Research Article
BibTex RIS Cite

THE VOCAL PROGRESS OF OPERA PERFORMANCE STUDENTS AND WAYS TO PREVENT THE ADVERSE CONSEQUENCES DURING THIS PERIOD

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 13, 15.06.2016

Abstract

In the evolutionary process, along with the increasing mental development

capacity, humans not only discovered the ability to use their voice, but also, as social

beings, they developed new communication ways as well as many other abilities, and

learned speaking. Singing started with humans’ imitating sounds of species’ voices

in nature. With the development of the art of singing, humans who want to reveal their

pain, happiness, and love, can do so through songs. Singing has become one of the art

forms that brings out the best efforts of one’s self-expression. The art of opera has

developed in such a quest for self-articulation. The human voice, the main instrument of

this art, is used quite beyond its natural limits. Since vocal cords are physiologically

located within the body, they can be affected by diseases and often wear out quickly

when used incorrectly. Therefore, vocal training also requires great care and

responsibility. In this article, in vocal training methods for opera, general information

regarding methods considered correct to be followed by the trainer was given in

addition to problems that may be encountered as a result of improper training methods

and techniques to protect voice health. Furthermore, the throat’s structure and voicebreath

system were briefly mentioned, coupled with a discussion on the cause-effect

relationship about the necessity of vocal training on the subject. As a result, indicators

of a trained voice were revealed in the light of this information. In this study, literature

research was used as a method, and at the same time, this information was also

consolidated with the students’ development process observed during vocal training.

Thus, this study was aimed to create resources for colleagues working in this field.

References

  • Battaglia, E. Pratical Vocal Method Soprano or Tenor, Edition with Compact Disk, Ricordi.
  • Denizoğlu, İ. (2015) Vokoloji, Ses Sağlığı ve Profesyonel Ses Kullanımı, Dr. İlter Denizoğlu Semineri, İstanbul: MİAM.
  • Kürkçüoğlu, S. (2014) Ses Eğitiminin Önemi ve İcracının Ses Sağlığı ile Ses Gelişimi Üzerindeki Etkileri, İstanbul: YTÜ Sanatı Yönetmek Uluslararası Sanat Sempozyumu.
  • McKinney, J.C. (2005) The Diagnosis & Correction of Vocal Faults. Illinois: Waveland Press, Inc.
  • Ömür, M. (2001) Sesin Peşinde. İstanbul: Pan Yayıncılık.

OPERA İCRACILIĞI ÖĞRENCİLERİNİN SES GELİŞİM SÜREÇLERİ VE OLUŞABİLECEK OLUMSUZLUKLARI ÖNLEME YOLLARI

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 13, 15.06.2016

Abstract

İnsan, evrimsel süreci içerisinde zihinsel gelişimini arttırdıkça, kendi sesini kullanma
yeteneğini keşfetmiş, pek çok yeteneğinin yanı sıra, sosyal bir varlık olarak yeni iletişim
biçimleri geliştirmiş ve konuşmayı öğrenmiştir. Şarkı söylemek, doğadaki canlıların
seslerini duyan insanın onları taklit etmesiyle başlamıştır. Şarkı söyleme sanatının
gelişimi; acılarını, sevinçlerini, aşklarını şarkılar yoluyla ortaya koyma isteği
duyan insanın, kendini en güzel şekilde ifade etme çabasından doğan bir sanattır.
Opera sanatı da, böylesi bir arayışla gelişmiştir. Bu sanatın en temel enstrümanı olan
insan sesi, doğal sınırların oldukça ötesinde kullanılmaktadır. Ayrıca ses teli fizyolojik
olarak beden içinde yer aldığından vücutta gelişen hastalıklardan etkilenebilen ve
yanlış kullanıldığında çabuk yıpranabilen bir yapıya sahiptir. Bu bakımdan,
eğitimi de büyük dikkat ve sorumluluk gerektirmektedir. Bu makalede, opera alanına
yönelik ses eğitiminde, eğitimcinin izleyeceği doğru kabul edilen yöntemlere
yönelik genel bilgilere yer verilmiş, yanlış çalışmalar sonucu karşılaşılabilecek
sorunlar ve ses sağlığını koruma yolları, kısaca gırtlak yapısına, ses ve nefes
mekanizmasına dair anatomik bilgilere değinilmiş; ayrıca doğru ses eğitiminin
gerekliliğine dair sebep sonuç ilişkileri kurulmuştur. Sonuç olarak, tüm bilgilerin
ışığında eğitim gören bir sesin başarı göstergeleri ortaya konmuştur. Çalışmada
kaynak tarama yöntemi kullanılmış, bu bilgiler aynı zamanda eğitim gören
öğrencilerde gözlenen gelişim süreçleriyle pekiştirilmiştir. Böylece, bu konuda eğitim
veren meslektaşlarımıza kaynak yaratmak amaçlanmıştır.

References

  • Battaglia, E. Pratical Vocal Method Soprano or Tenor, Edition with Compact Disk, Ricordi.
  • Denizoğlu, İ. (2015) Vokoloji, Ses Sağlığı ve Profesyonel Ses Kullanımı, Dr. İlter Denizoğlu Semineri, İstanbul: MİAM.
  • Kürkçüoğlu, S. (2014) Ses Eğitiminin Önemi ve İcracının Ses Sağlığı ile Ses Gelişimi Üzerindeki Etkileri, İstanbul: YTÜ Sanatı Yönetmek Uluslararası Sanat Sempozyumu.
  • McKinney, J.C. (2005) The Diagnosis & Correction of Vocal Faults. Illinois: Waveland Press, Inc.
  • Ömür, M. (2001) Sesin Peşinde. İstanbul: Pan Yayıncılık.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Article
Authors

Seta Kürkçüoğlu This is me

Publication Date June 15, 2016
Submission Date March 15, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Kürkçüoğlu, S. (2016). OPERA İCRACILIĞI ÖĞRENCİLERİNİN SES GELİŞİM SÜREÇLERİ VE OLUŞABİLECEK OLUMSUZLUKLARI ÖNLEME YOLLARI. Conservatorium, 3(1), 1-13.