Public administration education in Turkey is the subject of academic study for a long time. However, it has been observed that public administration education has been examined and discussed more intensively in the last period. As symposium, scientific works (books, articles, etc.) and workshops on various aspects of platforms has been examined and discussed public administration education in Turkey; in this study, it is handled from a demand-oriented perspective. In this sense, the study focuses on what the people who aspire to receive public administration education prefer for public administration education or what they expect from public administration education. From this point of view, the aim of the study can be defined as the determination of the motivating elements of public administration students and graduates in the choice of public administration education. In this study, 146 public administration students and graduates from 26 different universities were interviewed. The findings show that; the majority of those who have studied public administration have made a conscious and willing choice to receive public administration education. Again, the most important determinant of the participants' choice of public administration education is their own. On the other hand, the most important factor that encourages participants to take public administration education is that public administration education allows participants to develop themselves.
Public Administration Political Science and Public Administration Undergraduate Education In Administration Department Preference Motivation Turkey
Türkiye’de kamu yönetimi eğitimi uzun
zamandır akademik çalışmalara konu edilmektedir. Fakat son dönemde akademik
çevrelerce kamu yönetimi eğitiminin daha yoğun bir şekilde ele alındığı ve
tartışıldığı gözlenmektedir. Sempozyum, bilimsel eser (kitap, makale vb.) ve
çalıştay gibi platformlarda çeşitli yönleriyle ele alınan ve tartışılan
Türkiye’de kamu yönetimi eğitimi; bu çalışmada ise talep odaklı bir bakış
açısıyla ele alınmıştır. Bu anlamda, çalışma kamu yönetimi eğitimi almaya talip
olanların kamu yönetimi eğitimini ne amaçla tercih ettiklerine ya da başka bir
deyişle kamu yönetimi eğitiminden beklentilerinin neler olduğuna
odaklanmaktadır. Buradan hareketle, çalışmanın
amacı kamu yönetimi öğrencileri ve mezunlarının kamu yönetimi eğitimi
tercihinde kendilerini motive eden unsurların belirlenmesi olarak ifade
edilebilir. Çalışma kapsamında Türkiye’de kamu yönetimi/siyaset bilimi kamu
yönetimi eğitimi veren 26 farklı üniversiteden toplamda 146 öğrenci ve mezuna
anket uygulanmıştır. Bulgular göstermektedir ki; kamu yönetimi eğitimi
gören/görmüş olanların büyük bir çoğunluğu kamu yönetimi eğitimi alma konusunda
bilinçli ve istekli bir tercihte bulunmuşlardır. Yine katılımcıların kamu
yönetimi eğitimi tercihinde en önemli belirleyicinin kendileri olduğu
gözlenmiştir. Diğer taraftan katılımcıları kamu yönetimi eğitimi almaya teşvik
eden en önemli unsur ise kamu yönetimi eğitiminin katılımcıların kendilerini
geliştirebilmelerine olanak sunmasıdır.
Kamu Yönetimi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Kamu Yönetimi Lisans Eğitimi Bölüm Tercih Motivasyonu Turkey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 2 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.