As virtuosity on the classical guitar gained importance in the early 19th century, a parallel increase occurred regarding methodological compositions. Guitarists and composers who conducted these works include Ferdinando Carulli (1770-1841), Fernando Sor (1778-1839), Francesco Molino (1768-1847), Matteo Carcassi (1792-1853), and Dionisio Aguado (1784-1849). Among these pioneering artists, Fernando Sor had a method and composed six étude books that are still used in modern classical guitar education. Technical analyses of the composer’s selected works have been addressed in the literature. Accordingly, the current study has identified its issue to be what the technical elements are in all of the composer’s étude books. The distribution of the étude books according to left- and right-hand techniques is shown in organized tables, with the purpose here being to visually present the technical distributions according to the études. This way, performers can easily identify the techniques on which they want to focus. When examining the tables, the most preferred technique in all the étude books is melody accompaniment, followed by chords, intervals, arpeggios, legato, barre, muting, ornaments, scales, agility, thumb, harmonics, tremolo, position jumping, and glissando. This situation emphasizes how important musical expression is in Sor’s étude books.
19. yüzyılın başında klasik gitarda virtüözite önem kazanırken, metodolojik çalışmalar da artış gösterir. Bu alanda çalışan başlıca gitarist ve besteciler arasında Ferdinando Carulli (1770-1841), Fernando Sor (1778-1839), Francesco Molino (1768- 1847), Matteo Carcassi (1792-1853), Dionisio Aguado (1784-1849) yer alır.
Öncü sanatçılar arasında olan Fernando Sor’un günümüz klasik gitar eğitiminde kullanılan bir metot ve altı etüt kitabı vardır. Literatür incelendiğinde bestecinin sınırlı sayıda etüt analizinin yapıldığı ve bazı tekniklerin yeterince açık bir şekilde değerlendirilmediği görülmüştür. Bu doğrultuda bestecinin tüm etüt kitaplarındaki teknik unsurların neler olduğu çalışmanın problemi olarak belirlenmiştir. Araştırma, teknik çalışmaların dağılımını tablolarla ortaya koyarak icracının yoğunlaşmak istediği tekniği kolayca tespit etmesini amaçlamaktadır.
Çalışma, betimsel bir çalışmadır ve nitel araştırma yöntemlerinden belge analizi yöntemi kullanılmıştır. Düzenlenen tablolarda etüt kitaplarının sol ve sağ el tekniklerine göre dağılımı gösterilmiştir. Analiz, literatürde kabul edilen teknik sınıflandırmaların dışında; “melodi-eşlik” ve “ajilite / tek tel koordinasyonu” başlıklarının eklenmesi açısından önem taşımaktadır.
Tablolar beraber değerlendirildiğinde tüm etüt kitaplarında en çok tercih edilen melodi-eşlik tekniğini sırasıyla akor, aralık, arpej, legato, bare, susturma, süsleme, gam, ajilite, baş parmak, flajöle, tremolo, pozisyon atlama ve glissando takip etmektedir. Bu durum, müzikal anlatımın Sor’un etütlerinde ne denli önemli olduğunu vurgulamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2024 |
Submission Date | April 17, 2024 |
Acceptance Date | May 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |