The purpose of this study is to describe primary school supervisors' and pirimary school teachers' perceptions on receptivity and applicability of differentiated supervision in primary schools. Variations in perceptions were examined by gender, provinces, teachers and supervisors' subject area and years of service. The population of the study consisted of primary school supervisors and primary school teachers working in Adana, K.Maraş and Hatay province centers. The results indicated that supervisors and teachers “completely” accepted the ideas in the subdimension which had the elements to establish differentiated supervision; supervisors found it “highly” applicable, while the teachers found it applicable at “average” level. Intensive professional development was “completely” adopted by the supervisors, “highly” by the teachers; it was found “highly” applicable by the supervisors and at “average” level by the teachers. Cooperative professional development was “highly” adopted by the supervisors, “completely” by the teachers and it was found “highly” applicable both by the supervisors and the teachers. Self -directed professional development was “highly” adopted by the supervisors, “completely” by the teacher sand it was found “highly” applicable by the supervisors and at “average” level by the teachers.
Bu araştırmanın amacı ilköğretim müfettişleri ve öğretmenlerinin görüşlerine göre farklılaştırılmış denetim modelinin benimsenme ve kamu ilköğretim okullarında uygulanabilir bulunma durumunun saptanmasıdır. Farklılaştırılmış Denetim Modeline ilişkin görüşlerin farklılığı görev yapılan il, cinsiyet, branş, yaş, kıdem ve en son mezun olunan eğitim düzeyi değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın hedef evrenini Adana, K. Maraş ve Hatay illerinde görev yapan ilköğretim müfettişleri ve şehir merkezlerinde görev yapan ilköğretim öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlar şu şekilde özetlenebilir: Farklılaştırılmış Denetim Modelinin kurulması için gerekli unsurlar alt boyutunu, müfettişler ve öğretmenler ‘tamamen' benimserken; müfettişler ‘büyük ölçüde', öğretmenler ise ‘orta' düzeyde uygulanabilir bulmuşlardır. Yoğun mesleki gelişim alt boyutunu, müfettişler ‘tamamen', öğretmenler ise ‘büyük ölçüde' benimserken; müfettişler ‘büyük ölçüde', öğretmenler ise ‘orta' düzeyde uygulanabilir bulmuşlardır. İşbirlikçi mesleki gelişim alt boyutunu, müfettişler ‘büyük ölçüde', öğretmenler ise ‘tamamen' benimserken; müfettişler ve öğretmenler ‘büyük ölçüde' uygulanabilir bulmuşlardır. Özyönetimli mesleki gelişim alt boyutunu, müfettişler ‘büyük ölçüde', öğretmenler ise ‘tamamen' benimserken; müfettişler ‘büyük ölçüde', öğretmenler ise ‘orta' düzeyde uygulanabilir bulmuşlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 55 Issue: 55 |