BibTex RIS Cite

Aile İşletmelerinde Kurucuyla Yakınlık Bağının Yöneticilerin Stratejik Planlamaya İlişkin Algıları Üzerindeki Etkisi: Zonguldak-Bartın-Karabük Bölgesi Örneği

Year 2013, Issue: 26, 42 - 60, 01.12.2013

Abstract

Yapılan bu çalışma ile günümüzde küreselleşen şiddetli rekabetin yaşandığı iş dünyasında önemli bir yere sahip olan aile işletmelerinde işletmenin kurucusuyla yakınlık bağının yöneticilerin stratejik planlamaya ilişkin algıları üzerinde nasıl bir etkiye sahip olduğu üzerinde durulmuştur. Çalışmada veri toplama yöntemi olarak anket yöntemi kullanılırken, verilerin analizinde faktör analizi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve t testi tekniklerden yararlanılmıştır. Stratejik planlamanın alt boyutlarında, işletmenin kurucusunun kendisi veya akrabası olan katılımcılar ile kurucuyla hiçbir akrabalık bağı olmayan katılımcıların algısı benzer bulunmuştur

References

  • Alayoğlu, Nihat (2006). “Aile İşletmelerinin Stratejik Yönetimi ve İşletme Felsefelerine Göre Stratejik Yaklaşım Farklılıklarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. 2. Aile İşletmeleri Kongresi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları: 545-559.
  • Albayrak, Ali Sait (2006). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Allio, Michael K. (2004). “Family Businesses: Their Virtues, Vices and Strategic Path”. Strategy&Leadership, 32(4): 24-33.
  • Arnoff, Craig E. (1998). “Megatrends In Famiily Business”. Family Business Review, 11(3): 181-186.
  • Brown, Fredda Herz (2009). “Governance and the Enterprising Family”. Family Business Magazine, 1-8.
  • Carlock, S. Randel, John. L. Ward (2001). Strategic Planning for the Family Business: Parallel Planning to Unify the Family and Business, Great Britain: Palgrave.
  • Chua, Jess H. and James J. Chrisman, Pramodita Sharma (1999). “Defining the Family Business by Behavior”. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(4): 19-39.
  • Churchill, Neil. C. and Kenneth J. Hatten (1987). “Non-Market Based Transfers of Wealth and Power: A Research Framework for Family Businesses”. American Journal of Small Business.
  • Deloitte (2010). Rotasını Başarıya Çevirenler Aile Şirketleri Araştırması 2010.www.verginet.net/.../2010/turkey-AileSirketleriArastirmasi2010240310.pdf Erişim Tarihi: 15.07.2010.
  • Gülen, Dilek (2005). Aile İşletmelerinin Kurumsallaşması ve Bu süreçte Yaşanan Sorunlar: Kahramanmaraş Örneği. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Jonovic, Donald L. (1989). “Outside Review in a Wider Context: An Alternative to the Classic Board”. Family Business Review, 2(2): 125-140.
  • Karlöf, B. (1993). Çağdaş Yönetim Kavramları ve Kalkınma Modelleri, (Çev. Z. Kütevin ve E. Kütevin), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Karpuzoğlu, Ebru (2004). “Aile Şirketlerinde Paralel Planlama: Aile Girişimi Planı ve İşletme Stratejik Planı”. 1. Aile İşletmeleri Kongresi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları: 640-651.
  • Kesken Jülide ve Nazlı Ayşe Ayyıldız (2006). “Aile İşletmelerinde Dönüşüm İhtiyacı: Bir Yönetim Önerisi Olarak ‘Spiritüalite”. 2. Aile İşletmeleri Kongresi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları: 350-363.
  • Kevser, Mustafa (2007). Stratejik Planlama ve Kobi’lerdeki Uygulamlar Üzeine Bir Araştırma. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Köprülü, Bülent, Selim Kaneti (1989). Aile Hukuku, İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • MacCallum, Robert C. and Keith F. Widaman, Shaobo Zhang et. al. (1999). “Sample Size in Factor Analysis”. Psychological Methods, 4(1): 84-99.
  • Mazzola, Pietro and Gaia Marchisio, Joe Astrachan (2008). “Strategic Planning in Family Business: A Powerful Developmental Tool for the Next Generation”. Famıly Busıness Revıew, 21(3): 239-258.
  • Morris, Michael H. and Roy W. Williams, Deon Nel (1996). “Factors Influencing Family Business Succession”. İnternational Journal of Entrepreneurial Behaviaur&Research, 2(3): 68-81.
  • Nordqvist, Mattias and Leif Melin (2010). “The Promise of the Strategy as Practice Perspective for Family Business Strategy Research”. Journal of Family Business Strategy: 15–25.
  • Rivers, Wayne ve Mike Lyons (2009). Family Business Research from the United Kingdom. Family Business Institute.
  • SharmaPramodita and James J. Chrisman, Jess H.Chua (1997). “Strategic Management of the Family Business: Past Research and Future Challenges”. Family Business Review, 10(1): 1- 35.
  • Tak Bilçin ve Umut Eroğlu, Duygu Acar (ty); Stratejik Yönetim Farkındalık Araştırması.
  • Temtime, Zelealem T. (2003). “The Moderating Impacts of Business Planning and Firm Size on Total Quality Management Practices”. The TQM Magazine, 15(1): 52-60.
  • The Family Business Questionnaire (2006). http://www.thefamilycfo.org/files/ BusQuestB.pdf/ Erişim Tarihi: 08.06.2010.
  • Tillman, Fred A. (1988). “Commentary on legal liability: Organizing the advisory council”. Family Business Review, 1(3): 287-288.
  • Ward, John (1987). Keeping the Family Business Healthy: How to Plan for Continuing Growth, Profitability and Family Leadership. Family Enterprise Publishers.
  • Ward, John (1988). “The Special Role of Strategic Planning for Family Businesses”. Family Business Review,1(2): 105-117.
  • Yazıcıoğlu, Yahşi, Samiye Erdoğan (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ahmet Faruk (2007). Türk Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmayı Engelleyen Aile Değerler, Üzerine Isparta İlinde Bir Çalışma. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Kocaeli University Journal of Social Sciences, 2013, 26 : 42 - 60
  • THE EFFECT OF THE DEGREE OF RELATIONSHIP WITH THE FOUNDER ON THE
  • MANAGERS’ PERCEPTIONS ABOUT STRATEGIC PLANNING IN FAMILY
  • BUSINESSES: ZONGULDAK-BARTIN-KARABÜK REGION SAMPLE* Güven MURAT • Sibel AYDEMİR ••

