The purpose of this study is to describe the views of primary school teachers and administrators about rewarding teachers and current practices in Turkey. Data were collected through focus group interviews and document analysis. Focus group interviews were conducted through web based interview and 24 teachers participated. In terms of document analysis, legislation for rewarding and rewarding with salary, official documents and lists were analyzed. Findings indicated that teachers and administrators perceived rewarding as an important factor for teacher motivation but reported a number of problems with the practices of rewarding. These problems are related to both legislation and practices of the rewarding process. Findings suggested that developing a rewarding legislation based on concrete and objective criteria is necessary for realizing an effective rewarding system.
Bu araştırmanın amacı, “ilköğretim okullarında görev yapan öğretmen ve yöneticilerin, öğretmenlerin ödüllendirilmesine ilişkin görüşleri”ni tespit etmektir. Araştırma nitel bir durum çalışması olup, veriler odak grup görüşmesi ve doküman incelemesi yöntemleriyle elde edilmiştir. WEB tabanlı olarak gerçekleştirilen odak grup görüşmesinde 24 kişinin görüşüne yer verilmiştir. Doküman incelemesi kapsamında ise ödüllendirmeye ilişkin mevzuat ve aylıkla ödüllendirme listeleri irdelenmiştir. Araştırmada, öğretmen ve yöneticiler, öğretmenlerin ödüllendirilmesinin motivasyon açısından gerekli olduğu; fakat yapılan ödüllendirmelerde çeşitli sorunların olduğunu düşünmektedirler. Bu sorunlar hem mevzuata hem de ödüllendirme sürecinin işleyişine ilişkindir. Etkili bir ödüllendirme sisteminin gerçekleştirilebilmesi için somut ve objektif ölçütlere dayalı bir ödüllendirme mevzuatının geliştirilmesinin gerekli olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 56 Issue: 56 |