Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Critical View of The Motherhood Identity of The Woman as a Subject of The Gender

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 177 - 202, 23.11.2018

Öz

The term, gender (toplumsal cinsiyet) is encountered as a
new distinction argued within the feminist theory of the 1970’s beyond the sex
(cinsiyet) distinction based on the physiology and the anatomy between men and
women. By the nature of that definition, “sex” is addressed as a social and
cultural category in the perception of identity regarding the subjects of men
and women. The term of gender is used to define the disparities between men and
women which arise not only from the sex merely in a biological matter, but also
a number of gender roles regarded as social and cultural. Along with the
acceptance of such distinction within the feminist theory, a range of scholars
have also pointed out the nonfunctionality of that distinction in the shape of
“sex/gender” after 1980’s. According to these theorists –for instance Iris
Marion Young, Judith Butler–, approaches, which defend the gender identity on
behalf of women, leads to gender essentialism by forming a general “woman”
category. For instance, they regard the fertility, which emerges from the
motherhood identity, as a basic difference for all women. This study criticizes
the placing of a singular category, such as “motherhood”, to the process of the
gender development for the all women, based upon the accountability of the
thesis defined above.

Kaynakça

  • Badinter, E. (2017). Kadınlık mı? Annelik mi?. (Çev. A. Ekmekçi). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benhabib, S. (2017). “Feminizm ve Postmodernizm: Huzursuz Bir İttifak”. S. Benhabib, J. Butler, D. Cornell ve N. Fraser (Ed.). Çatışan Feminizmler: Felsefi Fikir Alışverişi. (Çev. F. E. Sezer). s. 25-43. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bernstein, M. (1997).“Celebration and Suppression: The Strategic Uses of Identity by the Lesbian and Gay Movement”. American Journal of Sociology. 103(3), s.531-565.
  • Best, S., Kellner, D. (2011). Postmodern Teori: Eleştirel Soruşturmalar. (2. Basım). (Çev. M. Küçük). Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Bourdieu, P. (2016). Eril Tahakküm. (Çev. B. Yılmaz). Bağlam Yayınları: İstanbul.
  • Butler, J. (2018). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. (Çev. B. Ertür). Metis Yayınları: İstanbul.
  • Connolly, W. (1995). Kimlik ve Farklılık: Siyasetin Açmazlarına Dair Demokratik Çözüm Önerileri. (Çev. F. Lekesizalın). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fraser, N., Nicholson, L. (2011). “Felsefesiz Toplumsal Eleştiri: Feminizm ve Postmodernizm Arasında Bir Karşılaştırma”. M. Küçük (Ed.). Modernite Versus Postmodernite. (Çev. M. Küçük). s.475-501. İstanbul: Say Yayınları.
  • Glenn, N. E. (1994). “Social Constructions of Mothering: A Thematic Overview”. E. N. Glenn, G. Chang and L. R. Forcey (Ed.). Mothering: Ideology, Experience and Agency. s. 1-29. London: Routledge.
  • Gould, C. C. (1999). “Çeşitlilik ve aDemokrasi: Farklılıkların Temsili”. S. Benhabib (Ed.). Demokrasi ve Farklılık: Siyasal Düzenin Tartışmaya Açılması. (Çev. Z. Gürata ve C. Gürsel). s.244-267. İstanbul: Demokrasi Kitaplığı.
  • Gutmann, A. (2014). “Giriş”. A. Gutmann (Ed.). Çokkültürcülük: Tanınma Politikası. (Çev. Ö. Kabakçıoğlu). s.25-45. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Işık, Y. S. (2015). “Küresel Kültürel Değişim ve ‘Yeni’ Annelik: Ankara Kamil Ocak Mahallesi Örneği”. Eğitim Bilim Toplum Dergisi.13(50). s.48-75.