The Effect Of The Degree Of Relationship With The Founder On The Managers’ Perceptions About Strategic Planning In Family Businesses: Zonguldak-BartınKarabük Region Sample

Year 2013, Issue: 26, 42 - 60, 01.12.2013

Abstract

With this study the effect of the degree of relationship with the founder on the managers’ perceptions
about strategic planning in family businesses which have an important place in today’s globalized
business world with severe competition has been investigated. During the study while survey method
was used as data collection method; factor analysis, One-way Analysis of Variance (ANOVA) and ttest
techniques were used in data analysis. At lower dimensions of strategic planning, it was found the
perceptions of participants who were the founder or a relative of the founder and participants who
have no relation with the founder were similar.

References

  • Alayoğlu, Nihat (2006). “Aile İşletmelerinin Stratejik Yönetimi ve İşletme Felsefelerine Göre Stratejik Yaklaşım Farklılıklarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma”. 2. Aile İşletmeleri Kongresi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları: 545-559.
  • Albayrak, Ali Sait (2006). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Allio, Michael K. (2004). “Family Businesses: Their Virtues, Vices and Strategic Path”. Strategy&Leadership, 32(4): 24-33.
  • Arnoff, Craig E. (1998). “Megatrends In Famiily Business”. Family Business Review, 11(3): 181-186.
  • Brown, Fredda Herz (2009). “Governance and the Enterprising Family”. Family Business Magazine, 1-8.
  • Carlock, S. Randel, John. L. Ward (2001). Strategic Planning for the Family Business: Parallel Planning to Unify the Family and Business, Great Britain: Palgrave.
  • Chua, Jess H. and James J. Chrisman, Pramodita Sharma (1999). “Defining the Family Business by Behavior”. Entrepreneurship: Theory and Practice, 23(4): 19-39.
  • Churchill, Neil. C. and Kenneth J. Hatten (1987). “Non-Market Based Transfers of Wealth and Power: A Research Framework for Family Businesses”. American Journal of Small Business.
  • Deloitte (2010). Rotasını Başarıya Çevirenler Aile Şirketleri Araştırması 2010.www.verginet.net/.../2010/turkey-AileSirketleriArastirmasi2010240310.pdf Erişim Tarihi: 15.07.2010.
  • Gülen, Dilek (2005). Aile İşletmelerinin Kurumsallaşması ve Bu süreçte Yaşanan Sorunlar: Kahramanmaraş Örneği. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Jonovic, Donald L. (1989). “Outside Review in a Wider Context: An Alternative to the Classic Board”. Family Business Review, 2(2): 125-140.
  • Karlöf, B. (1993). Çağdaş Yönetim Kavramları ve Kalkınma Modelleri, (Çev. Z. Kütevin ve E. Kütevin), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Karpuzoğlu, Ebru (2004). “Aile Şirketlerinde Paralel Planlama: Aile Girişimi Planı ve İşletme Stratejik Planı”. 1. Aile İşletmeleri Kongresi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları: 640-651.
  • Kesken Jülide ve Nazlı Ayşe Ayyıldız (2006). “Aile İşletmelerinde Dönüşüm İhtiyacı: Bir Yönetim Önerisi Olarak ‘Spiritüalite”. 2. Aile İşletmeleri Kongresi. İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları: 350-363.
