Research Article
BibTex RIS Cite

Yeni Medyada Haber Değeri Unsuru Olarak Olumsuzluk Faktörünün Dönüşümü

Year 2024, Issue: 13, 221 - 246, 30.12.2024
https://doi.org/10.56676/kiad.1441149

Abstract

Medyada haberlerin önemli bir kısmı, olumsuz içeriklerden oluşmaktadır. Şiddet içeren olumsuz her gelişmenin haberleştirildiği yeni medyada, olumsuzluk faktörü bakımından hemen hemen eşdeğerde olan olayların bir kısmı öne çıkarak görünür olmakta, bazıları ise fark edilmeden arşive kayıt olarak geçmektedir. Çalışmanın odağını oluşturan, İstanbul Esenyurt’ta, 29 Temmuz 2023 günü, iki kişinin öldüğü ve bir kişinin yaralandığı silahlı saldırı da ajanslar tarafından olay günü haberleştirilmiş, ancak olay anını yansıtan kamera kayıtları yayınlanana kadar sosyal medyanın gündeminde yer almamıştır. Saldırıdan bir gün sonra, güvenlik kamera kayıtlarının paylaşılmasının ardından sosyal medyanın gündeminde ilk sıraya yerleşen olay, tüm haber medyası sayfalarında da en çok paylaşılan haberler arasında yer almıştır. Cinayet gibi çatışma içeren olayların görsellik unsuruyla desteklenmedikçe, sosyal medya kullanıcıları açısından haber değeri taşımadığı sayıltısından hareketle tasarlanan bu çalışmada, İstanbul Esenyurt’taki olaya dair gelişmelerin aktarılmaya devam ettiği 10 günlük süreçte yaşanan toplam 40 cinayet olayına ilişkin haberler, haber değeri ölçütleri bakımından analiz edilmiştir. Amaçlı örneklem yöntemine başvurularak seçilen haber sitelerinin sosyal medya platformu X’teki sayfalarından paylaştığı toplam 217 haber incelenirken, İçerik Analizi tekniği esas alınmıştır. Araştırma bulguları, şiddet içerikli olayların, yeni medyada öne çıkmasında, olumsuzluk değerinin yüksek olmasının tek başına yeterli olmadığı, görsellik unsuru ve izleyici etkileşimi ilişkisinin çok daha fazla etkili olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Alver, F. (2010). Gazetecilik bilimi ve kuramları (1. basım). İstanbul: Kalkedon.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: Hafner.
  • Bohle, R. H. (1986). Negativism as news selection predictor. Journalism and mass communication quarterly, 63(4), 789-796. doi:10.1177/107769908606300417
  • BoomSocial (2023, 7 Ekim). Twitter basın - yayın haber siteleri sektörü hesapları. Erişim adresi: https://www.boomsocial.com/twitter/UlkeSektor/turkiye/basin-yayin/haber-siteleri/
  • Brighton, P. ve Foy, D. (2007). News values. Kaliforniya: Sage.
  • Cacioppo, J. T. ve Gardner, W. L. (1999). Emotion. Annual review of psychology. 50,191-214. doi:10.1146/annurev.psych.50.1.191
  • Çalışkan, K. (2023, 8 Kasım). Sosyal medya analizi: Excel formülleriyle etkileşim oranlarını hesaplayın. İstanbul İşletme Enstitüsü. Erişim adresi: https://www.iienstitu.com/blog/sosyal-medya-analizi-excel-formulleriyle-etkilesim-oranlarini-hesaplama/
  • Çilek, E. (2019). Haber değeri kriterlerinin geleneksel ve yeni medya bağlamında karşılaştırılması: Hürriyet Gazetesi ve ensonhaber.com örneği. Yeni Medya, 2019(6), 1-19.
  • Dursun, Ç. (2005). Haber ve habercilik/Gazetecilik üzerine düşünmek. S. Alankuş (Ed.), Gazetecilik ve habercilik (s. 69-90) içinde. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Galtung, J. ve Ruge, M. H. (1965). The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in four Norwegian newspapers. Journal of Peace Research, 2(1). doi:10.1177/002234336500200104
  • Geray, H. (2006). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş: İletişim alanından örneklerle. Ankara: Siyasal.
  • Harcup, T. ve O’Neill, D. (2016). What is news? News values revisited (again). Journalism Studies, 18(12), 1470-1488. doi:10.1080/1461670X.2016.1150193
  • Harriss, J., Leiter, K. ve Johnson, S. (1992). The complete reporter (6. basım). New York: The Macmillan
  • Jarrett, C. (2023, 20 Ekim). Why do news reports always begin with bad news. BBC Science Focus Magazine. Erişim adresi: https://www.sciencefocus.com/science/why-do-news-reports-always-begin-with-bad-news/
  • Johnstone, J. W. C., Slawski, E. J. ve Bowman, W. W. (1976). The news people: A sociological portrait of American journalists and their work. Illinois: University of Illinois Press.
  • Karakoç, E. ve Eke, N. P. (2013). Medyada haber dili ve Erdoğan`ın Strazburg konuşması. Humanities Sciences, 8(1), 21-36.
  • Kazaz, M., Özkan, B. ve Acar, N. (2024). 7 Ekim olaylarına yönelik Türk medyasında haber çerçevesi. International Journal of Communication and Media Research, 4(2), 96-109.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: an introduction to its methodology (2. baskı). California: Sage Publications.
  • Küçüközyiğit, U. (2016). Teknolojiyle hızlanan haber akışı ve bir haber değeri unsuru olarak güncelliğin dönüşümü. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 86-95. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/akader/issue/28202/299474/
  • Lippmann, W. (1998). Puplic opinion (2. basım). London: Transaction Publishers.
  • Niblock, S. ve Machin, D. (2007). News values for consumer groups: The case of independent radio news, Journalism, 8(2), 184-204. doi:10.1177/1464884907074803
  • Östgaard, E. (1965). Factors influencing the flow of news. Journal of Peace Research, 2(1), 39-63. doi:10.1177/002234336500200103
  • Özer, Ö. (2024). Medyada şiddetin temsili. TRT Akademi, 9(20), 5-33. doi:10.37679/trta.1428964
  • Peterson, S. (1979). Foreign news gatekeepers and criteria of newsworthiness. Journalism Quarterly, 56(1), 116-125.
  • Poindexter, P. M. ve McCombs, M. E. (2000). Research in mass communication a practical guide (1. basım). Bedford: St. Martin’s.
  • Rau, C. (2010). Dealing with the media: A handbook for students, activists, community groups and anyone who can’t afford a spin doctor. Randwick NSW: University of New South Wales Press.
  • Rigel, N. (1993). İleti tasarımında haber. İstanbul: Der Yayınları.
  • Rozin, P. ve Royzman, E. B. (2001). Negativity bias, negativity dominance, and contagion. Personality and Social Psychology Review, 5(4), 296-320. doi:10.1207/S15327957PSPR0504_2
  • Schulz, W. (1976). Die konstruktion von realitaet in den nachrichtenmedien. Analyse der aktuellen berichterstattung. Freiburg: Alber.
  • Schulz, W. (1984). Die konstruktion von realitaet. J. Wilke (der.). Nachrichtenauswahl und Medienrealitaet in vier jahrhunderten (12-39). Berlin: de Gruyter.
  • Schultz, I. (2007). The journalistic gut feeling: Journalistic doxa, news habitus and orthodox news values. Journalism Practice, 1(2), 190-207. doi:10.1080/17512780701275507
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta Basım.
  • Twitter Trending. (2023, 30 Temmuz) Turkey twitter trends, Erişim adresi: https://archive.twitter-trending.com/turkey/30-07-2023
  • Weber, R. (1990). Basic content analysis. California: SAGE Publications doi:10.4135/9781412983488
  • Welbers, K., Van Atteveldt, W., Kleinnijenhuis, J., Ruigrok, N. ve Schaper, J. (2016). News selection criteria in the digital age: Professional norms versus online audience metrics. Journalism, 17(8), 1037-1053. doi:10.1177/1464884915595474
  • Williams, K. (2003). Understanding media theory. Londra: Bloomsbury Publishing.
  • Yüksel, E., Kahraman Adıyaman, H., Aydın, N., Kurt, B., vd. (2015). İyi haber de iyi haber midir? Haber değerleri üzerine bir içerik analizi çalışması. Selçuk İletişim, 9(1), 94-114. doi:10.18094/si.42148

