Introduction: Psychological resilience is defined as the ability to recover from difficult life experiences or the ability to effectively deal with changes or disasters. The unexpectedly high rate of COVID-19 disease spread and quarantine policies can escalate stress levels and lead to emotional problems. It is crucial to equip health sciences students with proper knowledge, attitudes and behaviors on COVID-19, as they will serve in the frontlines of the campaign against the pandemic and proper training comes with resilience.
Methods: This study was implemented among 426 students in a health sciences faculty in southeastern Turkey. Personal Information Form, Coronavirus Information Form and the Adult Psychological Resilience Scale were used as data collection tools. After the analysis of normality, nonparametric tests were used, the means were given with standard deviations, and p<0.05 was accepted as statistically significant.
Discussion: More than half of the students (55.6%) were female, 93.9% were single and their mean age was 20.65±2.25 years. The nursing students got the lowest scale score, nutrition and dietetics students; the psychological endurance of singles, unemployed people, and those who constantly wash their hands and clean their surroundings were higher. It was concluded that the pandemic affected the resilience of health sciences faculty students in different ways, and that the resilience of health education students was above the average
Giriş: Psikolojik dayanıklılık, zorlu yaşam deneyimlerinden kurtulma yeteneği veya değişiklikler veya felaketlerle etkin bir şekilde başa çıkma yeteneği olarak tanımlanır. Beklenmedik derecede yüksek COVID-19 hastalığı yayılma oranı ve karantina politikaları, stres seviyelerini artırabilir ve duygusal sorunlara yol açabilir. Sağlık bilimleri öğrencilerinin COVID-19 hakkında doğru bilgi, tutum ve davranışlarla donatılması, pandemiye karşı kampanyanın ön saflarında yer alacakları ve uygun eğitimin dayanıklılığı beraberinde getireceği için çok önemlidir.
Yöntemler: Bu çalışma, Türkiye'nin güneydoğusundaki bir sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 426 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Koronavirüs Bilgi Formu ve Yetişkin Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği kullanılmıştır. Normallik analizinden sonra parametrik olmayan testler kullanılmış, ortalamalar standart sapmalarla verilmiş ve p<0,05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Tartışma: Öğrencilerin yarısından fazlası (%55,6) kız, %93,9'u bekar ve yaş ortalamaları 20,65±2,25 yıl idi. Hemşirelik öğrencileri en düşük ölçek puanı, beslenme ve diyetetik öğrencileri; bekarların, işsizlerin, sürekli ellerini yıkayan ve çevresini temizleyenlerin psikolojik dayanıklılıkları daha yüksekti. Salgının sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin yılmazlıklarını farklı şekillerde etkilediği, sağlık eğitimi öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık ortalamanın üzerinde olduğu sonucuna varıldı.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychiatry, Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2022 |
Acceptance Date | March 3, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 2 |