Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 5 Sayı: 1, 51 - 65, 31.01.2025
https://doi.org/10.56682/ksydergi.1570057

Öz

Bu çalışma, Yükseköğretim Kurulu (YÖK)’na bağlı vakıf ve devlet üniversitelerinin Sosyal Hizmet lisans programının müfredatında yer alan Kalite ve Hasta Güvenliği derslerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı tipte epidemiyolojik bir araştırmadır. Çalışmanın evrenini YÖK’e bağlı tüm üniversiteler, örneklemini ise bu üniversitelerde bulunan Sosyal Hizmet lisans programı oluşturmuştur. Araştırmacılar tarafından oluşturulan değerlendirme formu, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Çalışmada YÖK’e bağlı 67 devlet ve vakıf üniversitesinin bünyesinde sosyal hizmet lisans programının olduğu ve bu üniversitelerin %54,41’inin müfredatında Kalite ve Hasta Güvenliği ile ilgili dersin var olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda, bu derslerin %65,45’inin uygulamalarının olmadığı, ayrıca derslerin %87,27’sinin seçmeli olduğu, derslerin içeriğine bakıldığında ise Kalite ve Hasta Güvenliğini içeren konuların en çok %34,54 ile “Evde Bakım” dersinin içeriğinde olduğu belirlenirken aynı zamanda bu derslerin %32,73’ünün 3. Yarıyılda, %100’ününde Türkçe olarak verildiği ve en çok %32,73’ünün 3 AKTS (Avrupa Kredi Transfer Sistemi) olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aschenbrener, C.A., Ast, C. and Kirch, D.G. (2015). Graduate medical education: Its role in achieving a true medical education continuum. Academic Medicine, 90(9): 1203-1209.
  • Arslan, S. ve Basit, G. (2021). Türkiye’de hemşirelik lisans programlarında yürütülen kalite ve hasta güvenliği derslerinin incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 8(2), 252-262.
  • Arslanoğlu, A. ve Arslan, Z. (2023a). Türkiye’de Eczacılık Fakültelerinde yürütülen kalite yönetimi ile ilgili derslerin incelenmesi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 62-75. DOI:10.18221/bujss.1260722.
  • Arslanoğlu, A. ve Arslan, Z. (2023b). Türkiye’ de dil ve konuşma terapisi lisans programlarında yürütülen kalite ve hasta güvenliği derslerinin incelenmesi. J 5N1 Quality, 1(2), 46-56.
  • Avcı, K. (2018). Sağlık hizmetlerinde kalite iyileştirme ve Türkiye Sağlık Hizmetleri Kalite ve Akreditasyon Enstitüsü. Sağlıkta Kalite ve Akreditasyon dergisi, 1(1), 1-5.
  • Badawi, M. ve Biamonti B. (1990). Conclusion. In Social work practice in health care. (191-196). England: Woodhead-Faulkner Limited.
  • DSÖ Anayasası, (1946). Dünya Sağlık Örgütü ve Türkiye ile ilişkileri. T. C. Sağlık Bakanlığı Dış İlişkiler Dairesi Başkanlığı, https://sbu.saglik.gov.tr/Ekutuphane/kitaplar/dsoandturkey.pdf.
  • Duru, H., Akgün, E.G., ve Maviş, İ. (2018). Dil ve konuşma terapisi mesleğine yönelik farkındalığın belirlenmesi. Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi, 1(3), 257-280.
  • Duyan, V. (1996). Sağlıkta psiko-sosyal boyut. Tıbbi sosyal hizmet. Ankara: 72TDFO Ltd Şti.
  • Korkutan, M., Kurt, M.E. (2021). Hasta güvenliği kültürünün türkiye’deki mevcut durumu ve önemi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 7(1), 19-31.
  • Mansour, M. (2015). Factor analysis of nursing students’ perception of patient safety education. Nurse Education Today, 35(1), 32-37.
  • Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Basın Duyurusu. 19.10.2020 https://shgmkalitedb.saglik.gov.tr/TR,56787/basin-duyurusu-kalite-dersinin-yok-mufredatina-eklenmesi.html.
  • Sherwood, G. (2011). Integrating quality and safety science in nursing education and practice. Journal of Research in Nursing 16 (3), 226–240.
  • Ulusoy, H., Kavak, D., Tosun, N., ve Aydın, Ş. (2018). Üniversitelerin sağlıkla ilgilli lisans programlarında kalite eğitimi: Türkiye örneği. Sağlıkta Performans Ve Kalite Dergisi, 14(2), 87-102.
  • Wong, B. M., Baum, K. D., Headrick, L. A., Holmboe, E. S., Moss, F., Ogrinc, G. ve Frank, J. R. (2020). Building the bridge to quality: An urgent call to integrate quality improvement and patient safety education with clinical care. Academic Medicine, 95(1), 59-68.
  • Varkey, P. (2010). Basics of Quality Improvement. Medical QualityManagement Theory and Practice. Chapter 1. Erişim Adresi: https://books.google.com.tr/ books. Erişim Tarihi: 10.04.2023.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Politikası
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ali Arslanoglu 0000-0002-4454-0397

Emel Kandaş 0000-0001-9845-3232

Erken Görünüm Tarihi 31 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2024
Kabul Tarihi 22 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Arslanoglu, A., & Kandaş, E. (2025). SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ. Kalite Ve Strateji Yönetimi Dergisi, 5(1), 51-65. https://doi.org/10.56682/ksydergi.1570057
AMA Arslanoglu A, Kandaş E. SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi. Ocak 2025;5(1):51-65. doi:10.56682/ksydergi.1570057
Chicago Arslanoglu, Ali, ve Emel Kandaş. “SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ”. Kalite Ve Strateji Yönetimi Dergisi 5, sy. 1 (Ocak 2025): 51-65. https://doi.org/10.56682/ksydergi.1570057.
EndNote Arslanoglu A, Kandaş E (01 Ocak 2025) SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi 5 1 51–65.
IEEE A. Arslanoglu ve E. Kandaş, “SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ”, Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 51–65, 2025, doi: 10.56682/ksydergi.1570057.
ISNAD Arslanoglu, Ali - Kandaş, Emel. “SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ”. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi 5/1 (Ocak 2025), 51-65. https://doi.org/10.56682/ksydergi.1570057.
JAMA Arslanoglu A, Kandaş E. SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi. 2025;5:51–65.
MLA Arslanoglu, Ali ve Emel Kandaş. “SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ”. Kalite Ve Strateji Yönetimi Dergisi, c. 5, sy. 1, 2025, ss. 51-65, doi:10.56682/ksydergi.1570057.
Vancouver Arslanoglu A, Kandaş E. SOSYAL HİZMET LİSANS PROGRAMLARINDA YÜRÜTÜLEN KALİTE VE HASTA GÜVENLİĞİ DERSLERİNİN İNCELENMESİ. Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi. 2025;5(1):51-65.

Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Kalite ve Strateji Yönetimi Dergisi Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.