This article describes the evolution of educational administration as a scientific discipline in Turkey. Based on this aim it focused on questions of “what is science?” and what fundamental characteristics lead a group of scientists to agree on a scholarly field that it is a scientific discipline?” Literature review has shown that there is a parallelism between the scientific identity and development of the area and preparation programs of school and educational administrators. Based on this, the scientific evolution of the area has been inquired through the preparation programs. In this frame, the preparation programs both inside and out side of Turkey have been reviewed and discussed in order to find out how the area has been perceived. At last, in order to discover the scientific level of the area, educational administration researches have been reviewed with respect to the headings of methodology. It has been determined that the educational administration researches just like in Turkey also in abroad generally there has been a long distance that should be reached.
educational administration evolution of educational administration training educational administrators.
Makalede, eğitim yönetimi alanının bilim olma serüveni tartışılmıştır. Bu amaçla önce “bilim nedir?”, “bir çalışma alanına bilim denebilmesi için ne gerekir?”sorularına yanıt verilmiş, sonra da “eğitim yönetimi”nin bir bilim dalı olup olmadığı tartışılmıştır. Literatür taramasından; alanın bilimsel kimlik ve gelişmesiyle eğitim ve okul yöneticisi hazırlama/ yetiştirme programları arasında bir paralellik tespit edilmiştir. Dolayısıyla makalede ilgili alanın bilim dalı olarak evrimini, yetiştirme programları yoluyla saptama yolu tercih edilmiştir. Bu doğrultuda yurt dışında ve yurt içinde eğitim yöneticisi hazırlama/ yetiştirme programları, alanın algılanışını tespit etmek üzere taranmış ve tartışılmıştır. Son olarak alanın bilimsel düzeyini saptamak üzere eğitim yönetimi araştırmaları, araştırma yöntembilimin belli başlıkları altında incelenmiştir. Sonuçta Türkiye'de olduğu gibi Dünya'da da eğitim yönetimi araştırmalarının genelde katedeceği çok yolun olduğu tespit edilmiştir. Makalede en son olarak alanın geleceğine ilişkin perspektif ve öneriler sıralanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 54 Issue: 54 |