Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarının İncelenmesi

Year 2018, Volume: 15 Issue: 2, 359 - 374, 31.10.2018

Abstract

Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik
motivasyonlarına cinsiyet, sınıf düzeyi ve fen bilimleri ders notu değişkenlerin
etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini 2015-2016 eğitim öğretim yılında ortaokul 6.,7. ve 8. sınıfta
öğrenim gören 307 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak ‘‘Fen
Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği (FBKÖ)’’ kullanılmıştır. Veriler IBM SPSS
21 paket programı kullanılarak değerlendirilmiştir.  Elde edilen veriler; bağımsız-t testi, tek
yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey testi yapılarak analiz edilmiştir.
Verilerin analizi sonucu, ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik
motivasyonları cinsiyet, sınıf düzeyi, fen bilimleri dersi akademik başarı notuna
göre istatistiki olarak anlamlı (p<.05) bir farklılık olduğu belirlenmiştir. 

References

  • Atay, A.D. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin ve üstbilişsel farkındalıklarının incelenmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Aydın, B. (2007). Fen bilgisi dersinde içsel ve dışsal motivasyonun önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barlia, L. (2012). Elementary School Students’ Motivation Profiles in Learning Science for Conceptual Changing. International Journal of Science and Research (IJSR), 3(7), 428-438.
  • Bereby-Meyer, Y. B., & Kaplan, A. (2005). Motivational influences on transfer of problem-solving strategies. Contemporary Educational Psychology, 30, 1- 22.
  • Çavaş, P. (2011). Factors affecting the motivation of Turkish primary students for science learning. Science Education International, 22(1), 31-42.
  • Çeliker, H. D., Tokcan, A., & Korkubilmez, S. (2015). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon bilimsel yaratıcılığı etkiler mi? Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 167-192.
  • Çetin, A., & Kırbulut, Z. D. (2006). Kimyaya yönelik bir motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi ve lise öğrencilerinin kimyaya yönelik motivasyonlarının değerlendirilmesi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Bildiriler Kitabı, Cilt-II, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 19-37.
  • Demir, R., Öztürk, N., Dökme, İ. 2012. İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23): 1-21.
  • Ekici, D. İ., Kemal, K., & Mutlu, O. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi: uşak ili örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1):13-26.
  • Freedman-Doan, C., Wigfield, A., Eccles, J.S., Blumenfeld, P., Arbreton, A. & Harold, R.D. (2000). What am I best at? grade and gender differences in children's beliefs about ability improvement. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(4), 379-402.
  • George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571-589.
  • Glynn, S.M., Taasoobshirazi, G., & Brickman, P. (2009). Science motivation questionnaire: Construct validation with nonscience majors. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 127-146.
  • Güngören, Ş. (2009). The Effect of Grade Level on Elementary School Students’ Motivational Beliefs in Science. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Güvercin, Ö. (2008). Investigating elementary students’ motivation towards science learning: A cross age study. Middle East Technical University, degree of master, ODTÜ, Ankara.
  • Kauffman, D.F. & Humsan, J. (2004). Effects of Time Perspective on Student Motivation: Introduction to a Special Issue. Educational Psychology Review, 16(1), 1-7.
  • Khamis, V., Dukmak, S., & Elhoweris, H. (2008). Factors affecting the motivation to learn among United Arab Emirates middle and high school students. Educational studies, 34(3), 191-200.
  • Koballa, T. R., & Glynn, S. M. (2007). Attitudinal and motivational constructs in science learning. Handbook of research on science education, 75-102.
  • Martin, A.J. (2001). The Student Motivation Scale: A Tool for Measuring and Enhancing Motivation. Australian Journal of Guidance and Counseling, 11, 1-20.
  • MEB. (2017). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=143
  • Odabaş, S. (2011). Eğitim Bilimlerinde Yeni Yaklaşımlar. Yediiklim Yayıncılık, Ankara.
  • Sevinc, B., Ozmen, H., & Yigit, N. (2011). Investigation of primary students' motivation levels towards science learning. Science Education International,22(3), 218-232.
  • Singh, K., Granville, M., & Dika, S. (2002). Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interest, and academic engagement. The Journal of Educational Research, 95(6), 323-332.
  • Tseng, C. H., Tuan, H. L., & Chin, C. C. (2010). Investigating the Influence of Motivational Factors on Conceptual Change in a Digital Learning Context Using the Dual‐Situated Learning Model. International Journal of Science Education,32(14), 1853-1875.
  • Uğuroğlu, M.E., & Walberg, H.J. (1979). Motivation and achievement: A quantitative synthesis. American Educational Research Journal, 16(4), 375-389.
  • Uzun, N., & Keleş, Ö. (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Van De Gaer, E., Fraine, B. D., Pustjens, H., Damme, J. V., Munter, A. D. & Onghena, P. (2009). School effects on the development of motivation toward learning tasks and the development of academic self-concept in secondary education: a multivariate latent growth curve approach. School Effectiveness and School Improvement, 20(2), 235-253.
  • Wigfield, A., & Wentzel, K.R. (2007). Introduction to motivation at school: Interventions that work. Educational Psychologist, 42(4), 191-196.
  • Yenice, N., Saydam, G., & Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2),231-247.
  • Zeyer, A., & Wolf, S. (2009). Motivation to learn science and cognitive style. European Science Education Research Association Conference, 13 August- 4 September: Bildiri Özetleri Kitabı, İstanbul.
  • Zusho, A., Pintrich, P. R., & Coppola, B. (2003). Skill and will: The role of motivation and cognition in the learning of college chemistry. International journal of science education, 25(9), 1081-1094.
Year 2018, Volume: 15 Issue: 2, 359 - 374, 31.10.2018

