The purpose of this study is to analyze the graduate programs in Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (EASPE) in terms of the courses taught, and the key words in the theses. A quantitative description of the courses taught in 25 master's, and 13 doctoral programs in EASPE is presented and the number of master's and doctoral theses completed from 1985 to 2006 is given with their distribution per year and comparative frequencies of the keywords. Data were obtained through a review of documents from Student Selection and Placement Center, Board of Higher Education Theses Center, the websites of EASPE programs. The analysis showed that there are 272 courses in master's programs, and 170 in doctoral programs with distinct titles. Two master's courses taught with the highest frequency (n=10) were ‘Educational Statistics' and ‘Human Resources Management' courses. As for 13 doctorate programs, ‘Comparative Educational Administration' is the most commonly taught course (n =5). 1113 theses were completed between 1985 and 2006, 909 as master's and 204 doctoral theses. While the frequency of the master's theses was the highest in 2005, that of the doctoral theses was the highest in 2002. The analysis of 3559 keywords recorded in 1113 theses in the field of EASPE revealed 864 distinct terms. ‘Educational management' was the most repeated term (180), ‘teachers' was the next (174), followed by ‘school managers' (160) and ‘primary schools (130)
Bu araştırma Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı (EYTPE) Lisansüstü eğitimini, okutulan dersler ve tamamlanan tezler açısından incelemeyi amaçlamaktadır. EYTPE Anabilim dalında 25 yüksek lisans ve 13 doktora programında okutulan derslere yönelik nicel bir betimleme ve 1985’den 2006 yılına kadar tamamlanmış yüksek lisans ve doktora tezlerinin sayıları, yıllara göre dağılımları ve anahtar kelime frekansları karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Veriler ÖSYM istatistikleri, YÖK Tez Merkezi ve EYTPE Anabilim dallarının web sayfalarının taranması yoluyla elde edilmiştir. EYTPE yüksek lisans programlarında farklı adlarla 272 ders, doktora programlarında ise 170 ders olduğu görülmüştür. 25 yüksek lisans programında en fazla okutulan derslerinin Eğitim İstatistiği (n =10) ve İnsan Kaynakları Yönetimi (n=10) dersleri; 13 doktora programında en fazla okutulan dersin de Karşılaştırmalı Eğitim Yönetimi (n =5) olduğu görülmüştür. 1985’den 2006 yılına kadar 909’u yüksek lisans 204’ü doktora olmak üzere toplam 1113 tezin tamamlanmış; en fazla yüksek lisans tezi 2005 yılında, en fazla doktora tezi ise 2002 yılında yapılmıştır. 1113 tezde belirtilen 3559 anahtar kelimenin analizi sonucunda 864 tür farklı kavramın anahtar sözcük olarak kullanıldığı, bu anahtar sözcüklerden de en fazla kullanılanların “eğitim yönetimi” (n =180), “öğretmenler” (n =174), “okul yöneticileri” (n =160), “ilköğretim okulları” (n =130) olduğu görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 55 Issue: 55 |