  • Hekman, J. S. (2000). “Beyond Identity: Feminism, identity and identity politics”. Feminist Theory. 1(3). s.289-308.
  • Hekman, J. S. (2016). Toplumsal Cinsiyet ve Bilgi: Postmodern Bir Feminizmin Öğeleri. (Çev. B. Balkız ve Ü. Tatlıcan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Hobson, B. (2005). “Feminist Theorizing and Feminism in Political Sociology”. T. Janoski, R. R. Alford, A. M. Hicks and M. A. Schwartz (Ed.). The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies, and Globalization. s.135-152. New York: Cambridge University Press.
  • Kartal, F. (2016). “Kadınların Yurttaşlığı ve Feminist Kuram”. Amme İdaresi Dergisi. 49(3). s.59-87.
  • Kymlicka, W. (2015). Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. (2. Basım). (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Melucci, A. (1999). “Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması”. K. Çayır (Ed.). Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar. s.81-107. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Mouffe, C. (1992). “Citizenship and Political Identity”. October. Sayı 61. s. 28-32.
  • Mouffe, C. (1999). “Demokrasi, İktidar ve ‘siyasal düzen’ ”. S. Benhabib (Ed.). Demokrasi ve Farklılık: Siyasal Düzenin Tartışmaya Açılması. (Çev. Z. Gürata ve C. Gürsel). s.347-363. İstanbul: Demokrasi Kitaplığı.
  • Özkazanç, A. (2014). “ ‘Queer’ in Siyasi Potansiyelleri Üzerine Düşünceler”. Erişim Linki: https://www.academia.edu/30766551/Queerin_siyasi_potansiyelleri_%C3%BCzerine_d%C3%BC%C5%9F%C3%BCnceler.docx, Erişim Tarihi: 03.11.2018.
  • Öztan, E. (2015). “Annelik, Söylem ve Siyaset”. Cogito. Sayı 81. s. 91-107.
  • Pateman, C. (1992). “Equality, difference, subordination: the politics of motherhood and women’s citizenship”. G. Bock and S. James (Ed.). Beyond Equality and Difference: Citizenship, feminist politics and female subjectivity. s.14-27. London and New York: Routledge.
  • Phillips, A. (1995). “Democracy and Difference: Some Problems for Feminist Theory”. W. Kymlicka (Ed.). The Rights of Minority Cultures. s.288-299. New York: Oxford University Press.
  • Phillips, A. (1999). “Farklılığa Nasıl Yaklaşmalı: Fikirler Politikası mı, Yoksa Mevcudiyet Politikası mı?”. S. Benhabib (Ed.). Demokrasi ve Farklılık: Siyasal Düzenin Tartışmaya Açılması. (Çev. Z. Gürata ve C. Gürsel). s.199-219. İstanbul: Demokrasi Kitaplığı.
  • Phillips, A. (2012). Demokrasinin Cinsiyeti. (2. Basım). (Çev. A. Türker). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Scott, W. J. (2013). “Toplumsal Cinsiyetin Yararları ve Sakıncaları”. (Çev. İ. Tabur). Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar. Sayı 20. s. 89-107.
  • Smart, C. (2003). “Deconstructing Motherhood”. E. B. Silva (Ed.). Good Enough Mothering?: Feminist Perspectives on lone Motherhood. s.37-57. London: Routledge.
  • Tekin, A. (2003). “Ortak Kimlik ve Farklılıklarımız”. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi. Sayı 8. s.1-19.
  • Yeğen, M. (2001). “Liberal Demokrasiden Radikal Demokrasiye: Geçiş(sizlik)ler”. Toplum ve Bilim. Sayı 87. s.178-194.
  • Young, M. I. (1995). “Gender as seriality: thinking about women as a social collective”. L. Nicholson and S. Seidman (Ed.). Social Postmodernism: Beyond Identity Politics. s.187-215. UK: Cambridge University Press.
  • Young, M. I. (2005). On Female Body Experience: “Throwing Like a Girl” and Other Essays. New York: Oxford University Press.

Toplumsal Cinsiyet Öznesi Olarak Kadının “Annelik” Kimliğine Eleştirel Bir Bakış - A Critical View of The Motherhood Identity of The Woman as a Subject of The Gender

