Bu çalışma, İstanbul’da yaşayan üniversite öğrencilerinin gelişmeleri kaçırmaya karşı duydukları korku ile sosyal medyadaki haberi tüketim motivasyonu arasındaki ilişkiyi incelemiştir. Çalışmanın amacı, dijitalleşmenin sonucunda artış gösteren gelişmeleri kaçırmaya dair korkunun (fear of missing out) haber tüketimi ile ilişkisinin hangi yönde ilerlediğini saptamaktır. Çalışmada gelişmeleri kaçırma korkusu, haber tüketimi ve sosyal medyada haber konularında kavramsal çerçevenin çizilmesinin ardından araştırma yöntem ve bulgularına yer verilmiştir. Araştırma kapsamında “Gelişmeleri Kaçırma Korkusu” ve “Haber Tüketim Motivasyonları ve Tatminleri” olmak üzere iki adet ölçek kullanılmıştır. 400 katılımcıdan elde edilmiş olan veriler, SPSS 27.0 uygulaması üzerinden analiz edilmiştir. Verilerin analiz edilme aşamasında; Anova ve Post Hoc-LSD Testleri ile T- Testi uygulanmış ve korelasyon analizinden faydalanılmıştır. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, gelişmeleri kaçırmaya dair duyulan korku ile kişilerin haber tüketim tatmin ve motivasyonunun pozitif bir yönde ve orta düzeyde ilişkisinin bulunduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, katılımcıların içinde bulundukları sosyal grup tarafından dışlanma korkusu içerisinde gelişmeleri takip etmeye yöneldiği ve takip ettiği iletişim araçlarına zaman/mekân sınırlaması olmaksızın erişebilmelerinin önemli görüldüğü saptanmıştır. Gelişmeleri kaçırma korkusunun, haber tüketim motivasyonları ve tatminleri alt boyutları arasında yer alan “Teknik Olanaklar ve Kolaylık” alt boyutuyla pozitif yönde bir ilişkisinin var olduğu sonucu da söz konusu durumu destekler niteliktedir. 18 – 25 yaş grubu katılımcıların 26 – 35 ile 36 – 45 grubu katılımcılardan; lisans ve yüksek lisans düzeyindeki katılımcıların da ön lisans ve doktora düzeyindeki katılımcılardan anlamlı düzeyde farklılaştığı saptanmıştır.
This study examined the relationship between the fear of missing developments and the motivation to consume news on social media among university students living in Istanbul. The research aims to determine in which direction the relationship between fear of missing out and news consumption is progressing, which has increased due to digitalization. The study includes research methods and findings after drawing the conceptual framework on fear of missing out, news consumption, and news on social media. Within the scope of the research, two scales were used: "Fear of Missing Out" and "News Consumption Motivations and Satisfaction". Data obtained from 400 participants were analyzed through SPSS 27.0. During the data analysis, ANOVA, Post Hoc-LSD Tests, and t-tests were applied, and correlation analysis was used. When the results were evaluated, a positive and moderate relationship was determined between the fear of missing developments and people's satisfaction with and motivation for news consumption. When the results were evaluated, it was determined that the participants tended to follow the developments out of fear of being excluded by their social group. They needed to access the communication tools they followed without any time/space limitations. The result is that the fear of missing out on developments has a positive relationship with the "Technical Opportunities and Conveniences" sub-dimension among the news consumption motivations and satisfaction sub-dimensions supporting this situation. Participants in the 18 – 25 age group are more likely than participants in the 26 – 35 and 36 – 45 age groups. It determined that undergraduate and graduate students differed significantly from associate and doctoral students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | September 2, 2024 |
Acceptance Date | December 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.