Abstract

References

  • Atay, A.D. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerinin ve üstbilişsel farkındalıklarının incelenmesi. Yayınlanmış yüksek lisans tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Aydın, B. (2007). Fen bilgisi dersinde içsel ve dışsal motivasyonun önemi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Barlia, L. (2012). Elementary School Students’ Motivation Profiles in Learning Science for Conceptual Changing. International Journal of Science and Research (IJSR), 3(7), 428-438.
  • Bereby-Meyer, Y. B., & Kaplan, A. (2005). Motivational influences on transfer of problem-solving strategies. Contemporary Educational Psychology, 30, 1- 22.
  • Çavaş, P. (2011). Factors affecting the motivation of Turkish primary students for science learning. Science Education International, 22(1), 31-42.
  • Çeliker, H. D., Tokcan, A., & Korkubilmez, S. (2015). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon bilimsel yaratıcılığı etkiler mi? Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 167-192.
  • Çetin, A., & Kırbulut, Z. D. (2006). Kimyaya yönelik bir motivasyon ölçeğinin geliştirilmesi ve lise öğrencilerinin kimyaya yönelik motivasyonlarının değerlendirilmesi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Bildiriler Kitabı, Cilt-II, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2008). Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 2(1), 19-37.
  • Demir, R., Öztürk, N., Dökme, İ. 2012. İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik motivasyonlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23): 1-21.
  • Ekici, D. İ., Kemal, K., & Mutlu, O. (2014). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi: uşak ili örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1):13-26.
  • Freedman-Doan, C., Wigfield, A., Eccles, J.S., Blumenfeld, P., Arbreton, A. & Harold, R.D. (2000). What am I best at? grade and gender differences in children's beliefs about ability improvement. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(4), 379-402.
  • George, R. (2006). A cross-domain analysis of change in students’ attitudes toward science and attitudes about the utility of science. International Journal of Science Education, 28(6), 571-589.
  • Glynn, S.M., Taasoobshirazi, G., & Brickman, P. (2009). Science motivation questionnaire: Construct validation with nonscience majors. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 127-146.
  • Güngören, Ş. (2009). The Effect of Grade Level on Elementary School Students’ Motivational Beliefs in Science. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Güvercin, Ö. (2008). Investigating elementary students’ motivation towards science learning: A cross age study. Middle East Technical University, degree of master, ODTÜ, Ankara.
  • Kauffman, D.F. & Humsan, J. (2004). Effects of Time Perspective on Student Motivation: Introduction to a Special Issue. Educational Psychology Review, 16(1), 1-7.
  • Khamis, V., Dukmak, S., & Elhoweris, H. (2008). Factors affecting the motivation to learn among United Arab Emirates middle and high school students. Educational studies, 34(3), 191-200.
  • Koballa, T. R., & Glynn, S. M. (2007). Attitudinal and motivational constructs in science learning. Handbook of research on science education, 75-102.
  • Martin, A.J. (2001). The Student Motivation Scale: A Tool for Measuring and Enhancing Motivation. Australian Journal of Guidance and Counseling, 11, 1-20.
  • MEB. (2017). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Yayınevi. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=143
  • Odabaş, S. (2011). Eğitim Bilimlerinde Yeni Yaklaşımlar. Yediiklim Yayıncılık, Ankara.
  • Sevinc, B., Ozmen, H., & Yigit, N. (2011). Investigation of primary students' motivation levels towards science learning. Science Education International,22(3), 218-232.
  • Singh, K., Granville, M., & Dika, S. (2002). Mathematics and science achievement: Effects of motivation, interest, and academic engagement. The Journal of Educational Research, 95(6), 323-332.
  • Tseng, C. H., Tuan, H. L., & Chin, C. C. (2010). Investigating the Influence of Motivational Factors on Conceptual Change in a Digital Learning Context Using the Dual‐Situated Learning Model. International Journal of Science Education,32(14), 1853-1875.
  • Uğuroğlu, M.E., & Walberg, H.J. (1979). Motivation and achievement: A quantitative synthesis. American Educational Research Journal, 16(4), 375-389.
  • Uzun, N., & Keleş, Ö. (2010). Fen öğrenmeye yönelik motivasyonun bazı demografik özelliklere göre değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(2), 561-584.
  • Van De Gaer, E., Fraine, B. D., Pustjens, H., Damme, J. V., Munter, A. D. & Onghena, P. (2009). School effects on the development of motivation toward learning tasks and the development of academic self-concept in secondary education: a multivariate latent growth curve approach. School Effectiveness and School Improvement, 20(2), 235-253.
  • Wigfield, A., & Wentzel, K.R. (2007). Introduction to motivation at school: Interventions that work. Educational Psychologist, 42(4), 191-196.
  • Yenice, N., Saydam, G., & Telli, S. (2012). İlköğretim öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik motivasyonlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2),231-247.
  • Zeyer, A., & Wolf, S. (2009). Motivation to learn science and cognitive style. European Science Education Research Association Conference, 13 August- 4 September: Bildiri Özetleri Kitabı, İstanbul.
  • Zusho, A., Pintrich, P. R., & Coppola, B. (2003). Skill and will: The role of motivation and cognition in the learning of college chemistry. International journal of science education, 25(9), 1081-1094.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Ferhat Karakaya

Mehmet Yılmaz

Sakine Serap Avgın

Publication Date October 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Karakaya, F., Yılmaz, M., & Avgın, S. S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonlarının İncelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 359-374.

.