BibTex RIS Cite

Methods Used in the Evaluation Process of Faculty Members’ Teaching Performance in Higher Education Institutions

Year 2009, Volume: 60 Issue: 60, 625 - 656, 01.01.2009

Abstract

In an ever changing and advancing world, higher education systems have to be responsive to new and novel conditions triggered by the economical, technological and social changes and their demands and higher education systems have contribute positively to those changes. In order to make this positive contribution, the higher education systems have change or transform themselves. Evaluation systems are the basis for this transformation. Without evaluation, the possibility of measuring the success or failure is very weak. Evaluation of the teaching performances of faculty is an imperative fact of education based on the reason that faculty have to open up the doors of their classrooms and make the education an act of public service and by doing this they will be resisting the norms of secrecy. Because of the fact that there are very limited research papers which are dealing with the legislative basis of the evaluation of the teaching performance of faculty in higher education institutions in national literature, this study is important and will contribute to the researchers and applicators of this field. This study analyzed the topic of evaluation of teaching performances of faculty in higher education institutions under three sub sections namely, quality in higher education institutions, system of evaluation for the teaching performances of faculty and finally methods used in the faculties' educational performance evaluation system. From these methods, the five of them which are used frequently were explained in detail and other five of them were explained briefly in this study.

Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler

Year 2009, Volume: 60 Issue: 60, 625 - 656, 01.01.2009

Abstract

Degisen ve gelisen dünyada yüksekögretim sistemleri ekonomik, teknolojik ve toplumsal degisimin talep ettigi yeni kosullara cevap vermek ve bu süreçlere katkıda bulunmak zorundadır. Bu katkıyı yapabilmesi için sistemin kendini dönüstürmesi gereklidir. Bu dönüsümün temelinde ise degerlendirme sistemleri yer almaktadır. Degerlendirme olmaksızın basarıyı veya basarısızlıgı yordama olasılıgı düsüktür. Akademisyenlerin ögretim performanslarının degerlendirilmesi ögrenme-ögretme ortamlarının kapılarını açarak ve ögretimi bir kamu eylemi haline getirerek gizliligin normlarına karsı koyması açısından zorlayıcıdır. Yerli alan yazında yüksekögretim kurumlarında akademisyenlerin ögretim performanslarının degerlendirilmesi konusunun kuramsal temellerini inceleyen ve tartısan çalısmaların sınırlı olması nedeniyle bu çalısmanın hem uygulayıcılara hem de arastırmacılara katkı getirecegi umulmaktadır. Çalısma; yüksekögretim kurumlarında kalite; akademisyenlerin ögretim performansını degerlendirilme sistemi; akademisyenlerin ögretim performansını degerlendirme sürecinde yöntemler baslıkları altında incelenmis ve sunulmustur. Üçüncü bölümde akademisyenlerin ögretim performansını degerlendirme sürecinde en yaygın olarak kullanılan yöntemlerin besi ayrıntılı olarak tartısılmıs, diger besine ise daha az yer verilmistir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Nurdan Kalaycı This is me

Publication Date January 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 60 Issue: 60

Cite

APA Kalaycı, N. (2009). Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 60(60), 625-656.
AMA Kalaycı N. Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. January 2009;60(60):625-656.
Chicago Kalaycı, Nurdan. “Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 60, no. 60 (January 2009): 625-56.
EndNote Kalaycı N (January 1, 2009) Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 60 60 625–656.
IEEE N. Kalaycı, “Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 60, no. 60, pp. 625–656, 2009.
ISNAD Kalaycı, Nurdan. “Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 60/60 (January 2009), 625-656.
JAMA Kalaycı N. Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2009;60:625–656.
MLA Kalaycı, Nurdan. “Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 60, no. 60, 2009, pp. 625-56.
Vancouver Kalaycı N. Yüksek Öğretim Kurumlarında Akademisyenlerin Öğretim Performansını Değerlendirme Sürecinde Kullanılan Yöntemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2009;60(60):625-56.