Medyada haberlerin önemli bir kısmı, olumsuz içeriklerden oluşmaktadır. Şiddet içeren olumsuz her gelişmenin haberleştirildiği yeni medyada, olumsuzluk faktörü bakımından hemen hemen eşdeğerde olan olayların bir kısmı öne çıkarak görünür olmakta, bazıları ise fark edilmeden arşive kayıt olarak geçmektedir. Çalışmanın odağını oluşturan, İstanbul Esenyurt’ta, 29 Temmuz 2023 günü, iki kişinin öldüğü ve bir kişinin yaralandığı silahlı saldırı da ajanslar tarafından olay günü haberleştirilmiş, ancak olay anını yansıtan kamera kayıtları yayınlanana kadar sosyal medyanın gündeminde yer almamıştır. Saldırıdan bir gün sonra, güvenlik kamera kayıtlarının paylaşılmasının ardından sosyal medyanın gündeminde ilk sıraya yerleşen olay, tüm haber medyası sayfalarında da en çok paylaşılan haberler arasında yer almıştır. Cinayet gibi çatışma içeren olayların görsellik unsuruyla desteklenmedikçe, sosyal medya kullanıcıları açısından haber değeri taşımadığı sayıltısından hareketle tasarlanan bu çalışmada, İstanbul Esenyurt’taki olaya dair gelişmelerin aktarılmaya devam ettiği 10 günlük süreçte yaşanan toplam 40 cinayet olayına ilişkin haberler, haber değeri ölçütleri bakımından analiz edilmiştir. Amaçlı örneklem yöntemine başvurularak seçilen haber sitelerinin sosyal medya platformu X’teki sayfalarından paylaştığı toplam 217 haber incelenirken, İçerik Analizi tekniği esas alınmıştır. Araştırma bulguları, şiddet içerikli olayların, yeni medyada öne çıkmasında, olumsuzluk değerinin yüksek olmasının tek başına yeterli olmadığı, görsellik unsuru ve izleyici etkileşimi ilişkisinin çok daha fazla etkili olduğunu ortaya koymuştur.
A substantial portion of the news articles published in the media contained negative content. In the 'New Media' where every negative development involving violence is reported, some of the events that are almost equivalent in terms of negative factors come to the fore and become visible. In contrast, others are recorded in the archive unnoticed. The armed attack in Esenyurt, Istanbul, on July 29, 2023, which is the focus of the study, in which two people died and one person was injured, was reported by the news agencies but was not on the agenda of social media until the security camera records reflecting the moment of the incident were published. One day after the attack, when the security camera footage was shared, the incident first came to the top of the social media agenda and became one of the most shared news on all news media pages. In this study, which was designed based on the assumption that conflict-related events such as murder, harassment, and robbery do not have news value for social media users unless they are supported by the visual element, news regarding a total of 40 murder incidents that took place in the ten days, during which the developments regarding the incident in Esenyurt, Istanbul continued to be conveyed was analyzed in terms of the news value criteria. The Content Analysis technique was used to examine 217 news stories shared by the selected news sites from their pages on the social media platform X by applying judgment sampling. Research findings have revealed that high negativity alone is not enough for violent events to come to the fore in new media, and the relationship between the element of visuality and audience interaction is much more effective.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | February 21, 2024 |
Acceptance Date | September 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.