Investigating the Academic Optimism and Psychological Well-Being of Students of the Departments of Coaching and Sports Teaching
Yıl 2020,
Cilt: 17 Sayı: 1, 531 - 542, 30.04.2020
Tamer Karademır
,
Mahmut Açak
Öz
This study was conducted with the aim of determining the levels of academic optimism and psychological well-being of coaching and sports teaching students based on some variables. The study included 280 volunteer participants including 160 from the department of physical education and sports teaching and 120 from the department of coaching. Study population is 385 students. The data in this study were collected, in addition to a personal information form, with academic optimism and psychological well-being scales in 2017-2018 academic year. According to the results, the mean academic optimism and psychological well-being levels of the sample were similar between the male and female participants. Higher psychological well-being scores were reported by the students of physical education in comparison to the students of coaching and the students who stayed at private dormitories (Mean=120,32) in comparison to those who stayed at state dormitories.
Kaynakça
- Altıntaş, Atahan; Aşçı, Fatma Hülya; İşler, Ayşe Kin; Karahan, Bengü Güven; Kelecek, Selen; Özkan, Ali; Yılmaz, Atakan ve Kara, Feyza Meryem (2012), “The role of physical activity and body massindex in psychological well-being of adolescents”, 12. International Sport Sciences Congress, 12-14 Aralık, Denizli.
- Beard, Karen Stansberry; Hoy, Wayne K ve Hoy, Anita Woolfolk (2010), “Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct”, Teaching and Teacher Education, 26, ss. 1136-1144.
- Çağlar, Çağlar (2013), “Okulların akademik iyimserlik düzeyinin öğretmenlerin örgütsel bağlılığı üzerindeki etkisi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), ss. 260-273.
- Çoban, Duygu ve Demirtaş, Hasan (2011), “Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3), ss. 317-348.
- Demirtaş, Hasan ve Çınar, İkram (2004), “Yönetici, öğretmen, veli ve öğrencilerin başarı algısı ve eğitime ilişkin görüşleri”, 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, Malatya.
- Edwards, David J; Edwards, Stephen D ve Basson, Clive J. (2004), “Psychological well being and physical self-esteem in sport and exercise”, International Journal of Mental Health Promotion, 6(1), ss. 25-32.
- Eraslan, Meriç; Çalışkan, Gökhan ve Baş, Mustafa (2015), “Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin yaş, cinsiyet ve spor yapma durumlarına göre incelenmesi”, of International Multidisciplinary Academic Researches, 2(1), ss. 48-54.
- Erdoğan, Onur (2013), “İlköğretim Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik ve Başarı Algılarında Yordayıcı Olarak Akademik İyimserlik, Umut ve Mesleki Haz”, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Gençoğlu, Cem (2006), “Üniversite öğrencilerinin iyimserlik düzeyleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
- Hoy, Anita Woolfolk; Hoy, Wayne K ve Kurz, Nan M. (2008), “Teacher’s academic optimism: The development and test of a new construct”, Teaching and Teacher Education, 24, ss. 821-835.
- Hoy, Wayne K. (2012), “School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year academic odyssey”, Journal of Educational Administration, 50, ss. 76-97.
- Hoy, Wayne K; Tarter, John C ve Hoy, Anita Woolfolk (2006), “Academic optimism of schools: A force for student achievement”, American Educational Research Journal, 43(3), ss. 425-446.
- Karaçam, Aydın (2016), “Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Başarı Algılarında Yordayıcı Olarak Akademik İyimserlik, Psikolojik İyi Oluş ve Fiziksel Saygı”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kiziroğlu, Merve (2012), “Sınıf öğretmenlerinin sosyo demografik özelliklerine göre umutsuzluk düzeyleri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Kurz, Nan M. (2006), “The relationship between teachers’ sense of academic optimism and commitment to the profession”, Unpublished doctoral dissertation, University of Ohio State, USA.
- McGuigan, Leigh ve Hoy, Wayne K. (2006), “Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students”, Leadership and Policy in Schools, 5(3), ss. 203-229.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2019), “Beden eğitimi öğretmenleri özel alan yeterlilikleri”, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160702_11-YYretmen_Yeterlikleri_KitabY_beden_eYitimi_YYretmeni_Yzel_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_14.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Motan, İrem (2002), “Kaygı ve depresyonu ayrıştırmak: Dayanıklılık”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Bölümü, Ankara.
- Rile, Luis Guanzon; Tan, Nemia Ladesma; Salazar, Neda June ve Perez, Ann Gloghienette Orais (2015), “Expat University Professors’ State of Psychological Well-being and Academic Optimism towards University Task in UAE. Systemics”, Cybernetics and Informatics, 13(3), ss. 28-33.
