The aim of this study is to investigate the correlation between the fear of Covid-19, social media addiction, and sources of spirituality among university students. A total of 626 university students, 355 (56.7%) being female and 271 (43.3%) male, participated in the study. The Bergen Social Media Addiction Scale (BSMAS), the Fear of COVID-19 Scale (FCV-19S) and the Trait Sources of Spirituality Scale (TSSS), along with a socio-demographic information form, were used in the study. The data were collected using a web-based survey system. SPSS 20.0 statistics program was used for the statistical analysis of the data obtained from the scales. The Kolmogorov-Smirnov test and Skewness-Kurtosis values were examined to determine whether the data were normally distributed for inferential statistics. The results revealed that the data were normally distributed and that parametric analyses were appropriate for inferential statistics. Of parametric tests, independent sample t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. The relationship between dependent and independent variables was tested using Pearson correlation. Findings of the research revealed that the fear of COVID-19 among university students differs based on gender and the increase in the daily use of social media platforms during the COVID-19. The sources of spirituality of university students were also found to differ based on age, gender, and social media use. Additionally, a positive and significant correlation was found between university students' social media addiction and their fear of COVID-19, as well as a positive and significant relationship with their humanitarian spirituality.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin Covid-19 korkusu, sosyal medya bağımlılığı ve manevi kaynaklar arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmaya, 355’i (%56.7) kadın, 271’i (%43.3) erkek olmak üzere toplam 626 üniversite öğrencisi katılmıştır. Çalışmada Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği, Koronavirüs (Covid-19) Korkusu Ölçeği ve Manevi Kaynaklar Ölçekleri ile sosyo-demografik bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma verileri web tabanlı anket sistemi kullanılarak toplanmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 20.0 bilgisayar programı kullanılmıştır. Çıkarımsal istatistikler için öncelikle verilerin normal dağılıp dağılmadığını tespit etmek amacıyla Kolmogorov-Smirnov testi ve Skewness-Kurtosis değerleri incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre normal dağılıma sahip olduğu ve çıkarımsal istatistikler için parametrik analizlerin kullanılmasının uygun olduğu belirlenmiştir. Parametrik testlerden bağımsız örneklem T-Testi ve tek yönlü varyans analizi-Anova kullanılmıştır. Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişki Pearson korelasyon ile test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin Covid-19 korkularının cinsiyet ve Covid-19 sürecinde günlük olarak sosyal medya platformlarını kullanma oranındaki artış durumuna göre farklılaştığı belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin manevi kaynaklarının yaşa, cinsiyete, sosyal medya hesabı kullanma durumuna göre farklılaştığı belirlenmiştir. Ayrıca üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve Covid-19 korkuları arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki, insancıl maneviyatları ile pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology of Religion |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2024 |
Submission Date | April 17, 2024 |
Acceptance Date | November 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |