Ataerkil toplumsal sistemin dayattığı cinsiyet rolleri, geçmişten bugüne dönüşüm geçirmiştir. Bu dönüşüm, Japon tarihsel süreci içerisinde, özellikle Heian Dönemi’nde kadının aleyhine ilişkin bir şekilde konumlanmıştır. Bu çalışmada, Japon animasyon film yönetmeni Isao Takahata’nın 10. yüzyıla ait bir masal uyarlaması olan Kaguyahime No Monogatari adlı animasyon filmi üzerinden Heian Dönemi’nde kadının toplumsal açıdan nasıl temsil edildiği araştırılmaktadır. Tarihsel ve kültürel boyutlarıyla birlikte dönemin toplumunda eşitsiz bir şekilde konumlanmış kadın ve erkek rolleri üzerine bir değerlendirme yapmak amacıyla Kaguyahime No Monogatari adlı animasyon filmi örneklem olarak seçilmiştir. Söz konusu film, nitel veri analiz türü olan eleştirel söylem çözümlemesi yoluyla, ideolojik söylemler açığa çıkartılarak tartışılmaya çalışılmıştır. Çalışmada, filmin toplumsal cinsiyet pratiklerinin ideolojik dayanakları anlamında pek çok veri sunduğu, kültürel biçimlenmelerle birlikte bu pratiklerin daha katı bir hal aldığı, kadının o dönemde toplumsal kıskaç altına alındığı ve nesneleştirildiği, filmin bu tabloya eleştirel yaklaştığı sonuçlarıyla karşılaşılmıştır.
Toplumsal cinsiyet Stüdyo Ghibli animasyon Kaguyahime No Monogatari Japon kültürü
The gender roles that have been imposed by the patriarchal social system have undergone a transformation from the past to the present. This transformation has been perceived as detrimental to women in the context of Japanese historical processes, particularly during the Heian Period. This study examines the portrayal of women in Japanese animation film director Isao Takahata's adaptation of the 10th-century fairy tale Kaguyahime no Monogatari. The animated film Kaguyahime No Monogatari has been selected as a case study to assess the unequal positioning of women and men in society during the period in question, taking into account its historical and cultural context. The film has been subjected to a critical discourse analysis in order to elucidate the ideological discourses embedded within it. The analysis yields several conclusions. Firstly, the film provides a wealth of data regarding the ideological foundations of gender practices. Secondly, these practices have become increasingly rigidified with the advent of cultural formations. Thirdly, women were subjected to significant social constraints and objectification during this period. Finally, the film approaches these issues in a critical manner.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Dergide yayımlanan tüm çalışmalar, kamu ve tüzel kişilerce, gerekli atıflar verilmek koşuluyla kullanıma açık olup dergide yayımlanmış çalışmaların tüm sorumluluğu yazarlarına aittir.