- Ryan, Richard M. ve Deci, Edward L. (2001), “On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being”, Annual review of psychology, 52(1), ss. 141-166.
- Ryff, Carol D. (1989), “Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being”, Journal of personality and social psychology, 57(6), ss. 1069-1081.
- Scheier, Michael F ve Carver, Charles S. (1992), “Effect of optimism on psychological and physical well-being: Thorical over view and emprical update”, Cognitive Theraphy and Research, 16(2), ss. 201-228.
- Scheier, Michael F ve Carver, Charles S. (1985), “Optimism, coping and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies”, Health Psychology, 4, ss. 219-247.
- Seligman, Martin (2006), Learned optimism. How to change your mind and your life (2nd ed.) New York: Pocket Books.
- Sezgin, Ferudun ve Erdogan, Onur (2015), “Academic optimism, hope and zest for work as predictors of teacher self-efficacy and perceived success”, Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), ss. 7-19.
- Smith, Page A ve Hoy, Wayne K. (2007), “Academic optimism and student achievement in urban elementary schools”, Journal of Educational Administration, 45(5), ss. 556-568.
- Şeker, Hasan; Deniz, Sabahattin ve Görgen, İzzet (2005), “Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42, ss. 237-253.
- Tamer, Kemal ve Pulur, Atilla (2001), Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ada Yayınları, Ankara.
- Yalçın, Simge (2013), “İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile stres, psikolojik dayanıklılık ve akademik iyimserlik arasındaki ilişki”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Yıldız, Gülizar (2011), “Akademik iyimserlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanabilirliğinin incelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Zekioğlu, Aylin (2003), “Spor yapan ve sedanter yaşayanlarda çok yönlü beden-self ilişkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
Antrenörlük ve Öğretmenlik Bölümü Öğrencilerinin Akademik İyimserlik ve Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinin İncelenmesi
Yıl 2020,
Cilt: 17 Sayı: 1, 531 - 542, 30.04.2020
Tamer Karademır
,
Mahmut Açak
Öz
Bu çalışma beden eğitim ve spor öğretmenliği ile antrenörlük eğitimi bölümlerinde okuyan öğrencilerin akademik iyimserlik ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin bazı değişkenlere göre nasıl şekillendiğini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünden 160, antrenörlük eğitimi bölümünden 120 olmak üzere toplam 280 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmanın çalışma evreni 385 öğrencidir. Araştırma verileri 2017-2018 akademik yılında kişisel bilgi formunun yanı sıra akademik iyimserlik ve psikolojik iyi oluş ölçekleri kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; çalışma grubunun cinsiyet değişkenine göre bayan ve erkek öğrencilerin akademik iyimserlik ve psikolojik iyi oluş düzeylerine ait puan ortalamaları arasında benzerlik olduğu görülmüştür. Beden eğitimi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin antrenörlük eğitimi bölümü öğrencilerine göre, özel yurtta kalanların devlet yurdunda kalanlara göre psikolojik iyi oluş düzeylerinin daha yüksek (X=120,32) olduğu belirlenmiştir.
Kaynakça
- Altıntaş, Atahan; Aşçı, Fatma Hülya; İşler, Ayşe Kin; Karahan, Bengü Güven; Kelecek, Selen; Özkan, Ali; Yılmaz, Atakan ve Kara, Feyza Meryem (2012), “The role of physical activity and body massindex in psychological well-being of adolescents”, 12. International Sport Sciences Congress, 12-14 Aralık, Denizli.
- Beard, Karen Stansberry; Hoy, Wayne K ve Hoy, Anita Woolfolk (2010), “Academic optimism of individual teachers: Confirming a new construct”, Teaching and Teacher Education, 26, ss. 1136-1144.
- Çağlar, Çağlar (2013), “Okulların akademik iyimserlik düzeyinin öğretmenlerin örgütsel bağlılığı üzerindeki etkisi”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), ss. 260-273.
- Çoban, Duygu ve Demirtaş, Hasan (2011), “Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3), ss. 317-348.
- Demirtaş, Hasan ve Çınar, İkram (2004), “Yönetici, öğretmen, veli ve öğrencilerin başarı algısı ve eğitime ilişkin görüşleri”, 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz, Malatya.
- Edwards, David J; Edwards, Stephen D ve Basson, Clive J. (2004), “Psychological well being and physical self-esteem in sport and exercise”, International Journal of Mental Health Promotion, 6(1), ss. 25-32.
