The aim of this qualitative study is to reveal how performance assessment based on multi-source data were perceived by the teachers, the administrators, the primary education supervisors, and the central organization. It further aims to highlight the problems in the process of education and draw implications for possible solutions. The researchers got appointment from teachers and administrators who had been working at schools where the multi-source data performance assessment system was being piloted by Primary Education Supervisors. Two school principals, two assistant principals and 16 teachers were interviewed. The interview was extended with supervisors who piloted performance based assessment system. Later, the head of supervisory board and two ministerial supervisors were interviewed to understand the perspective of central office. To be able to achieve these goals, the data were collected through semi-structured interviews. Descriptive analysis and content analysis were used for the analyzing the nterview data. Data were reported in frequencies (and percentages) in order to present perception levels of the stakeholders in detail. It was found that one-person supervision is a problem. There should be more participation in teachers' supervision to increase the quality and success. Participants believe that principals' share of contribution to final assessment score should be more than the prescribed. On the other hand, involvement of parents and the students in the assessment process caused problems. Another finding is the frequently mentioned pros are “the quality will increase” and the frequently mentioned cons is the “organizational climate will be worse”. In addition, the enthusiasm and background that Ministry has not observed from the teachers, the supervisors and the administrators. Finally, it was found that there are some problems that were emerged based on multi-source data assessment. If those problems are eliminated by the Ministry of Education, this performance assessment may enhance the quality for education.
educational supervision assessment on the basis of multi-source data supervisors in education
Bu çalışmanın amacı, performans değerlendirme için seçilen çoklu veri kaynağına dayalı değerlendirmenin öğretmen, yönetici, ilköğretim müfettişi ve merkez teşkilatı tarafından nasıl algılandığını ortaya koymak; bu süreçte yaşanan problemleri anlamak ve bunlara paralel öneriler geliştirmektir. Araştırma nitel araştırma yöntemleriyle gerçekleştrilmiştir. Araştırmaya üç eğitim yöneticisi, 16 öğretmen ve çoklu veriye dayalı performans değerlendirmede pilot uygulamayı gerçekleştiren altı ilköğretim müfettişi katılmıştır. Bakanlık merkez teşkilatının görüşlerini almak için de Bakanlık Teftiş Kurulu başkanı ve iki bakanlık müfettişi ile görüşülmüştür. Veriler yarı yaplandırılmış görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Toplanan veriler betimsel ve içerik analiz yöntemine göre analiz edilmiştir. Veriler sunulurken frekanslar belirtilerek paydaşların görüşleri detaylı olarak verilmiştir. Araştrımanın sonucunda tek bir kişinin değerlendirme toplamasının sıkıntı yarattığı, çoğul değerlendirmenin olması gerektiği, bu durumun eğitimde kaliteyi arttıracağı ifade edilmiştir. Araştırmada katılımcılar yöneticlerin değerlendirmedeki yüzde oranlarının arttırılmasını isterken veli ve öğrenci değerlendirmelerinin kaldırılmasını istemişlerdir. Performans değerlendirmesinin en güçlü yanının kaliteyi artırmasına olan inanç iken en zayıf yanının okuldaki iklimi bozması olarak ifade edilmiştir. Bu bulgulara ek olarak, Bakanlık düzeyinde çoklu veri kaynağına ilişkin değerlendirmeye yönelik bilgi ve donanımın çok net ve açık olduğu gözlenirken, bu durumun ilköğretim düzeyindeki paydaşlarda aynı olmadığı gözlenmiştir. Çoklu veri kaynağına dayalı değerlendirmede birçok sorun yaşandığı gözlenmiştir. Bu sorunların giderilmesi durumunda çoklu veri kaynağına dayalı değerlendirmenin eğitimde kaliteyi arttıracağı söylenebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 54 Issue: 54 |