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 177 - 202, 23.11.2018

Öz

Kadınlar ve erkekler arasındaki
fizyoloji ve anatomiye dayanan cinsiyet (sex) ayrımının ötesinde 1970’ lerin
feminist kuramı içerisinde tartışılan yeni bir ayrım olarak toplumsal cinsiyet
(gender) kavramı ile karşılaşılır. Bu tanım gereği kadın ve erkek öznelere
ilişkin kimlik algısında “cinsiyet” toplumsal ve kültürel bir kategori olarak
ele alınır. Toplumsal cinsiyet kavramı, kadınlar ve erkekler arasındaki
farklılıkların yalnızca biyolojik anlamdaki cinsiyetten kaynaklanmadığını,
bunun yanı sıra toplumsal ve kültürel addedilen birtakım cinsiyet rollerinden
ileri geldiğini belirtmek üzere kullanılır. Feminist kuram içerisinde böyle bir
ayrım kabul edilmekle birlikte 1980’ lerden sonra “cinsiyet/toplumsal cinsiyet”
biçimindeki ayrımın işlevsizliğine dikkat çekenler de olmuştur. Bu kuramcılara
göre -Iris Marion Young, Judith Butler vd.- toplumsal cinsiyet kimliğini
kadınlar adına savunan yaklaşımlar, genel bir “kadın” kategorisi oluşturarak
esasen toplumsal cinsiyet özcülüğüne yol açmaktadır: Sözgelimi annelik
kimliğinden doğan doğurganlığı tüm kadınlar adına temel bir fark olarak kabul
etmektedirler. Bu çalışma, temelde bu önermenin sorgulanabilirliğinden yola
çıkarak “annelik” gibi tekil bir kategorinin tüm kadınlar açısından kimliğin
inşa sürecine yerleştirilmesini eleştirir. 

Kaynakça

  • Badinter, E. (2017). Kadınlık mı? Annelik mi?. (Çev. A. Ekmekçi). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Benhabib, S. (2017). “Feminizm ve Postmodernizm: Huzursuz Bir İttifak”. S. Benhabib, J. Butler, D. Cornell ve N. Fraser (Ed.). Çatışan Feminizmler: Felsefi Fikir Alışverişi. (Çev. F. E. Sezer). s. 25-43. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bernstein, M. (1997).“Celebration and Suppression: The Strategic Uses of Identity by the Lesbian and Gay Movement”. American Journal of Sociology. 103(3), s.531-565.
  • Best, S., Kellner, D. (2011). Postmodern Teori: Eleştirel Soruşturmalar. (2. Basım). (Çev. M. Küçük). Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
  • Bourdieu, P. (2016). Eril Tahakküm. (Çev. B. Yılmaz). Bağlam Yayınları: İstanbul.
  • Butler, J. (2018). Cinsiyet Belası: Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi. (Çev. B. Ertür). Metis Yayınları: İstanbul.
  • Connolly, W. (1995). Kimlik ve Farklılık: Siyasetin Açmazlarına Dair Demokratik Çözüm Önerileri. (Çev. F. Lekesizalın). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Fraser, N., Nicholson, L. (2011). “Felsefesiz Toplumsal Eleştiri: Feminizm ve Postmodernizm Arasında Bir Karşılaştırma”. M. Küçük (Ed.). Modernite Versus Postmodernite. (Çev. M. Küçük). s.475-501. İstanbul: Say Yayınları.
  • Glenn, N. E. (1994). “Social Constructions of Mothering: A Thematic Overview”. E. N. Glenn, G. Chang and L. R. Forcey (Ed.). Mothering: Ideology, Experience and Agency. s. 1-29. London: Routledge.
  • Gould, C. C. (1999). “Çeşitlilik ve aDemokrasi: Farklılıkların Temsili”. S. Benhabib (Ed.). Demokrasi ve Farklılık: Siyasal Düzenin Tartışmaya Açılması. (Çev. Z. Gürata ve C. Gürsel). s.244-267. İstanbul: Demokrasi Kitaplığı.
  • Gutmann, A. (2014). “Giriş”. A. Gutmann (Ed.). Çokkültürcülük: Tanınma Politikası. (Çev. Ö. Kabakçıoğlu). s.25-45. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Işık, Y. S. (2015). “Küresel Kültürel Değişim ve ‘Yeni’ Annelik: Ankara Kamil Ocak Mahallesi Örneği”. Eğitim Bilim Toplum Dergisi.13(50). s.48-75.
  • Hekman, J. S. (2000). “Beyond Identity: Feminism, identity and identity politics”. Feminist Theory. 1(3). s.289-308.
  • Hekman, J. S. (2016). Toplumsal Cinsiyet ve Bilgi: Postmodern Bir Feminizmin Öğeleri. (Çev. B. Balkız ve Ü. Tatlıcan). İstanbul: Say Yayınları.
  • Hobson, B. (2005). “Feminist Theorizing and Feminism in Political Sociology”. T. Janoski, R. R. Alford, A. M. Hicks and M. A. Schwartz (Ed.). The Handbook of Political Sociology: States, Civil Societies, and Globalization. s.135-152. New York: Cambridge University Press.
  • Kartal, F. (2016). “Kadınların Yurttaşlığı ve Feminist Kuram”. Amme İdaresi Dergisi. 49(3). s.59-87.
  • Kymlicka, W. (2015). Çokkültürlü Yurttaşlık: Azınlık Haklarının Liberal Teorisi. (2. Basım). (Çev. A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Melucci, A. (1999). “Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması”. K. Çayır (Ed.). Yeni Sosyal Hareketler: Teorik Açılımlar. s.81-107. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Mouffe, C. (1992). “Citizenship and Political Identity”. October. Sayı 61. s. 28-32.
  • Mouffe, C. (1999). “Demokrasi, İktidar ve ‘siyasal düzen’ ”. S. Benhabib (Ed.). Demokrasi ve Farklılık: Siyasal Düzenin Tartışmaya Açılması. (Çev. Z. Gürata ve C. Gürsel). s.347-363. İstanbul: Demokrasi Kitaplığı.
  • Özkazanç, A. (2014). “ ‘Queer’ in Siyasi Potansiyelleri Üzerine Düşünceler”. Erişim Linki: https://www.academia.edu/30766551/Queerin_siyasi_potansiyelleri_%C3%BCzerine_d%C3%BC%C5%9F%C3%BCnceler.docx, Erişim Tarihi: 03.11.2018.
  • Öztan, E. (2015). “Annelik, Söylem ve Siyaset”. Cogito. Sayı 81. s. 91-107.
  • Pateman, C. (1992). “Equality, difference, subordination: the politics of motherhood and women’s citizenship”. G. Bock and S. James (Ed.). Beyond Equality and Difference: Citizenship, feminist politics and female subjectivity. s.14-27. London and New York: Routledge.
  • Phillips, A. (1995). “Democracy and Difference: Some Problems for Feminist Theory”. W. Kymlicka (Ed.). The Rights of Minority Cultures. s.288-299. New York: Oxford University Press.
  • Phillips, A. (1999). “Farklılığa Nasıl Yaklaşmalı: Fikirler Politikası mı, Yoksa Mevcudiyet Politikası mı?”. S. Benhabib (Ed.). Demokrasi ve Farklılık: Siyasal Düzenin Tartışmaya Açılması. (Çev. Z. Gürata ve C. Gürsel). s.199-219. İstanbul: Demokrasi Kitaplığı.
  • Phillips, A. (2012). Demokrasinin Cinsiyeti. (2. Basım). (Çev. A. Türker). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Scott, W. J. (2013). “Toplumsal Cinsiyetin Yararları ve Sakıncaları”. (Çev. İ. Tabur). Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar. Sayı 20. s. 89-107.
  • Smart, C. (2003). “Deconstructing Motherhood”. E. B. Silva (Ed.). Good Enough Mothering?: Feminist Perspectives on lone Motherhood. s.37-57. London: Routledge.
  • Tekin, A. (2003). “Ortak Kimlik ve Farklılıklarımız”. İstanbul Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi. Sayı 8. s.1-19.
  • Yeğen, M. (2001). “Liberal Demokrasiden Radikal Demokrasiye: Geçiş(sizlik)ler”. Toplum ve Bilim. Sayı 87. s.178-194.
  • Young, M. I. (1995). “Gender as seriality: thinking about women as a social collective”. L. Nicholson and S. Seidman (Ed.). Social Postmodernism: Beyond Identity Politics. s.187-215. UK: Cambridge University Press.
  • Young, M. I. (2005). On Female Body Experience: “Throwing Like a Girl” and Other Essays. New York: Oxford University Press.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Hançer

Yayımlanma Tarihi 23 Kasım 2018
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hançer, A. (2018). Toplumsal Cinsiyet Öznesi Olarak Kadının “Annelik” Kimliğine Eleştirel Bir Bakış - A Critical View of The Motherhood Identity of The Woman as a Subject of The Gender. Akdeniz Kadın Çalışmaları Ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 1(2), 177-202.

Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.