The main purpose of this study is to investigate elementary school 8.th grade students devotion level to democratic values and to compare the effect of overt and hidden curriculum on gaining democratic values in terms of student and teacher opinions. This study carried out in three elementary schools from low, middle and high socio-economic status in Adana Central Districts, in 2001 ? 2002 educational year. Devotion to Democratic Values Scale, Gaining Process of Democratic Values Questionnaire and The Need Assessment Scale for Gaining Democratic Values instruments were the measurement devices of the study. Sample of the study consisted of total 174 students and 22 social studies teachers. In analysing data descriptive statistics (frequency distribution, mean, standard deviation), factor and reliability analysis and t test techniques were used. In findings, devotion level of students to democratic values was found higher in terms of student opinions than teacher opinions. The results indicated that family factors were the most effective factors in gaining democratic values. The effect of overt and hidden curriculum on gaining process of democratic values were found equally effective. It is found that there are meaningful differences between observed and expected levels of devotion to democratic values in terms of teacher opinions. The lack of student engagement was found as the most important source of the problem in gaining democratic values in terms of teacher opinions. However, teachers indicated that teacher as modelling and democratisation of classrooms were the most important factors in gaining democratic values in schools.
Genel amacı, ilköğretimdeki öğrencilere temel demokratik değerlerin ne düzeyde kazandırıldığının belirlenmesi ve bu değerlerin kazandırılmasında açık ve örtük programın ne ölçüde etkili olduğunun incelenmesi olan bu araştırma, 2001-2002 Eğitim – Öğretim yılında, Adana il sınırları içinde yer alan alt, orta ve üst sosyo–ekonomik düzeydeki üç ilköğretim okulunda yürütülmüştür. Araştırmada bu okullara devam eden öğrencilere “Demokratik Değerlere Bağlılık Ölçeği” (DDBÖ) ile Demokratik Değerleri Kazanma Süreci (DDKS) anketi; ilköğretim okullarında görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenlerine de Demokratik Değerlerin Kazandırılması Gereksinimi Ölçeği (DDKGÖ) uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel istatistik, faktör analizi, güvenirlik analizi ve t-testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin temel demokratik değerleri kazanma düzeyleri öğrenci görüşlerine göre öğretmen görüşlerinde olduğundan anlamlı bir şekilde yüksek bulunmuştur. Öğrenciler demokratik değerleri en çok ailelerinden öğrenmektedirler. Demokratik değerlerin öğrencilere kazandırılma durumu ile kazandırılması istenilen düzey hakkındaki öğretmen görüşleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğretmenler problemin kaynağı olarak en çok öğrenciden kaynaklanan eksiklikleri görmüşler ancak, çözüm önerilerinde de ilk sıralarda öğretmenin model olması ile sınıf ortamının demokratikleştirilmesini göstermişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 39 Issue: 39 |