‘Şiddet’ tarihin en eski dönemlerinden itibaren günümüze kadar her çağda varaolmuştur. Aile içerisinde yaşanmakta olan şiddet davranışları aile içindeki bütün bireyleri doğrudan etkilemekte, aile bireyleri üzerinde ciddi etkiler bırakmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı aile içi şiddetin ergenlerin akademik motivasyonu üzerine etkisini incelemektir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılı bahar yarıyılında Giresun ili Tirebolu İlçesi’nde öğrenimine devam eden 487 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Ortaöğretim Öğrencilerine Yönelik Aile İçi Şiddet Ölçeği, Akademik Güdülenme Ölçeği ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 paket program kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde güvenirlik analizi, tanımlayıcı istatistikler, bağımsız örneklemler için t testi, ANOVA testi, Pearson Korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonucunda, ergenlerin maruz kaldığı fiziksel, sözel ve ekonomik şiddetin, ergenlerin akademik motivasyon düzeylerini anlamlı bir şekilde etkilediği görülmektedir. Ergenlerin maruz kaldıkları fiziksel şiddet ile akademik motivasyon düzeyleri arasında negatif yönlü düşük düzeyde bir ilişki; maruz kaldıkları sözel şiddet ile akademik motivasyon arasında negatif yönlü düşük düzeyde bir ilişki; maruz kaldıkları ekonomik şiddet ile akademik motivasyon arasında negatif yönlü düşük düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ergenlerin maruz kaldıkları aile içi şiddet durumları ile cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. Ergenlerin cinsiyete göre akademik motivasyon düzeylerinin keşif alt boyutu ile aralarında anlamlı bir fark olduğu , anlamlı farklılığın kadınlar lehine olduğu bulunmuştur. Ergenlerin babalarının eğitim düzeylerine göre akademik motivasyon düzeylerinin kendini aşma, bilgiyi kullanma ve keşif alt boyutu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Ergenlerin annelerinin eğitim düzeyine göre akademik motivasyon düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar ilgili literatür eşliğinde tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 16 Sayı: 31 |