The aim of this study was to examine school administrators' images on the printed media. For this purpose, Zaman, Milliyet and Cumhuriyet daily newspapers were gathered as data to determine how printed media reflect news about school administrators between the years 1997 and 2001. The data was analyzed through content analysis. In addition, descriptive analysis was conducted to explain the content, quality, and the major themes in these news. The patterns in those news were categorized as legal issues, violence, economical issues, dressing codes, and praiseworthiness. Consequently, the findings indicate that school principals' images on the printed media tend to be negative at a large scale.
Bu çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin basındaki imajlarını belirlemektir. Bu amaçla Zaman, Milliyet, Cumhuriyet gazeteleri seçilmiş ve 1997-2001 yılları arasındaki beş yıllık süre içerisinde okul müdürleri ile ilgili haberler taranmıştır. Taranan haberler içerik analizine göre analiz edilmiştir. Elde edilen veriler amaca göre frekans ve yüzde ile açıklanmıştır. Okul yöneticileri ile ilgili haberler, biçimsel özellikleri, haberlerin içeriği ve niteliğinin yanı sıra, okul yöneticileri ile ilgili haberlerin yoğunlaştığı konulara göre de gruplandırılmıştır. Okul yöneticilerinin basına yansıyan konuların başında hukuksal konular yer alırken, bunu şiddet, ekonomik konular, kılık kıyafet ve övgü konuları izlemektedir. Genel olarak, okul yöneticilerinin basında olumsuz bir imaj çizdikleri söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 41 Issue: 41 |