Bu makalenin amacı Ömer b. Abdülaziz’in muhalif gruplar ile olan
münasebetini incelemektir. Onun hangi davranışlarının diğer Emevî
yöneticilerinden farklı olduğunu tespit ettikten sonra bu davranışların
devletin birliğini sağlamada nasıl bir etki gösterdiğini ortaya çıkarmaktır. Emeviler
döneminde uygulanan politikalardan dolayı memnun olmayan kitlelerin varlığı
tarihî bir vakıadır. Bir gruplandırma yaparsak bunlar, Hz. Ali taraftarları, Hariciler
ve Mevâli’dir. Hz. Ali taraftarlarının muhalefeti, yakın arka planda Hz. Ali
ile Muaviye arasında meydana gelen mücadeleyle başlamıştır. Ancak Haşimi-Emevi
çekişmesinin kökenleri daha eski dönemlere kadar gitmektedir. Muaviye iktidara
gelince hutbelerde Hz. Ali’ye lanet okutmuş ve zaman zaman onun taraftarlarını
cezalandırmıştır. Oğlu Yezid döneminde meydana gelen Kerbela olayı Hz. Ali
taraftarlarının Emevi Devleti’ne karşı olan kinini en üst düzeye çıkarmıştır.
Bu durum Ömer b. Abdülaziz dönemi hariç Emevi tarihi boyunca devam etmiştir. O,
Hz. Ali’ye hutbelerde okunan laneti kaldırmıştır. Ayrıca Hz. Ali’nin taraftarlarına
yönelik yapılan maddi imkânlardan mahrum ederek cezalandırma yöntemine son
vermiştir
Memnun olmayan diğer bir kitle ise Hariciler’dir. Kendileri gibi düşünmeyenleri
kâfirlikle suçlayan Hariciler, Ömer b. Abdülaziz döneminde muhalefetlerini en
asgari düzeye çekmişlerdir. Çünkü Hariciler ile diyalog yolunu açmış ve onları
birçok konuda ikna etmiştir.
Son muhalif grup ise Mevâli’dir. Arap olmayan Müslümanlardır ki,
Emevi Devleti’nde ikinci sınıf muamelesi görmüşlerdir. Müslüman olmalarına
rağmen gayrimüslimlerden alınan cizye vergisini vermek zorunda
bırakılmışlardır. Ömer b. Abdülaziz, Mevali’den alınan cizye vergisini
kaldırmış ve onları Müslüman Arapların yararlandığı bütün haklardan
yararlandırmıştır.
Ömer b. Abdülaziz kısa bir sürede muhalif grupların gönlünü
kazanmış ve onları isyan etmekten vaz geçirmiştir. Bütün bu uygulamalar
toplumsal uzlaşı ve barışı getirmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Tarih |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2018 |
Acceptance Date | June 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 15 |