Öğrencilerin biyoloji dersindeki akademik başarılarını etkileyen
faktörlerden biri öğrencilerin biyoloji dersine yönelik tutumları bir diğeri
biyoloji öz-yeterlikleridir. Bu araştırmada, öğrencilerin biyoloji dersine
yönelik tutum ve öz-yeterlik düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki
ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca tutum ve öz-yeterlik bağımsız
değişkenlerinde bağımlı değişken olan akademik başarının yordanma durumu
açıklanmaya çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu her sınıf seviyesinden
ve biyoloji dersi alan 148 [71; kız (%48), 77; erkek (%52)] lise öğrencisi
oluşturmaktadır. Katılımcılar, amaçsal seçkisiz örnekleme yöntemlerinden aykırı
durum örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Katılımcılara tutum ölçeği ve
öz-yeterlik ölçeği eş zamanlı olarak uygulanmıştır. Verilerin analizinde çift
serili korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre; kız
öğrencilerin erkek öğrencilere göre biyoloji dersinde daha başarılı oldukları
belirlenmiştir. Öğrencilerin biyoloji dersindeki akademik başarıları ile
biyoloji dersine yönelik tutumları arasında yüksek ve pozitif yönlü, akademik
başarıları ile biyoloji öz-yeterlik düzeyleri arasında da orta düzeyde ve
pozitif yönlü bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. İfade edilen iki bağımsız
değişken birlikte, öğrencilerin biyoloji akademik başarısındaki toplam
varyansın yaklaşık %73’ünü açıklamaktadır. Standardize edilmiş regresyon
katsayısına göre öğrenci başarısını yordamada yordayıcı değişkenlerden biyoloji
dersine yönelik tutumun (β = ,691) biyoloji öz-yeterlikten (β = ,204) 3,39 kat
daha önemli olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Acceptance Date | December 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 16 |