The purpose of this study is to investigate the relationship between managerial skills and group effectiveness of elementary school administrators. The relationship between managerial skills and group effectiveness of elementary school administrators analyzed based on teacher views. The study group consisted of 401 teachers from elementary schools in Çanakkale province. Data were collected by using the Managerial Skills and Group Effectiveness Questionnaire. Data were analyzed by using mean, standard deviation, correlation, t-test and ANOVA. Whether teachers' views differ significantly were investigated based on background characteristics. The results of the study indicated that there is a high positive correlation between managerial skills and group effectiveness.
Bu araştırma ilköğretim okulları yöneticilerinin yönetim becerileri ile grup etkililiği arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada “ilköğretim okulu yöneticilerinin yönetim becerileri ile grup etkililiği arasındaki ilişki” öğretmen görüşlerine başvurularak incelenmiştir. Çalışma grubu Çanakkale ilinde ilköğretim okullarından seçilen 401 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Yönetim Becerileri ve Grup Etkililiği ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, korelasyon, t-testi ve ANOVA kullanılmıştır. Öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığı kişisel özelliklerine göre belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre yönetim becerileri ve grup etkililiği becerileri arasında yüksek bir ilişki bulunduğu, yönetim becerileri ile grup etkililiği arasındaki bu ilişkinin pozitif yönlü olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 57 Issue: 57 |