Research Article
BibTex RIS Cite

İşletmelerin E-Ticaret Uygulamalarına Yönelik İnternet Kullanımlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 171 - 187, 24.06.2022

Abstract

Teknolojik gelişmelerin neticesinde küreselleşen ekonomide, dış ticaret faaliyetleri hem ülkeler hem de firmalar için büyük önem taşımaktadır. İnternette ve teknolojide yaşanan bu gelişmelere firmaların da uyum sağlaması gerekmektedir. Günümüz iş ortamında, dış ticarette başarılı olmak isteyen firmaların dış ticaret faaliyetlerinde internetten en etkili şekilde yararlanmaları gerektiği yadsınamaz bir gerçektir.
Araştırmanın temel amacı, firmaların e-ticaret uygulamalarına yönelik olarak yurt içi kurumsal operasyonlarında ve dış ticaret faaliyetlerinde internet kullanımlarını ölçmek ve bunların bazı tanımlayıcı özellikler itibariyle farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda gerçekleştirilen araştırmada, şirketlerin yurt içi ticari faaliyetlerinde ve dış ticaret faaliyetlerinde interneti ne ölçüde kullandıkları, firmaların hangi sektörde ve kaç yıl boyunca faaliyet gösterdiği, en fazla hangi ülke gruplarıyla ihracat ve ithalat yaptığı; internet kullanımının bu gibi faktörler itibariyle değişip değişmediği belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, firmaların yurt içi kurumsal internet kullanımları ve dış ticarette internet kullanımları düzeylerinin yüksek olduğu gözlemlenmektedir. Bununla birlikte firmaların tanımlayıcı özelliklerine göre internet kullanımlarının farklılaştığı tespit edilmiştir. Özellikle 11-15 yıl süredir faaliyet gösteren firmaların interneti kullanma ve internetten etkin yararlanma seviyelerinin daha düşük olduğu belirlenmiştir.

References

  • Referans1 Alin, İ., (2004), Dış Ticarette İnternetin Rolü ve Kayseri’deki Firmaların Dış Ticaret Faaliyetlerinde İnternet Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Referans2 Al-Somali, S. A., (2011), Electronic Commerce Adoption: A Study Of Business-to-Business Practices In Saudi Arabia, Doktora Tezi, Aston Üniversitesi, Birmingham.
  • Referans3 Arslandere, M., (2010), Elektronik Ticaret ve Karaman’daki Kobiler Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Referans4 Çak, M., (2002), Dünya’da ve Türkiye’de Elektronik Ticaret ve Vergilendirilmesi, İTO Yayınları, İstanbul.
  • Referans5 Delibal, Ö., (2019), Türk Girişimcilerin E-İhracat Faaliyetlerinde Global Elektronik Pazar Yerlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Mikro İhracat Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Referans6 Elmas, P., (2009), Ticaretin Yeni Şekli E-Ticaret! Peki Hakkında Ne Biliyoruz?. https://silo.tips/download/tcaretn-yen-ekl-e-tcaret-pek hakkinda-ne-blyoruz. Erişim Tarihi: 21.01.2020.
  • Referans7 Erdağ, N. ve Batuman, E., (2006), Elektronik Ticaret El Kitabı, Arıkan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans8 George, D. ve Mallery, M., (2010), “Spss for windows step by step: a simple guide and reference”, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Referans9 Heng, M., (2003), “Understanding Electronic Commerce From A Historical Perspective”, Communications of the Associationfor Information Systems, Sayı: 12, Cilt: 1, s. 114-118.
  • Referans10 Küçükyılmazlar, A., (2006), Elektronik Ticaret Rehberi, İTO Yayınları, İstanbul.
  • Referans11 Özaçar, B., (2019), The Role Of The Internet In Foreign Trade And The Use Of Internet In The Foreign Trade Activities Of The Companies In The Gebze Organize Sanayi Bölgesi, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans12 Steyaert, J. C., (2004), “Measuring the performance of electronic government services”, Science Direct, Information & Management, 41, s. 369-375.
  • Referans13 Taşdemir, N., (2018), İhracatta İnternet ve E-Ticaretten Faydalanma Yolları ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans14 Yamamoto, G. T., (2013), E-Ticaret Kavramlar Gelişim ve Uygulamalar (2. Baskı), Kriter Yayınları, İstanbul.
Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 171 - 187, 24.06.2022

Abstract

References

  • Referans1 Alin, İ., (2004), Dış Ticarette İnternetin Rolü ve Kayseri’deki Firmaların Dış Ticaret Faaliyetlerinde İnternet Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Referans2 Al-Somali, S. A., (2011), Electronic Commerce Adoption: A Study Of Business-to-Business Practices In Saudi Arabia, Doktora Tezi, Aston Üniversitesi, Birmingham.
  • Referans3 Arslandere, M., (2010), Elektronik Ticaret ve Karaman’daki Kobiler Üzerine Bir Araştırma, Doktora Tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Referans4 Çak, M., (2002), Dünya’da ve Türkiye’de Elektronik Ticaret ve Vergilendirilmesi, İTO Yayınları, İstanbul.
  • Referans5 Delibal, Ö., (2019), Türk Girişimcilerin E-İhracat Faaliyetlerinde Global Elektronik Pazar Yerlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Mikro İhracat Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Referans6 Elmas, P., (2009), Ticaretin Yeni Şekli E-Ticaret! Peki Hakkında Ne Biliyoruz?. https://silo.tips/download/tcaretn-yen-ekl-e-tcaret-pek hakkinda-ne-blyoruz. Erişim Tarihi: 21.01.2020.
  • Referans7 Erdağ, N. ve Batuman, E., (2006), Elektronik Ticaret El Kitabı, Arıkan Yayıncılık, İstanbul.
  • Referans8 George, D. ve Mallery, M., (2010), “Spss for windows step by step: a simple guide and reference”, 17.0 update (10a ed.). Boston: Pearson.
  • Referans9 Heng, M., (2003), “Understanding Electronic Commerce From A Historical Perspective”, Communications of the Associationfor Information Systems, Sayı: 12, Cilt: 1, s. 114-118.
  • Referans10 Küçükyılmazlar, A., (2006), Elektronik Ticaret Rehberi, İTO Yayınları, İstanbul.
  • Referans11 Özaçar, B., (2019), The Role Of The Internet In Foreign Trade And The Use Of Internet In The Foreign Trade Activities Of The Companies In The Gebze Organize Sanayi Bölgesi, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans12 Steyaert, J. C., (2004), “Measuring the performance of electronic government services”, Science Direct, Information & Management, 41, s. 369-375.
  • Referans13 Taşdemir, N., (2018), İhracatta İnternet ve E-Ticaretten Faydalanma Yolları ve Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans14 Yamamoto, G. T., (2013), E-Ticaret Kavramlar Gelişim ve Uygulamalar (2. Baskı), Kriter Yayınları, İstanbul.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Gökçe Kalalı 0000-0001-8913-749X

Ceren Aydemir 0000-0002-2021-7333

Early Pub Date June 24, 2022
Publication Date June 24, 2022
Submission Date April 1, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Kalalı, G., & Aydemir, C. (2022). İşletmelerin E-Ticaret Uygulamalarına Yönelik İnternet Kullanımlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 8(1), 171-187.

.