Purpose: Franchising is a popular way of doing business in recent
years. Today, it is possible to see franchising through "social"
franchising applications, unlike the "commercial" we know. The purpose of this study is to develop a
theoretical framework for commercial franchising and social franchising
concepts and the differences between these concepts.
Method:
In this study, literature
review method was used;
commercial and social franchising concepts were examined in detail and
comparisons were made between these concepts.
Results: Social and commercial
franchising are basically similar, but there are differences between them. In
commercial franchising, commercial concerns are at the forefront while in
social franchising, commercial concerns are balanced by social missions and
targets. In the context of social franchising,
there is a third party, donor, that provides funding for the franchisee, unlike
the structure of commercial franchising. Although the words
"social" and "franchising" are initially thought of as two
contradictory or opposite concepts, the benefit of a social entrepreneur
through social franchising is at least as much as the level of commercial
franchising and even more.
Amaç: Franchising; son yılların popüler iş yapma
yöntemlerindendir. Günümüzde franchising’i bildiğimiz “ticari” halinden farklı
olarak “sosyal” franchising uygulamalarıyla da görmek mümkündür. Bu çalışmada; ticari
franchising ve sosyal franchising kavramlarını ve bu kavramlar arasındaki
farkları teorik çerçevede ele almak amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmada literatür taraması yapılmış,
ticari ve sosyal franchising kavramları detaylı şekilde incelenmiş ve kavramlar
karşılaştırılmıştır.
Bulgular:
Daha çok ticari haliyle
bildiğimiz franchising; günümüz dünyasının sosyal ihtiyaçlarına
cevap olacak şekilde dönüşerek literatürde
sosyal franchising kavramıyla
karşımıza çıkmaktadır. Sosyal ve ticari
franchising temelde birbirlerine benzese de aralarında farklılıklar bulunmaktadır.
Sosyal franchising'te ticari kaygılar sosyal misyon ve hedeflerle dengede
tutulurken, ticari franchising'te ticari kaygılar ön plandadır. Sosyal franchising'in yapısında ticari
franchising’in yapısından farklı olarak franchisee için finansman sağlayan
üçüncü taraf yani donör (bağışçı) bulunmaktadır. “Sosyal” ve “franchising” kelimeleri başlangıçta
her ne kadar çelişkili ya da zıt iki kavram gibi düşünülse de aslında sosyal
franchising yolu ile bir sosyal girişimcinin sağladığı fayda en az ticari
franchising kadardır ve hatta daha fazladır.
Subjects | Economics |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |