Digital streaming platforms are interaction-oriented channels that shape new broadcasting approaches and viewing practices on a global scale. This study aims to examine the postgraduate theses on the digital streaming platform "Netflix" in Turkey through bibliometric analysis. According to the metadata obtained from the National Thesis Center of the Council of Higher Education database, 115 postgraduate thesis studies on the research subject between 2014-2023 were identified. The postgraduate theses are analyzed in terms of distribution by years, the language of writing, author gender, university, institute and main branches of science, type of theses, number of pages, method, subjects covered, thesis titles, and keywords with high-frequency values and common words. The findings determined that the analyzed theses were started in 2014 (n=1), and most thesis studies were conducted in 2022 (n=39). It was determined that the analyzed postgraduate theses were predominantly in the master's thesis type (n=93), that these researches were produced mainly by Marmara University (n=10), that the Institute of Social Sciences (n=78) among the institutes, and the Radio, Television, and Cinema department (n=33) among the main branches of science came to the fore. It was determined that the qualitative research method (n=75) was predominantly used.
Dijital yayın platformları, küresel ölçekte yeni yayıncılık anlayışlarını ve izleme pratiklerini şekillendiren etkileşim odaklı mecralardır. Bu araştırmada, dijital yayın platformu “Netflix” üzerine Türkiye’de hazırlanan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analiz yöntemiyle incelenmesi amaçlanmaktadır. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanından elde edilen meta-verilere göre, araştırmanın konusu ile ilgili 2014-2023 yılları arasında 115 lisansüstü tez çalışması tespit edilmiştir. İncelenen lisansüstü tezler; yıllara göre dağılımı, yazım dili, yazar cinsiyeti, üretildiği üniversite, enstitü ve ana bilim dalları, tezlerin türü, sayfa sayıları, yöntemi, içerdiği konuları ve tez başlıkları ile anahtar kelimelerinde frekans değerleri yüksek, ortak kelimeler bağlamında analiz edilmektedir. Elde edilen bulgulara göre, analiz edilen tezlere 2014 (n=1) yılında başlandığı, en çok tez çalışmasının 2022 (n=39) yılında yapıldığı belirlenmiştir. İncelenen lisansüstü tezlerin ağırlıklı olarak yüksek lisans tez türünde (n=93) yapıldığı, bu araştırmaların en çok Marmara Üniversitesi (n=10) adlı kurum tarafından üretilen tezler olduğu, enstitüler içerisinden Sosyal Bilimler Enstitüsü (n=78) ile ana bilim dalları içerisinden Radyo, Televizyon ve Sinema ana bilim dalının (n=33) ön plana çıktığı tespit edilmiştir. Ağırlıklı olarak nitel araştırma yönteminin (n=75) kullanıldığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | March 11, 2024 |
Acceptance Date | October 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.