  • Kevser, Mustafa (2007). Stratejik Planlama ve Kobi’lerdeki Uygulamlar Üzeine Bir Araştırma. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Köprülü, Bülent, Selim Kaneti (1989). Aile Hukuku, İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • MacCallum, Robert C. and Keith F. Widaman, Shaobo Zhang et. al. (1999). “Sample Size in Factor Analysis”. Psychological Methods, 4(1): 84-99.
  • Mazzola, Pietro and Gaia Marchisio, Joe Astrachan (2008). “Strategic Planning in Family Business: A Powerful Developmental Tool for the Next Generation”. Famıly Busıness Revıew, 21(3): 239-258.
  • Morris, Michael H. and Roy W. Williams, Deon Nel (1996). “Factors Influencing Family Business Succession”. İnternational Journal of Entrepreneurial Behaviaur&Research, 2(3): 68-81.
  • Nordqvist, Mattias and Leif Melin (2010). “The Promise of the Strategy as Practice Perspective for Family Business Strategy Research”. Journal of Family Business Strategy: 15–25.
  • Rivers, Wayne ve Mike Lyons (2009). Family Business Research from the United Kingdom. Family Business Institute.
  • SharmaPramodita and James J. Chrisman, Jess H.Chua (1997). “Strategic Management of the Family Business: Past Research and Future Challenges”. Family Business Review, 10(1): 1- 35.
  • Tak Bilçin ve Umut Eroğlu, Duygu Acar (ty); Stratejik Yönetim Farkındalık Araştırması.
  • Temtime, Zelealem T. (2003). “The Moderating Impacts of Business Planning and Firm Size on Total Quality Management Practices”. The TQM Magazine, 15(1): 52-60.
  • The Family Business Questionnaire (2006). http://www.thefamilycfo.org/files/ BusQuestB.pdf/ Erişim Tarihi: 08.06.2010.
  • Tillman, Fred A. (1988). “Commentary on legal liability: Organizing the advisory council”. Family Business Review, 1(3): 287-288.
  • Ward, John (1987). Keeping the Family Business Healthy: How to Plan for Continuing Growth, Profitability and Family Leadership. Family Enterprise Publishers.
  • Ward, John (1988). “The Special Role of Strategic Planning for Family Businesses”. Family Business Review,1(2): 105-117.
  • Yazıcıoğlu, Yahşi, Samiye Erdoğan (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, Ahmet Faruk (2007). Türk Aile İşletmelerinde Kurumsallaşmayı Engelleyen Aile Değerler, Üzerine Isparta İlinde Bir Çalışma. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Kocaeli University Journal of Social Sciences, 2013, 26 : 42 - 60
  • THE EFFECT OF THE DEGREE OF RELATIONSHIP WITH THE FOUNDER ON THE
  • MANAGERS’ PERCEPTIONS ABOUT STRATEGIC PLANNING IN FAMILY
  • BUSINESSES: ZONGULDAK-BARTIN-KARABÜK REGION SAMPLE* Güven MURAT • Sibel AYDEMİR ••
There are 34 citations in total.

Details

Other ID JA58MC25DB
Journal Section Articles
Authors

Güven Murat This is me

Sibel Aydemir This is me

Publication Date December 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 26

Cite

APA Murat, G., & Aydemir, S. (2013). Aile İşletmelerinde Kurucuyla Yakınlık Bağının Yöneticilerin Stratejik Planlamaya İlişkin Algıları Üzerindeki Etkisi: Zonguldak-Bartın-Karabük Bölgesi Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(26), 42-60.

**