Research Article
BibTex RIS Cite

Sınav Kaygısının ve Aile Baskısının Sınav (2006) Filminde Temsili

Year 2024, Issue: 13, 247 - 262, 30.12.2024
https://doi.org/10.56676/kiad.1444614

Abstract

Sınavlar öğrencilerin yaşamları boyunca karşılaştıkları önemli bir ölçme ve değerlendirme unsurudur. Eğitim sistemi, öğrencilerin odağında sınav sıralamasında üst sıralarda olabilme hedefiyle ilerlenen bir sürece dönüşmekte ve sınav odağı dışındaki eğitim faaliyetleri bu yüzden gerekli öneme haiz olamamaktadır. Öğrencilerin geleceklerinin belirlenmesinde önemli rol oynayan sınavlar hem öğrenciler hem de veliler için kaygı ve baskı unsuru teşkil etmektedir. Sınavla ilgili kaygılar, gelecekle ilgili endişeler ve çevresel baskılar öğrencilerin bu durumdan bir hayli etkilenmesine neden olabilmektedir. Aileler tarafından oluşturulan beklentiler baskıya dönüşebilmekte, bu durum da öğrencilerin başarılarını veya başarıyla ilgili algılarını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Öğrencilerin aile ortamları, çevresel koşulları, benzer eğitim fırsatlarına erişememeleri, eğitim politikalarının değişken yapısı gibi pek çok unsur başarılı veya başarısız olma durumlarına etki eden önemli bileşenler olmaktadır. Bu makalede sınav kaygısının ve aile baskısının yansımalarını ve sonuçlarını konu edinen Sınav filmi örneklem olarak seçilmiş ve betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Filmde üniversiteye giriş sınavlarına hazırlanan beş gencin yaşadığı sınav stresi, aile baskısı ve gelecek kaygısı gibi endişelerle sınav sorularını çalmaya karar verme süreci anlatılmaktadır. Makalenin literatür kısmında sınav kaygısı ve aile baskısı konuları ele alındıktan sonra, örneklem olarak seçilen Sınav filmi üzerinden, bu kavramların sinemanın imkanlarıyla nasıl temsil edildiği incelenmiştir. Film incelendiğinde, makalenin literatür kısmında değinilen konuların yani sınav kaygısının ve aile baskısının öğrenciler üzerindeki etkilerinin film üzerinden yansıtılabildiği görülmüştür.

References

  • Acar, M. ve Buldur, S. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin gözünden merkezi sınavlar: Olumlu ve olumsuz etkileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 390-414. https://doi.org/10.18039/ajesi.758369
  • Akdilek, M. (Yapımcı) ve Sorak, Ö. F. (Yönetmen). (2016). Sınav [Sinema Filmi]. Türkiye: Böcek Yapım ve Fida Film.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (1993). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Başar, M. (2001). Ailelerdeki yanlış başarı algılamasının öğrenciler üzerindeki etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 115-124.
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Demir, S. T. (2017). Modernite ve ölüm: Açık erişimli ölüm döşeğinden izole yoğun bakım ünitelerine bedenin ve ölmenin değişen yüzü. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 190-202.
  • Diken, B. ve Laustsen, C. B. (2019). Filmlerle sosyoloji. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (1994). İletişim çalışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eraslan, Y. (2010). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarının algıladıkları anne-baba tutumlarına göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi) Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başaçıkma davranışları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 13-38.
  • Fan, W., ve Williams, C. M. (2010). The effects of parental involvement on students’ academic self‐efficacy, engagement and intrinsic motivation. Educational psychology, 30(1), 53-74.
  • Genç, Y. (2016). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin sınav kaygılarını etkileyen faktörler. International Congress on Politic, Economic and Social Studies (ICPESS), 219-239.
  • Güler, D. ve Çakır, G. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 82-94.
  • Koçyiğit, E. G. (2023). Sınav kaygısı, etkileyen faktörler ve baş etme yöntemleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(3), 126-140.
  • Korkmaz, İ. (2007). Öğrenci merkezli ders uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 393-402.
  • McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational psychology, 21(1), 89-101.
  • Putwain, D. W. (2008). Deconstructing test anxiety. Emotional and Behavioural Difficulties, 13(2), 141-155. DOI: 10.1080/13632750802027713
  • Putwain, D., ve Daly, A. L. (2014). Test anxiety prevalence and gender differences in a sample of English secondary school students. Educational Studies, 40(5), 554-570.
  • Rana, R., ve Mahmood, N. (2010). The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and research, 32(2), 63-74.
  • Roe, J. (2022). Reconceptualizing academic dishonesty as a struggle for intersubjective recognition: A new theoretical model. Humanities and Social Sciences Communications, 9(1), 1-7.
  • Tan, C. Y., Lyu, M., ve Peng, B. (2020). Academic benefits from parental involvement are stratified by parental socioeconomic status: A meta-analysis. Parenting, 20(4), 241-287.
  • Yavuzer, H. (2011). Yaygın anne baba tutumları. N. Türkyılmaz Catic (Ed.), Çocuk ve ergen eğitiminde anne baba tutumları içinde. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18). 167-176.
  • Yılmaz, S. ve Bülbül, T. (2017). Merkezi sınavların okul kültürüne yansımalarının değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), 578-617.
  • Yulianti, K., Denessen, E., Droop, M., ve Veerman, G. J. (2022). School efforts to promote parental involvement: the contributions of school leaders and teachers. Educational Studies, 48(1), 98-113.

