Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuyazarlık Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 3, 2114 - 2137, 31.12.2021
https://doi.org/10.33437/ksusbd.932055

Öz

Bireyin gündelik hayatta karşısına çıkabilecek her türlü finansal problemlerin üstesinden gelebilmek için finans sistemi hakkında yeterli bilgi düzeyine sahip olması gerekmektedir. Bu bilgi düzeyi, finansal okuryazarlık olarak ifade edilmekte ve finansal konularda etkin kararların alınmasında son derece önemli bir etkiye sahiptir. Bu çalışma ile “üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin ölçülmesi ve bu düzeylerin demografik değişkenlere göre farklılıklarının analiz edilmesi” amaçlanmaktadır. Bu kapsamda Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokuluna kayıtlı 467 öğrenciye anket uygulanmıştır. Finansal okuryazarlığın ölçülmesi amacını taşıyan bu araştırmada anket sorularına verilen cevaplar genel başarı düzeyi ve alt başlıklar halinde kategorize edilerek başarı puanları belirlenmiştir. Anket çalışması sonucunda elde edilen verilerin analizinde T-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analiz yöntemleri kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucuna göre; erkek öğrencilerin finansal okuryazarlık başarı puanlarının kız öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin yaşlarının arttıkça finansal okuryazarlık düzeyinin arttığı sonucuna varılmıştır. İnternet bankacılığı ve kredi kartı kullanım durumunun ise finansal okuryazarlık düzeyi üzerinde anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Bağcı, H., ve Arabacı, S.M (2019). Mali Okuryazarlık Düzeyinin ve Finansal Okuryazarlığı Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. İşletme ve Yönetim Çalışmaları: Uluslararası Bir Dergi, 7 (3), 68-88. https://doi.org/10.15295/bmij.v7i3.1232
  • Bianco, C., ve Diğerleri (2000). Financial Literacy: What Are Business Schools Teaching, Bristol Gabelli School of Business Roger Williams University, 8, 24-27.
  • Biçer, E. B. ve Altan, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık İle İlgili Tutum ve Davranışlarının Değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:20 (4), s.1501-1517.
  • Braunstein, S. ve Welch, C. (2002). Financial Literacy: An Overview of Practice, Research, and Policy. Federal Reserve Bulletin, 2002-2.
  • Chen, H. and Ronald P. (1998). An Analysis of Personal Finance Literacy Among College Students. Financial Services Review, Vol. 7, No. 2, pp. 107-128.
  • Chen, H. and Ronald P. (2002). Gender Differences in Personal Financial Literacy Among College Students. Financial Services Review, No. 11, August, pp. 289-307.
  • Cole, S., ve Diğerleri (2012). Smart Money: The Affect of Education on Financial Behavior. Harward Busineess School Working Paper, 2012-April, No: 09-071, 3-48. https://doi.org/10.1093/rfs/hhu012.
  • Çolak, Ö. F. ve Öztürkler, H. (2012). Tasarrufun Belirleyicileri: Küresel Tasarruf Eğiliminde Değişim ve Türkiye’de Hane halkı Tasarruf Eğiliminin Analizi. Bankacılar Dergisi, 82, 3-44.
  • Demir. G., ve Diğerleri (2016). Demografik Özelliklerin Finansal Okuryazarlık Üzerine Etkisinin Multinominal Logit Model İle İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(25): 430-438.
  • Dick, C. D. and Jaroszek, L. M. (2013). Knowing What Not to Do: Financial Literacy and Consumer Credit Choices. https://www.fdic.gov/news/conferences/consumersymposium/2013/Papers /Jaroszek.pdf (19.07.2017)
  • Dilek, S., ve Diğerleri (2019). Ekonomi Okuryazarlığının Girişimcilik Niyeti Üzerine Etkisi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 54(1), 89-107. Dvorak, T. and Hanley, H. (2010). Financial Literacy And The Design Of Retirement Plans. The Journal of Socio-Economics, No.39, June, pp. 645-652.
  • Elmas, B. ve Yılmaz, H. (2016). Finansal Okuryazarlık: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 2, Sayı 1.
  • Furtuna, F. (2007). College Students' Personal Financial Literacy: Economic Impact and Public Policy Implications. Undergraduate Economic Review, Vol. 4, No. 1, pp. 1- 32