- Eraslan, Meriç; Çalışkan, Gökhan ve Baş, Mustafa (2015), “Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin yaş, cinsiyet ve spor yapma durumlarına göre incelenmesi”, of International Multidisciplinary Academic Researches, 2(1), ss. 48-54.
- Erdoğan, Onur (2013), “İlköğretim Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik ve Başarı Algılarında Yordayıcı Olarak Akademik İyimserlik, Umut ve Mesleki Haz”, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Gençoğlu, Cem (2006), “Üniversite öğrencilerinin iyimserlik düzeyleri ile kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin İncelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
- Hoy, Anita Woolfolk; Hoy, Wayne K ve Kurz, Nan M. (2008), “Teacher’s academic optimism: The development and test of a new construct”, Teaching and Teacher Education, 24, ss. 821-835.
- Hoy, Wayne K. (2012), “School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year academic odyssey”, Journal of Educational Administration, 50, ss. 76-97.
- Hoy, Wayne K; Tarter, John C ve Hoy, Anita Woolfolk (2006), “Academic optimism of schools: A force for student achievement”, American Educational Research Journal, 43(3), ss. 425-446.
- Karaçam, Aydın (2016), “Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Başarı Algılarında Yordayıcı Olarak Akademik İyimserlik, Psikolojik İyi Oluş ve Fiziksel Saygı”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Kiziroğlu, Merve (2012), “Sınıf öğretmenlerinin sosyo demografik özelliklerine göre umutsuzluk düzeyleri”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Kurz, Nan M. (2006), “The relationship between teachers’ sense of academic optimism and commitment to the profession”, Unpublished doctoral dissertation, University of Ohio State, USA.
- McGuigan, Leigh ve Hoy, Wayne K. (2006), “Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students”, Leadership and Policy in Schools, 5(3), ss. 203-229.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2019), “Beden eğitimi öğretmenleri özel alan yeterlilikleri”, http://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/06160702_11-YYretmen_Yeterlikleri_KitabY_beden_eYitimi_YYretmeni_Yzel_alan_yeterlikleri_ilkYYretim_parYa_14.pdf sayfasından erişilmiştir.
- Motan, İrem (2002), “Kaygı ve depresyonu ayrıştırmak: Dayanıklılık”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Bölümü, Ankara.
- Rile, Luis Guanzon; Tan, Nemia Ladesma; Salazar, Neda June ve Perez, Ann Gloghienette Orais (2015), “Expat University Professors’ State of Psychological Well-being and Academic Optimism towards University Task in UAE. Systemics”, Cybernetics and Informatics, 13(3), ss. 28-33.
- Ryan, Richard M. ve Deci, Edward L. (2001), “On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being”, Annual review of psychology, 52(1), ss. 141-166.
- Ryff, Carol D. (1989), “Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being”, Journal of personality and social psychology, 57(6), ss. 1069-1081.
- Scheier, Michael F ve Carver, Charles S. (1992), “Effect of optimism on psychological and physical well-being: Thorical over view and emprical update”, Cognitive Theraphy and Research, 16(2), ss. 201-228.
- Scheier, Michael F ve Carver, Charles S. (1985), “Optimism, coping and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies”, Health Psychology, 4, ss. 219-247.
- Seligman, Martin (2006), Learned optimism. How to change your mind and your life (2nd ed.) New York: Pocket Books.
- Sezgin, Ferudun ve Erdogan, Onur (2015), “Academic optimism, hope and zest for work as predictors of teacher self-efficacy and perceived success”, Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), ss. 7-19.
- Smith, Page A ve Hoy, Wayne K. (2007), “Academic optimism and student achievement in urban elementary schools”, Journal of Educational Administration, 45(5), ss. 556-568.
- Şeker, Hasan; Deniz, Sabahattin ve Görgen, İzzet (2005), “Tezsiz yüksek lisans öğretmen adaylarının öğretmenlik yeterlikleri üzerine değerlendirmeleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42, ss. 237-253.
- Tamer, Kemal ve Pulur, Atilla (2001), Beden eğitimi ve sporda öğretim yöntemleri. Ada Yayınları, Ankara.
- Yalçın, Simge (2013), “İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile stres, psikolojik dayanıklılık ve akademik iyimserlik arasındaki ilişki”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Yıldız, Gülizar (2011), “Akademik iyimserlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanabilirliğinin incelenmesi”, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Zekioğlu, Aylin (2003), “Spor yapan ve sedanter yaşayanlarda çok yönlü beden-self ilişkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Manisa.