In this study, it is attempted to describe that what kinds of situations occurred in school settings perceived as “problem” by elementary school students. Identifying problems related to the school and class settings by students themselves will contribute to the efforts to improve instruction. The study has survey type and qualitative attributes. The data used in this study are collected from 180 students at 5th grade level from 3 different schools, the data obtained as essay type texts are gathered and grouped under two main categories named as “problems related to school settings” and “problems related to classroom settings” and again grouped under 10 subcategories. According to the findings from the study, “the communication among peers” is considered as the primary problem (the most important problem) and “ following the in-class rules” is considered as the secondary problem (the second most important problem) by all participating students of the study.
Bu çalışmada, ilköğretim okulu öğrencilerinin okul ve sınıflarında hangi durumları problem olarak algıladıkları saptanmıştır. Öğrencilerin okul ve sınıf ortamı ile ilgili problemlerin saptanması, eğitim programlarının geliştirilmesine katkı sağlayacaktır. Çalışma betimsel ve nitel özellik taşımaktadır. Üç farklı ilköğretim okulunun beşinci sınıflarındaki 180 öğrenciden veri toplanmıştır. Metin halinde toplanan veriler, okul ve sınıf ortamından kaynaklanan problemler olarak iki ana başlık ve on alt başlıkta toplanmıştır. Çalışmanın bulgularına göre, tüm öğrenciler, “öğrenci- öğrenci arasındaki iletişimsizliği” birinci en önemli problem, “sınıf–içi kurallara uyulmamasını da” ikinci en önemli problem olarak belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 42 Issue: 42 |