This study was intended to determine prospective primary school teachers' self-efficacy beliefs related to their pre-service learning based on various factors such as gender, university, education type, orders and reasons of preference the program that enrolled and their attitudes towards teaching profession. In the present study, survey method was used and data were gathered through an instrument developed by the researcher. The sample consisted of 223 senior prospective primary teachers who enrolled in three different teacher education institutions including Hacettepe, Gazi and Kirikkale Universities in spring 2006. Participants rated their level of self-efficacy beliefs on a 5-Likert type scale, ranging from strongly agree to strongly disagree. The results of the study revealed that these pre-service teachers' self-efficacy beliefs differed with respect to their gender, their orders and reasons of preference the program that enrolled and their attitudes towards teaching profession as well. On the other hand, their universities, the education types (day time/night time) that they attended and type of high school they graduated from had no significant effect over these prospective primary teachers' self-efficacy beliefs.
Bu araştırmada, sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançlarının cinsiyete, öğrenim görülen üniversiteye, öğretim biçimine, mezun olunan liseye, bölümü tercih sırasına, tercih nedenine ve öğretmenliğe yönelik tutuma göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2005-2006 öğretim yılında Hacettepe Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Kırıkkale Üniversitesinde öğrenim gören 223 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Çalışmada veriler “öğretmen adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlik inançları” ölçeği ile toplanmıştır. Çalışmanın sonuçları, öğretmen adaylarının öğretim sürecinin bazı boyutlarına ilişkin öz-yeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim görülen branşı tercih sırası, tercih nedeni ve öğretmenlik yapmaya istekli olmaya yönelik tutum değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiğini, buna karşılık öğrenim görülen üniversite, öğretim biçimi ve mezun olunan lise değişkenlerinin ise öz-yeterlik inançlarında anlamlı bir farklılığa neden olmadığı belirlenmiştir. Çalışma sonunda, öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının artırılması için hizmet öncesi eğitim sürecinde kuramsal ve uygulamalı derslerde öğretim sürecini etkili biçimde planlama, uygulama ve değerlendirmeye yönelik bilgi ve becerilerin yanı sıra, öğretmen adaylarına alanlarına ve öğretmenlik mesleğine ilişkin olumlu tutum ve anlayışların kazandırılması gerektiği önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 54 Issue: 54 |