For authenticity-seeking consumers, local food offers the opportunity for a more authentic sense of self as well as a more fulfilling interaction with the surrounding people and places. Emphasizing authenticity and local identity in promotion and branding strategies is crucial for the adaptation of the relationship between food and tourism to local economic development strategies, such as listing the origin of the product on the label. The aim of this research is to inventory the local foods of the Kartepe region in Kocaeli and create standard recipes for promotional posters. Document analysis, content analysis, and in-depth interviews were conducted as qualitative research methods. The field research of the study involved examining menus from 28 food and beverage businesses, and data collected from 19 participants were analyzed using the MAXQDA program. As a result of the research, it was determined that 92.85% of food and beverage businesses in Kartepe include local foods on their menus, and the most well-known local foods specific to Kartepe are determined to be “black cabbage”, “yufka pastry”, and “tarhana."
Yöresel yiyecekler özgünlük arayışında olan tüketiciler için, çevredeki insanlarla ve mekanlarla daha doygun bir etkileşimde olmanın yanı sıra daha özgün bir benlik duygusu elde etmeye de olanak sunmaktadır. Tanıtım ve markalaşma stratejilerinde özgünlüğü ve yerel kimliği vurgulamak, örneğin; etiketteki menşeinin yerini listelemenin yiyecek ve turizm arasındaki ilişkilerin yerel ekonomik kalkınma stratejisine adapte olabilmesi için oldukça önemlidir. Bu araştırmanın amacı; Kocaeli Kartepe bölgesinin yöresel yiyeceklerinin envanterin çıkarılması ve standart reçeteler oluşturularak tanıtım için afiş hazırlanmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi, içerik analizi ve derinlemesine görüşme yapılmıştır. Çalışmanın saha araştırması 28 yiyecek-içecek işletmesinin menüleri incelenmiş ve 19 katılımcıdan toplanan veriler MAXQDA programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Kartepe’deki yiyecek-içecek işletmelerinin %92,85’inin menülerinde yöresel yiyeceklere yer verdiği ile Kartepe’ye özgü yöresel yiyeceklerin en fazla bilinir olanlarının “kara lahana”, “yufka böreği” ve “tarhana” olduğu belirlenmiştir.
Bu çalışma TUBİTAK 2209/A tarafından desteklenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 4, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | December 13, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 48 |
**