Research Article
BibTex RIS Cite

EXPERIENCING BEYOND THE LIMITS: NIKE SUB 2 AN EXAMPLE OF EXPERIENTIAL MARKETING EFFORT

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 46 - 57, 16.11.2017

Abstract

Objectives: The aim of  this
study is to evaluate the event Sub2 which is organized by Nike as a sample
frame in terms of experiential marketing

Methods: Sub2 which is evualated as a case study for this
research is analyzed in terms of experiential marketing dimensions formed by
Schmitt (1999a: 13).





Results: In conclusion of the study, it is
assessed that marketing efforts conducted by Nike firm has created sensory,
emotional, cognitive, behavioral and relational experience fields to target
audiences.

References

  • Adeosun, L.P.K, Ganiyu, R.A. (2012). Experiental Marketing: An Isnsight into the mind of the Consumer. Asian journal of Business and Management Sciences. 2(7), 21-26.
  • Aksoy M., Akbulut B.A. (2017). Restoranlardaki Teknolojik Yeniliklerin Deneyim Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi, ICCHT 2017- International Cangress on Cultural Herigate and Tourism, KONYA, TÜRKIYE, 19-21 Mayıs 2017. ss. 1-10.
  • Başar, B., Hassan, A.T. (2015). Kültür ve Sanat Faaliyetlerinde Deneyimsel Pazarlamanın Müşteri Sadakatine Etkisinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2(4), 77-98.
  • Başaran Alagöz, S., Ekici, N. (2014). Experiantal Marketing and Vacation Experience: The Sample of Turkish Airlines. 10th International Strategic Management Conference, 500-510.
  • Büyüker İşler, D., Güzel, Ö. (2014). Tur Yönetiminde Profesyonel Turist Rehberlerinin Deneyimsel Rolü: Alman Turistlerin Kültür Turu Satın Alma Davranışına Yönelik Bir Değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 19 (1): 125-138.
  • Çakır, S.Y., Eğinli, A.E., Özdem, O.Ö. (2006). Hediye Verme Davranışı ve Alışveriş Merkezlerinde Deneyim Yaratma Stratejileri: Sevgililer Günü Örneği. (2006). İletişim Araştırmaları. 4(1), 97-120.
  • Chen, J, Luo, M.M., Ching, R.K.H., Liu, C.C. (2008). Virtual Experiental Marketing on Online Customer Intentions and Loyalty. 41st Hawaii International Conference on System Sciences. 1530-1608.
  • Çelik, S., Gökçe, F. (2015). Destinasyon Pazarlamasında Deneyimsel Pazarlama Uygulamalarının Kullanımına İlişkin Kavramsal Bir Çalışma. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi. 3, 29-37.
  • Chanavat, N., Bodet, G. (2014). Experiantal marketing in sport spectatorship services: a customer perspective. European Sport Management Querterly. 14(4), 323-344.

LİMİTLERİN ÖTESİNİ DENEYİMLEMEK: BİR DENEYİMSEL PAZARLAMA ÇABASI ÖRNEĞİ OLARAK NIKE SUB 2

Year 2017, Volume: 6 Issue: 3, 46 - 57, 16.11.2017

Abstract

Amaç: Bu
çalışmanın amacı, bir örnek olay çerçevesinde Nike firmasının düzenlediği Sub2
organizasyonunu deneyimsel pazarlama açısından değerlendirmektedir.

Yöntem:  Deneyimsel
pazarlamaya yönelik örnek bir olay olarak değerlendirilen Nike Sub2
organizasyonu, Schmitt (1999a: 13) tarafından açıklanan deneyimsel pazarlamaya
ilişkin boyutlar kapsamında analiz edilmiştir.





Bulgular:
Çalışma sonucunda, Nike firmasının yürüttüğü pazarlama çabalarının hedef
kitlelere yönelik duyusal, duygusal, düşünsel, davranışsal ve ilişkisel deneyim
alanları yaratmakta olduğu hususu değerlendirilmiştir.

References

  • Adeosun, L.P.K, Ganiyu, R.A. (2012). Experiental Marketing: An Isnsight into the mind of the Consumer. Asian journal of Business and Management Sciences. 2(7), 21-26.
  • Aksoy M., Akbulut B.A. (2017). Restoranlardaki Teknolojik Yeniliklerin Deneyim Pazarlaması Açısından Değerlendirilmesi, ICCHT 2017- International Cangress on Cultural Herigate and Tourism, KONYA, TÜRKIYE, 19-21 Mayıs 2017. ss. 1-10.
  • Başar, B., Hassan, A.T. (2015). Kültür ve Sanat Faaliyetlerinde Deneyimsel Pazarlamanın Müşteri Sadakatine Etkisinin İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2(4), 77-98.
  • Başaran Alagöz, S., Ekici, N. (2014). Experiantal Marketing and Vacation Experience: The Sample of Turkish Airlines. 10th International Strategic Management Conference, 500-510.
  • Büyüker İşler, D., Güzel, Ö. (2014). Tur Yönetiminde Profesyonel Turist Rehberlerinin Deneyimsel Rolü: Alman Turistlerin Kültür Turu Satın Alma Davranışına Yönelik Bir Değerlendirme, Süleyman Demirel Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 19 (1): 125-138.
  • Çakır, S.Y., Eğinli, A.E., Özdem, O.Ö. (2006). Hediye Verme Davranışı ve Alışveriş Merkezlerinde Deneyim Yaratma Stratejileri: Sevgililer Günü Örneği. (2006). İletişim Araştırmaları. 4(1), 97-120.
  • Chen, J, Luo, M.M., Ching, R.K.H., Liu, C.C. (2008). Virtual Experiental Marketing on Online Customer Intentions and Loyalty. 41st Hawaii International Conference on System Sciences. 1530-1608.
  • Çelik, S., Gökçe, F. (2015). Destinasyon Pazarlamasında Deneyimsel Pazarlama Uygulamalarının Kullanımına İlişkin Kavramsal Bir Çalışma. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi. 3, 29-37.
  • Chanavat, N., Bodet, G. (2014). Experiantal marketing in sport spectatorship services: a customer perspective. European Sport Management Querterly. 14(4), 323-344.
There are 9 citations in total.

Details

Subjects Economics
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Can Demirtaş

Publication Date November 16, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Demirtaş, M. C. (2017). LİMİTLERİN ÖTESİNİ DENEYİMLEMEK: BİR DENEYİMSEL PAZARLAMA ÇABASI ÖRNEĞİ OLARAK NIKE SUB 2. Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(3), 46-57.