  • Gale, W.G. and Levine, R. (2011, October). Financial Literacy: What Works? How Could It Be More Effective? SSRN Electronic Journal (Şubat 2011). Erişim adresi: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2316933. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2316933.
  • Hogart, J., ve Diğerleri (2003). Patterns Of Financial Behaviors: Implications For Community Educators And Policy Makers. Discussion, https://www.federalreserve.gov/communityaffairs/national/CA_Conf_SusCommDev/pdf/ hogarthjeanne.pdf, 01.01.2021.
  • Jappelli, T. (2010). Economic Literacy: An International Comparison. The Economic Journal, 120(548), F429-F451. https://doi.org/10.1111/j.1468- 0297.2010.02397.
  • Kılıç ve Diğerleri (2015), Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Nisan 2015, s.129 Klapper, L. and Panos G. (2013). Financial Literacy and Retirement Planning: the Russian Case. Journal of Pension Economics and Finance, V: 40 (4), pp.599-618.
  • Langley, P. (2008). The Everyday Life Of Global Finance: Saving And Borrowing In Angloamerica. OUP Oxford. Mahdzan, N. S. and Tabiani, S. (2013). The Impact of Financial Literacy on Individual Saving: An Exploratory Study in the Malaysian Context. Transformations in Business & Economics. 12(1): 41-55.
  • Oktay, M. ve Göker, İ.E. (2020). Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Bireylerin Tasarruf Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Kırıkkale Üniversitesi Akademik ve İdari Personeli Üzerine Bir Araştırma. İşletme Akademi Dergisi, 2020, 1 (1): 34-55 DOI: 10.26677/TR1010.2020.350.
  • Salman, Ü.N. ve Esmeray, A. (2020). Finansal Okuryazarlık: Muhasebe ve Finansman Eğitimi Alan Öğrencilere Yönelik Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi Journal Of Busıness Research-Turk 2020, 12(2), 2002-2016 https://doi.org/10.20491/isarder.2020.958
  • Sohn, S. ve Diğerleri (2012). Adolescents’ Financial Literacy: The Role Of Financial Socialization Agents, Financial Experiences, And Money Attitudes in Shaping Financial Literacy Among South Korean Youth. Journal of Adolescence, No.35, pp. 969-980.
  • Temizel, F. & Bayram, F. (2011). Finansal Okuryazarlık: Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi (İİBF) Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 12(1), 73-86.
  • Temizel, F. (2010). Mavi Yakalılarda Finansal Okuryazarlık. İstanbul Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Tursun, M., ve Diğerleri (2020). Finansal Yönetim Eğitimi Alan Öğrencilerin Algı ve Finansal Okuryazarlık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2020, Cilt 11, Sayı 22.
  • Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (2015). Aylık bülten. http://www.tcmb.gov.tr/wps/wcm/connect/TCMB+TR/TCMB+TR/Mai n+ Menu/Yayinlar/TCMB+Bulten/TCMB+Bulten, Erişim Tarihi: 01.02.2021
  • Widdowson, D. and Hailwood, K. (2007). Financial Literacy and its Role in Promoting a Sound Financial System. Bulletin Reserve Bank of New Zeeland, 70(2), 37-47.
  • Worthington, A.C. (2006). Predicting Financial Literacy in Australia. Financial Services Review, No. 15, pp. 59-79.
  • Yenilmez, B. (2019). İşletme Bölümü Son Sınıf Öğrencilerin Finansal Okuryazarlık Düzeyi (Ankara-Hacı Bayram Veli-Hacettepe Üniversitesi Örneği). Fırat Üniversitesi İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt:3, Sayı:2.
  • Yılmaz E. ve Aslan, T. (2020), Finansal Okuryazarlık ve Siirt Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, Temmuz 2020, s.181
  • Yücel, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlıklarının Kredi Kartı Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi- Hacettepe Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilecik.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Levent Sezal 0000-0002-8873-7335

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sezal, L. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuyazarlık Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(3), 2114-2137. https://doi.org/10.33437/ksusbd.932055

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.