The purpose of this study was to describe perceptions of elementary school teachers about sources of organizational power used by school administrators. Study group were 740 teachers from randomly selected schools at European region of Istanbul province. The Sources of Organizational Power Used by School Administrators Scale was used to collect data. Results showed that school managers were using legitimate and coercive power the most, but they were using reward power the least in primary schools. Performance of private primary schools were found to be better than those of public primary education schools from the aspect of organizational power evaluated in the dimensions of legitimate, coercive, reward, referent, and expert power. There were significant differences about coercive and reward power by education level. Furthermore, 21 year and more experienced teachers have expressed more positive perceptions in all dimensions of organizational power.
Bu arastırma, resmi ve özel ilköğretim okullarında yöneticilerin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarının düzeyini belirlemek amacıyla, -stanbul -li Avrupa yakasında görevli 740 öğretmenin görüşleri alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada “-lköğretim Okulu Yöneticilerinin Kullandıkları Örgütsel Güç Kaynakları” anketi kullanılmıstır. Veriler, grup örnekleme metoduyla -stanbul -li Avrupa Yakası'ndaki okullardan elde edilmistir. Veriler, aritmetik ortalama, standart sapma, t-test ve tek yönlü Varyans Analizi teknikleri ile analiz edilmistir. Okul yöneticilerinin en çok yasal ve zorlayıcı gücü, en düsük düzeyde ise ödül gücünü kullandıkları belirlenmistir. Arastırma boyutların ortalama puanlarına göre resmi ve özel ilkögretim okulu isgörenlerinin görüsleri arasındaki anlamlı farklara dayanarak uzmanlık, karizmatik, ödüllendirme, yasal ve zorlayıcı güç boyutlarında degerlendirilen, yöneticilerin kullandıkları örgütsel güç kaynaklarının özel okullarda resmi okullara oranla daha olumlu oldugu belirlenmistir. Egitim durumuna göre örgütsel gücün karizmatik güç ve ödüllendirme gücü boyutlarında anlamlı farkın oldugu saptanmıstır. 21 yıl ve üstü kıdeme sahip olan isgörenlerin, digerlerine göre örgütsel güç kaynaklarının tüm boyutlarında okul yöneticilerinin olumlu görüs sergiledikleri görülmüstür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 60 Issue: 60 |