Oryantalist çalışmalar kapsamında
birçok araştırma, Hz. Muhammed’in hayatının farklı yönlerini konu edinmiştir.
Tasavvufçular tarafından İslam terminolojisine yerleştirilmiş Hakîkat-i
Muhammediyye nazariyesi bunlardan biridir. Nazariyede Peygamber’in nûru bir öz,
tüm mahlûkatın kaynağı, ilâhi nûrun tecellisi olarak görülmüştür.
Araştırmalarda, nazariyenin nübüvvet inancına olan etkisi, Muhammed’in
peygamberlik yönü ve rolüyle birlikte değerlendirilmiştir. Tasavvufçular ile
oryantalistlerin nazariyeye yönelik çalışmalarında nazariyenin tanımı ve
anlamı, nedeni ve çıkış zamanı, kaynağı üzerinde durdukları görülmektedir.
Oryantalistlerin konu hakkındaki akademik yorumları, İslam araştırmacıları
tarafından hazırlanmış akademik çalışmalarda yüzeysel olarak ele alınmıştır. Bu
nedenle İslam dünyasında oryantalistlerin uzmanlık alanlarına göre teoriye
yaklaşımlarını konu edinecek detaylı ve bağımsız çalışmalara ihtiyaç vardır.
Hakîkat-i Muhammediyye nazariyesini doğrudan veya dolaylı ele alan çok sayıda
oryantalist olmasına rağmen bu makalede,
yetkin olduğu alan dâhilinde konuyu araştıran; Hadis araştırmalarıyla
öne çıkan Ignaz Goldziher ile ‘Tasavvufî Muhammed’ algısı üzerinde çalışan Annemarie
Schimmel’in nazariyeye yaklaşımları konu edinilmiştir.
Many
researches in the context of Orientalist studies have been devoted to different
aspects of Muḥammad's life.
One of this studies is the theory of truth al- Muḥammadiyya, which is placed in Islamic terminology by followers
of Islamic mysticism. In theory, the light (nūr) of the
Prophet is seen as a self, the source of all creatures, and the manifestation
of divine light. In the studies, the effect of the theory on prophethood was
evaluated together with prophet Muḥammad's
prophetic aspect and role. It is observed that Islamic mysticisms and
orientalists focus on the definition and the sense of the theory as well as its
origin and its source. Academic interpretations of the theory of the
orientalists are superficial in academic studies prepared by Islamic
researchers.
Therefore,
in the Islamic world it is necessary to conduct detailed and independent
studies, on the approaches of different orientalists to this theory taking into
account their expertise.
Although
many orientalists refer directly or indirectly to the theory of truth al-Muḥammadiyya, in this article we examine the
approaches to this theory of Ignaz Goldziher recognized by his hadith studies
but also the approach of Annemarie Schimmel who worked on the perception of
"Sufism Muhammad".
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 5 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 32 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |