir süredeki eğilimi ortaya konur. Bu çalışmanın temel amacı Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi'nde 2014 ve 2021 yılları arasında yayınlanan makalelerin bibliyometrik profilini çıkarmaktır. Araştırmada bibliyometrik yöntem, herhangi bir yayının sistematik bir şekilde incelenmesine ve verilerin kategorize edilerek raporlanmasına elverişli olduğu için tercih edilmiştir. Belirtilen süre içerisinde dergide 128 araştırmacı tarafından yazılan 105 makale incelenmiştir. Araştırmada makale ve atıf sıklıkları, en çok atıf alan yazarlar, ortak atıf analizi, ortak kelime analizi ve ortak yazarlık ağları gibi bibliyometrik göstergeler incelendi. Ayrıca yazar üretkenliğini ortaya koyabilmek için araştırmada Price, Lotka ve Pareto tarafından belirlenen kriterler kullanıldı. Araştırma sonuçları, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi'nde yayınlanan makalelerin Price, Lotka ve Pareto ilkelere uymadığı anlaşılmıştır. Araştırma bulguları son yıllarda İletişim alanındaki ampirik çalışmaların teorik çalışmalara göre önem kazandığını göstermektedir.
Bibliometric analyses reveal the intellectual, social, and conceptual structure of the publications. In bibliometric analysis, the trend of scientific publications in various disciplines in a certain period is revealed with the help of quantitative indicators. The primary purpose of this study is to create a bibliometric profile of the articles published in the Journal of Ankara University Faculty of Communication between 2014 and 2021. The research preferred the bibliometric method because it is convenient to examine any publication and categorize and report the data systematically. 105 articles written by 128 researchers were examined in the journal during the specified period. The research examined bibliometric indicators such as article and citation frequencies, most cited authors, co-citation analysis, common word analysis, and co-authorship networks. In addition, criteria determined by Price, Lotka, and Pareto were used in the research to reveal author productivity. The research results showed that the articles published in the Journal of Ankara University Faculty of Communication do not comply with Price, Lotka, and Pareto principles. Research findings show that empirical studies in communication have gained importance compared to theoretical studies in recent years.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 10 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.