The purpose of this study is to determine the opinions of primary school teachers about the implementation and effectiveness of the new primary school social studies curriculum. Data were collected by using a 32-item Likert-type Social Studies Curriculum Scale, developed by researchers. Study group were 383 classroom teachers from 64 primary schools in provinces of İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Van, Hatay, Samsun and Bolu where the new primary school social studies curriculum pilot tested. Differences in teachers' assessment of implementation of new social studies curriculum were examined by city, grade level, gender, teaching experience, teachers' education and class size variables. Data were analyzed by independent samples t-test, Kruskal Wallis H test, ANOVA and Mann-Whitney U tests. Teachers' assessment of implementation suggests that the new social studies curriculum has been effectively implemented. Results indicated that teachers' assessment of implementation of new social studies curriculum showed significant differences by provinces in terms of the learning attainments, content, teaching-learning activities and student assessment. However, there were no significant differences in assessment of implementation grade level, gender, teaching experience, teachers' education and class size variables.
Bu araştırmanın amacı, yeni ilköğretim birinci kademe Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla 32 maddeden oluşan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Ölçeği geliştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, yeni Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının uygulandığı İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Van, Hatay, Samsun ve Bolu ilindeki 64 deneme okulundan toplam 383 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, il, sınıf, cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi ve sınıf mevcudu değişkenleri açısından analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskall-Wallis H testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, programda öngörülen kazanımlar, kapsam, eğitim durumu ve değerlendirmenin uygula mada ‘çok' düzeyinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, il değişkeni bakımından öğretmen görüşleri arasında anlamlı farklılık ortaya çıkarken, sınıf, cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi ve sınıf mevcudu değişkenlerine göre ise anlamlı farklar çıkmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 47 Issue: 47 |