Representation of Exam Anxiety and Family Pressure in the Movie Exam (2006)

Year 2024, Issue: 13, 247 - 262, 30.12.2024
https://doi.org/10.56676/kiad.1444614

Abstract

Examinations are critical for assessing and evaluating students throughout their academic journeys. In modern education systems, the focus on exam performance has redirected students' priorities toward attaining high rankings, frequently at the expense of educational activities not directly tied to exam results. As a result, exams play a significant role in shaping students' futures, but they also generate considerable anxiety and pressure for students and their families. The anticipation of exams, concerns about the future, and external pressures can profoundly affect students' mental and emotional well-being. Parental expectations, in particular, may exacerbate this pressure, adversely influencing students' academic performance or their perceptions of success. Various factors, including family dynamics, socio-economic conditions, unequal access to educational opportunities, and the fluctuating nature of educational policies, further contribute to students' academic success or failure. This article employs the descriptive analysis method to examine the film Exam (2006, Ö. Faruk Sorak), which explores the effects of exam anxiety and familial pressure. The narrative follows five students preparing for university entrance exams, who, driven by stress, parental expectations, and future uncertainty, resort to stealing the exam questions. The literature review section discusses the themes of exam anxiety and familial pressure, followed by an analysis of how these concepts are represented cinematically in Exam. The analysis of the movie revealed that it effectively reflects the issues discussed in the literature section of the article, specifically the impact of exam anxiety and family pressure on students.

References

  • Acar, M. ve Buldur, S. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin gözünden merkezi sınavlar: Olumlu ve olumsuz etkileri. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 390-414. https://doi.org/10.18039/ajesi.758369
  • Akdilek, M. (Yapımcı) ve Sorak, Ö. F. (Yönetmen). (2016). Sınav [Sinema Filmi]. Türkiye: Böcek Yapım ve Fida Film.
  • Baltaş, Z. ve Baltaş, A. (1993). Stres ve başa çıkma yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Başar, M. (2001). Ailelerdeki yanlış başarı algılamasının öğrenciler üzerindeki etkileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 115-124.
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2005). Eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Demir, S. T. (2017). Modernite ve ölüm: Açık erişimli ölüm döşeğinden izole yoğun bakım ünitelerine bedenin ve ölmenin değişen yüzü. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 190-202.
  • Diken, B. ve Laustsen, C. B. (2019). Filmlerle sosyoloji. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (1994). İletişim çalışmaları ve empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eraslan, Y. (2010). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygılarının algıladıkları anne-baba tutumlarına göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi) Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Erözkan, A. (2004). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ve başaçıkma davranışları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (12), 13-38.
  • Fan, W., ve Williams, C. M. (2010). The effects of parental involvement on students’ academic self‐efficacy, engagement and intrinsic motivation. Educational psychology, 30(1), 53-74.
  • Genç, Y. (2016). Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin sınav kaygılarını etkileyen faktörler. International Congress on Politic, Economic and Social Studies (ICPESS), 219-239.
  • Güler, D. ve Çakır, G. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısını yordayan değişkenlerin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 82-94.
  • Koçyiğit, E. G. (2023). Sınav kaygısı, etkileyen faktörler ve baş etme yöntemleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(3), 126-140.
  • Korkmaz, İ. (2007). Öğrenci merkezli ders uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (17), 393-402.
  • McDonald, A. S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational psychology, 21(1), 89-101.
  • Putwain, D. W. (2008). Deconstructing test anxiety. Emotional and Behavioural Difficulties, 13(2), 141-155. DOI: 10.1080/13632750802027713
  • Putwain, D., ve Daly, A. L. (2014). Test anxiety prevalence and gender differences in a sample of English secondary school students. Educational Studies, 40(5), 554-570.
  • Rana, R., ve Mahmood, N. (2010). The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and research, 32(2), 63-74.
  • Roe, J. (2022). Reconceptualizing academic dishonesty as a struggle for intersubjective recognition: A new theoretical model. Humanities and Social Sciences Communications, 9(1), 1-7.
  • Tan, C. Y., Lyu, M., ve Peng, B. (2020). Academic benefits from parental involvement are stratified by parental socioeconomic status: A meta-analysis. Parenting, 20(4), 241-287.
  • Yavuzer, H. (2011). Yaygın anne baba tutumları. N. Türkyılmaz Catic (Ed.), Çocuk ve ergen eğitiminde anne baba tutumları içinde. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yıldırım, İ. (2000). Akademik başarının yordayıcısı olarak yalnızlık, sınav kaygısı ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(18). 167-176.
  • Yılmaz, S. ve Bülbül, T. (2017). Merkezi sınavların okul kültürüne yansımalarının değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7(2), 578-617.
  • Yulianti, K., Denessen, E., Droop, M., ve Veerman, G. J. (2022). School efforts to promote parental involvement: the contributions of school leaders and teachers. Educational Studies, 48(1), 98-113.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Muhammed Said Tuğcu 0000-0003-0598-7097

Kübra As 0009-0005-1438-2382

Publication Date December 30, 2024
Submission Date February 28, 2024
Acceptance Date October 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 13

Cite

APA Tuğcu, M. S., & As, K. (2024). Sınav Kaygısının ve Aile Baskısının Sınav (2006) Filminde Temsili. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi(13), 247-262. https://doi.org/10.56676/kiad.1444614