Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Public Education Expenditures on Economic Complexity in Turkiye

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 1729 - 1739, 31.12.2024

Öz

In this study, it is aimed to analyze the relationship between education expenditures, foreign direct investments, economic growth, gross fixed capital formation, trade openness rate and economic complexity in Turkiye for the period covering 1995-2019. For this purpose, Phillips-Perron unit root test and ARDL bounds test approaches, which are time series analysis methods, is utilized. According to the results of the ARDL bounds test, it is concluded that there is a long-term relationship between the variables. According to ARDL short-term and long-term coefficient results, it is seen that education expenditures, foreign direct investments and economic growth have positive effects on economic complexity in both the short and long term. On the other hand, it is concluded that the trade openness rate reduces economic complexity in both the short and long term. In the case of Turkiye, policymakers should increase education expenditures if they want to increase economic complexity.

Kaynakça

  • Akçacı, T. (2013). Eğitim harcamalarının iktisadi büyümeye etkisi, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(5), 65-79.
  • Arı, A. (2023). Beşeri sermaye, kamu harcaması ve ekonomik karmaşıklık ilişkisi: nedensellik analizi. İçinde D. Eroğlu Sevinç ve G. Yüce Akıncı (Eds.), Ekonomi ve Finans Politikaları Üzerine Çalışmalar (ss. 43-58). Özgür Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Bayar, İ. (2022). Ekonomik karmaşıklık indeksi ve ekonomik büyüme: CIVETS ülkelerinden ampirik kanıtlar, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (36), 237-251. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1052678

Türkiye’deki Kamu Eğitim Harcamalarının Ekonomik Karmaşıklık Üzerindeki Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 1729 - 1739, 31.12.2024

Öz

Bu çalışmada, Türkiye’de eğitim harcamaları, doğrudan yabancı yatırımlar, ekonomik büyüme, sabit sermaye stoku, dışa açıklık oranı ile ekonomi karmaşıklık ilişkisinin 1995-2019 yıllarını kapsayan dönem için analiz edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda zaman serisi analizi yöntemlerinden Phillips-Perron birim kök testi ve ARDL sınır testi yaklaşımlarından faydalanılmıştır. ARDL sınır testi sonucuna göre değişkenler arasında uzun dönemli ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. ARDL kısa dönem ve uzun dönem katsayı sonuçlarına göre, eğitim harcamalarının, doğrudan yabancı yatırımların ve ekonomik büyümenin ekonomik karmaşıklık üzerinde hem kısa hem de uzun dönemde pozitif etkilere sahip oldukları görülmüştür. Öte yandan dışa açıklık oranının ekonomik karmaşıklığı hem kısa hem de uzun dönemde azalttığı sonucuna ulaşılmıştır. Türkiye özelinde politika yapıcılar, ekonomik karmaşıklığı artırmak istiyorlarsa, eğitim harcamalarını artırmalıdırlar.

Kaynakça

  • Akçacı, T. (2013). Eğitim harcamalarının iktisadi büyümeye etkisi, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(5), 65-79.
  • Arı, A. (2023). Beşeri sermaye, kamu harcaması ve ekonomik karmaşıklık ilişkisi: nedensellik analizi. İçinde D. Eroğlu Sevinç ve G. Yüce Akıncı (Eds.), Ekonomi ve Finans Politikaları Üzerine Çalışmalar (ss. 43-58). Özgür Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
  • Bayar, İ. (2022). Ekonomik karmaşıklık indeksi ve ekonomik büyüme: CIVETS ülkelerinden ampirik kanıtlar, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (36), 237-251. https://doi.org/10.18092/ulikidince.1052678
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Makro İktisat (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Hakan Şimşek 0000-0002-3488-0902

Bünyamin Demirgil 0000-0002-1150-0225

İlyas Okumuş 0000-0003-2225-4215

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2024
Kabul Tarihi 6 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şimşek, M. H., Demirgil, B., & Okumuş, İ. (2024). Türkiye’deki Kamu Eğitim Harcamalarının Ekonomik Karmaşıklık Üzerindeki Etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1729-1739.

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.