AMAÇ: Son 30 yılda tıp fakültelerinin eğitim öğretim programlarında görülen müfredat değişikliklerine rağmen anatomi eğitimi temel bir disiplin olarak önemini korumuştur. Bu çalışmanın amacı Kahramanmaraş Sütçü imam Üniversitesi Tıp Fakültesi’ndeki anatomi eğitiminin mevcut durumunun ve eğitim-öğretim sürecine ilişkin sorunların öğrencilerin geribildirimleri ışığında belirlenmesidir.
GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışmamıza 2021 - 2022 Eğitim–Öğretim yılında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesinde eğitim gören 482 gönüllü katıldı. Çalışmada Dönem I’ den 167 (% 94,35), Dönem II’ den 151 (%88,30) ve Dönem III ‘den ise 164 (%89,13) öğrenci bulunmaktadır. Tüm öğrencilere gönüllük esasına uygun olarak anatomi eğitimiyle ilgili Google Forms üzerinden 17 soruluk bir anket uygulandı (Teorik eğitimle ilgili 6, İnternetle ilgili 2, Sınavlarla ilgili 4 ve Pratik eğitimle ilgili 5 soru).
BULGULAR: Tıp Fakültesi öğrencilerinin %96,9‘u anatomi dersinin iyi bir hekim olmak için mutlaka gerekli olduğunu belirtti. Sunumların ve maketlerin Anatomi eğitiminin teorik kısmının anlaşılmasını kolaylaştırdığını ifade edenlerin oranı sırasıyla %88,4 ve %97,7’dir. Öğrencilerin % 87,82'si öğretim elemanlarının ders panosunun son dersinde vaka raporlarının tartışılmasını önerdi. Almayı planladığımız 3D (üç boyutlu) interaktif anatomi programları hakkında öğrencilerin %78,4'ü olumlu görüş bildirdi. Öğrencilerin %92,1’i laboratuvar derslerinin yararlı olduğunu, %89’u laboratuvarın daha iyi organize edilmesi gerektiğini ve %78,4’ü kadavra diseksiyonun önemli olduğunu belirtti.
SONUÇ: Tıp fakültesi öğrencilerinin geri bildirim sonuçları anatomi eğitimiyle ilgili yeni eğitim metodolojisin geliştirilmesinde, mevcut eksikliklerin giderilmesinde yararlı olacağını düşünmekteyiz.
Yok
Yok
OBJECTIVE: Despite the changes in the curriculum of medical faculties in the last 30 years, anatomy education has maintained its importance as a basic discipline. The aim of this study is to evaluate the current situation of anatomy education in Kahramanmaraş Sütçü İmam University Faculty of Medicine and determine the problems related to the education-teaching process in the light of students' feedback.
MATERIAL AND METHODS: 482 volunteers studying at Kahramanmaraş Sütçü İmam University Faculty of Medicine participated in our study in the 2021-2022 academic year. In the study, there were 167 (94.35%) students from Term I, 151 (88.30%) from Term II and 164 (89.13%) students from Term III. 17-question survey was applied to all students on a voluntary basis over Google Forms about anatomy education (6 questions about theoretical education, 2 questions about Internet, 4 questions about exams, and 5 questions about practical education).
RESULTS: 96.9% of the students of the faculty of medicine reported that the anatomy course is essential to be a good physician. The rate of the presentations and models have facilitated the understanding of the theoretical part of anatomy education is 88.4% and 97.7%, respectively. 87.82% of the students suggested that the lecturers should perform a discussion of case reports on the last lesson on the lecture board. 78,4% of the students reported a positive opinion about the 3D (three dimensions) interactive anatomy programs that we are planning to receive. 92.1% of the students stated that laboratory courses were beneficial, 89% of them stated that the laboratory should be better organized, and 78.4% of them stated that cadaver dissection is important.
CONCLUSIONS: We consider that the feedback results of the medical faculty students’ will develop the education methodology related to anatomy education and will be useful to eliminate the current deficiencies.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | July 13, 2023 |
Acceptance Date | November 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 3 |