Transformation of The Negativity Factor as an Element Of News Value in New Media

Year 2024, Issue: 13, 221 - 246, 30.12.2024
https://doi.org/10.56676/kiad.1441149

Abstract

A substantial portion of the news articles published in the media contained negative content. In the 'New Media' where every negative development involving violence is reported, some of the events that are almost equivalent in terms of negative factors come to the fore and become visible. In contrast, others are recorded in the archive unnoticed. The armed attack in Esenyurt, Istanbul, on July 29, 2023, which is the focus of the study, in which two people died and one person was injured, was reported by the news agencies but was not on the agenda of social media until the security camera records reflecting the moment of the incident were published. One day after the attack, when the security camera footage was shared, the incident first came to the top of the social media agenda and became one of the most shared news on all news media pages. In this study, which was designed based on the assumption that conflict-related events such as murder, harassment, and robbery do not have news value for social media users unless they are supported by the visual element, news regarding a total of 40 murder incidents that took place in the ten days, during which the developments regarding the incident in Esenyurt, Istanbul continued to be conveyed was analyzed in terms of the news value criteria. The Content Analysis technique was used to examine 217 news stories shared by the selected news sites from their pages on the social media platform X by applying judgment sampling. Research findings have revealed that high negativity alone is not enough for violent events to come to the fore in new media, and the relationship between the element of visuality and audience interaction is much more effective.

