Dinsel ritüellerde işitilebilir ses özdeklerinin sezgisini art alan ve fenomenoloji açısından önerme sunan bu çalışmada müzik ögesi, olgusal konumu ve sistematik ses kompozisyonu içerisinde betimleyici-algısal bakış açısıyla değerlendirilmiştir.
Müzik üzerine düşünceler, fenomenolojik bağlantısı ile son zamanlarda felsefi tez ve kavramsal araçlara sahip olan müziğin doğası ve müzikal nesnenin ontolojisi açısından önemli bir disiplin olarak karşımıza çıkmaktadır. Fenomenoloji, yüzyılımıza egemen olan birkaç felsefeden biridir ve müzik analizi için doğrudan referans oluşturmaktadır. Dolayısıyla müziğin öznellik, algı, yapı ve anlam arasındaki geleneksel ve kaçınılmaz ilişkisi dinsel etnomüzikolojik bağlamı ve fenomenolojik çağrısı ile ilginin ana nedenlerinden birini göstermeye tek başına yeterli olan bir dizi teorik ama etkili bir teoremi sunmaktadır.
Dinsel ritüellerde müzik ögesinin fenomenolojik açıdan ele alınmasının gerekçesini, ontolojik bir temelde kodlanmış ögelerin somutlaştırılması oluşturmaktadır. Müziğin diliyle yanıt arama çabası içerisinde olan bu çalışmada, din özeli ve müzik ögesi bağlamında sonik etkileşimlerin anlamları betimlenmeye çalışılmış, yaşam döngüsü çerçevesinde bireyi çevreleyen fenomenlerin kültürlerinden olan dinsel eylemlerde dinleyicilere hitabının müzik yolu ile yapılması fenomenolojik çerçevede yorumlanmıştır.
Fenomenoloji Dinsel Ritüeller Dinsel Ritüellerde Müzik Ögesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 1 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.