Medya okuryazarlığına yönelik ilk çalışmalar yirminci yüzyılın sonlarında başlamış, yeni asırla birlikte farklı bir boyut kazanmıştır. Medya Okuryazarlığı başlangıçta, medya içeriklerine maruz kalanlarla ilgili farkındalık oluşturmak noktasında tartışılırken, sonraki dönemde medyaya ulaşma, içerikleri öğrenebilme, bunları yorumlayıp eleştirebilme ve bunlara alternatif oluşturma aşamalarına gelmiştir. Teknolojinin gelişmesine paralel olarak yeni medyanın ortaya çıkması ve yaygınlaşması ile geleneksel medya kuruluşları ve sosyal medyanın da içerisinde bulunduğu yeni medya içerikleri de medya okuryazarlığının araştırma konusu içerisine girmiştir. Bu döneme kadar olan süreçte medya okuryazarlığı ağırlıklı olarak kurumsal medya kuruluşlarının ürettiği içeriklerle birlikte sosyal medyada üretilen içeriklere yönelik olarak medya kullanıcılarının bilgilendirilmesi merkezli olarak ele alınmıştır. Araştırmalar bu çerçevede yoğunlaşmış, ilk ve orta öğretim öğrencileri ile vatandaşların içerikleri nasıl değerlendirmeleri gerektiği ile ilgili programlar geliştirilmiştir.
Yeni medyanın yaygınlaşması ile geleneksel medya ve yine yeni medya mecralarındaki kurumsal medya içeriklerden çok daha fazlası sosyal ağlardaki gruplar tarafından üretilmeye başlamıştır. Özellikle Y, Z ve Alfa kuşaklarının büyük bölümünün haber ve bilgiyi kurumsal medya kuruluşları yerine üyesi bulunduğu sosyal ağlar ve gruplardan almaktadır. Bu durum medya okuryazarlığının farklı bir açıdan ele alınmasını zorunlu kılmıştır. Sosyal medya okuryazarlığına ilişkin araştırma ve çalışmalardan farklı olarak bu alana ilişkin çalışmaların hedef kitlesinin farklılaştırılması ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Sosyal ağlardaki içeriklere maruz kalan bireyler aynı zamanda bu içeriklerin üreticisi konumuna gelmiştir. O halde bu döneme kadar yapılan ve tamamı üretilen içeriklerle ilgili farkındalık yaratmayı amaçlayan çalışmalar yerine, sosyal ağlardaki içeriklerin sadece tüketicisi değil aynı zamanda üreticisi olan bireyler üzerine yoğunlaşılmasına ihtiyaç vardır. Bu farklı bakış açısıyla üretilen içeriklerdeki olumsuz etkilerin ortadan kaldırılmasına yönelik yapılacak “Medya Yazarokurluğu” alana yeni bir bakış açısı getirecektir. İşte bu çalışma, medya okuryazarlığını bu yönüyle tartışmayı amaçlamaktadır. Literatüre dayalı olarak hazırlanacak bu çalışmada alanla ilgili bir durum tespiti yapılmıştır. Çalışma ile “Medya Yazarokurluğu” çerçevesinde medya içerik üreticilerine yönelik bir çerçeve çizilmiştir.
The foundational study on media literacy originated in the late twentieth century, acquiring additional significance in the twenty-first century. In its initial phase, media literacy focused on raising awareness among individuals exposed to media content. In the subsequent phase, it evolved to include accessing media, understanding its content, interpreting and critiquing it, and developing alternative perspectives. With the emergence and widespread use of new media, including social media, both traditional and new media have become research subjects in media literacy. In this period, media literacy has mainly been discussed, focusing on informing about content produced by media organizations and social media users. Media literacy research concentrated on these topics, leading to the development of curriculums addressing how primary and secondary school students engage with media content.
With the increasing use of new media, more media organizations, both traditional and new media, have started to be created by groups on social networks. Most Y, Z, and Alfa generations receive news and information from social networks and groups they are members of rather than corporate media organizations. Therefore, it has become necessary to consider media literacy from a different perspective. Unlike studies on social media literacy, the need to differentiate the target groups of studies in this field has emerged. Individuals who consume content on social networks also act as producers of that content. As a result, instead of the studies aimed at raising awareness about the content produced until this period, there is a need to focus on individuals who are recipients and producers of content on social networks. Media literacy aimed at eliminating the adverse effects of content produced from this different perspective will bring a new perspective to the field. This article aims to discuss "Media Authorreader" from this approach. This study, grounded in a literature review, aims to identify a specific situation within the field. Additionally, it seeks to provide a descriptive analysis based on the literature. The study outlines a framework for media content producers within the scope of the 'Media Authorreader' concept.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism, Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | December 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.