References

  • Alver, F. (2010). Gazetecilik bilimi ve kuramları (1. basım). İstanbul: Kalkedon.
  • Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: Hafner.
  • Bohle, R. H. (1986). Negativism as news selection predictor. Journalism and mass communication quarterly, 63(4), 789-796. doi:10.1177/107769908606300417
  • BoomSocial (2023, 7 Ekim). Twitter basın - yayın haber siteleri sektörü hesapları. Erişim adresi: https://www.boomsocial.com/twitter/UlkeSektor/turkiye/basin-yayin/haber-siteleri/
  • Brighton, P. ve Foy, D. (2007). News values. Kaliforniya: Sage.
  • Cacioppo, J. T. ve Gardner, W. L. (1999). Emotion. Annual review of psychology. 50,191-214. doi:10.1146/annurev.psych.50.1.191
  • Çalışkan, K. (2023, 8 Kasım). Sosyal medya analizi: Excel formülleriyle etkileşim oranlarını hesaplayın. İstanbul İşletme Enstitüsü. Erişim adresi: https://www.iienstitu.com/blog/sosyal-medya-analizi-excel-formulleriyle-etkilesim-oranlarini-hesaplama/
  • Çilek, E. (2019). Haber değeri kriterlerinin geleneksel ve yeni medya bağlamında karşılaştırılması: Hürriyet Gazetesi ve ensonhaber.com örneği. Yeni Medya, 2019(6), 1-19.
  • Dursun, Ç. (2005). Haber ve habercilik/Gazetecilik üzerine düşünmek. S. Alankuş (Ed.), Gazetecilik ve habercilik (s. 69-90) içinde. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Galtung, J. ve Ruge, M. H. (1965). The structure of foreign news: The presentation of the Congo, Cuba and Cyprus Crises in four Norwegian newspapers. Journal of Peace Research, 2(1). doi:10.1177/002234336500200104
  • Geray, H. (2006). Toplumsal araştırmalarda nicel ve nitel yöntemlere giriş: İletişim alanından örneklerle. Ankara: Siyasal.
  • Harcup, T. ve O’Neill, D. (2016). What is news? News values revisited (again). Journalism Studies, 18(12), 1470-1488. doi:10.1080/1461670X.2016.1150193
  • Harriss, J., Leiter, K. ve Johnson, S. (1992). The complete reporter (6. basım). New York: The Macmillan
  • Jarrett, C. (2023, 20 Ekim). Why do news reports always begin with bad news. BBC Science Focus Magazine. Erişim adresi: https://www.sciencefocus.com/science/why-do-news-reports-always-begin-with-bad-news/
  • Johnstone, J. W. C., Slawski, E. J. ve Bowman, W. W. (1976). The news people: A sociological portrait of American journalists and their work. Illinois: University of Illinois Press.
  • Karakoç, E. ve Eke, N. P. (2013). Medyada haber dili ve Erdoğan`ın Strazburg konuşması. Humanities Sciences, 8(1), 21-36.
  • Kazaz, M., Özkan, B. ve Acar, N. (2024). 7 Ekim olaylarına yönelik Türk medyasında haber çerçevesi. International Journal of Communication and Media Research, 4(2), 96-109.
  • Krippendorff, K. (2004). Content analysis: an introduction to its methodology (2. baskı). California: Sage Publications.
  • Küçüközyiğit, U. (2016). Teknolojiyle hızlanan haber akışı ve bir haber değeri unsuru olarak güncelliğin dönüşümü. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 86-95. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/akader/issue/28202/299474/
  • Lippmann, W. (1998). Puplic opinion (2. basım). London: Transaction Publishers.
  • Niblock, S. ve Machin, D. (2007). News values for consumer groups: The case of independent radio news, Journalism, 8(2), 184-204. doi:10.1177/1464884907074803
  • Östgaard, E. (1965). Factors influencing the flow of news. Journal of Peace Research, 2(1), 39-63. doi:10.1177/002234336500200103
  • Özer, Ö. (2024). Medyada şiddetin temsili. TRT Akademi, 9(20), 5-33. doi:10.37679/trta.1428964
  • Peterson, S. (1979). Foreign news gatekeepers and criteria of newsworthiness. Journalism Quarterly, 56(1), 116-125.
  • Poindexter, P. M. ve McCombs, M. E. (2000). Research in mass communication a practical guide (1. basım). Bedford: St. Martin’s.
  • Rau, C. (2010). Dealing with the media: A handbook for students, activists, community groups and anyone who can’t afford a spin doctor. Randwick NSW: University of New South Wales Press.
  • Rigel, N. (1993). İleti tasarımında haber. İstanbul: Der Yayınları.
  • Rozin, P. ve Royzman, E. B. (2001). Negativity bias, negativity dominance, and contagion. Personality and Social Psychology Review, 5(4), 296-320. doi:10.1207/S15327957PSPR0504_2
  • Schulz, W. (1976). Die konstruktion von realitaet in den nachrichtenmedien. Analyse der aktuellen berichterstattung. Freiburg: Alber.
  • Schulz, W. (1984). Die konstruktion von realitaet. J. Wilke (der.). Nachrichtenauswahl und Medienrealitaet in vier jahrhunderten (12-39). Berlin: de Gruyter.
  • Schultz, I. (2007). The journalistic gut feeling: Journalistic doxa, news habitus and orthodox news values. Journalism Practice, 1(2), 190-207. doi:10.1080/17512780701275507
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta Basım.
  • Twitter Trending. (2023, 30 Temmuz) Turkey twitter trends, Erişim adresi: https://archive.twitter-trending.com/turkey/30-07-2023
  • Weber, R. (1990). Basic content analysis. California: SAGE Publications doi:10.4135/9781412983488
  • Welbers, K., Van Atteveldt, W., Kleinnijenhuis, J., Ruigrok, N. ve Schaper, J. (2016). News selection criteria in the digital age: Professional norms versus online audience metrics. Journalism, 17(8), 1037-1053. doi:10.1177/1464884915595474
  • Williams, K. (2003). Understanding media theory. Londra: Bloomsbury Publishing.
  • Yüksel, E., Kahraman Adıyaman, H., Aydın, N., Kurt, B., vd. (2015). İyi haber de iyi haber midir? Haber değerleri üzerine bir içerik analizi çalışması. Selçuk İletişim, 9(1), 94-114. doi:10.18094/si.42148
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism
Journal Section Research Articles
Authors

Kurbani Geyik 0000-0001-7154-5743

Publication Date December 30, 2024
Submission Date February 21, 2024
Acceptance Date September 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 13

Cite

APA Geyik, K. (2024). Yeni Medyada Haber Değeri Unsuru Olarak Olumsuzluk Faktörünün Dönüşümü. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(13), 221-246. https://doi.org/10.56676/kiad.1441149