One of the important subjects of education is supervision. Because, supervision has great importance on development and improvement of the education applications. In recent years, changes and developments in society and systems effected the education and supervision systems. Contemporary supervision approaches become densed on bringing out the effectuality level to superior by developing the inclass activity. So, the education process in class controlled by teacher is an artistic effectuality in some ways. This side of view is the basic of the supervision model named artistic supervision model. Artistic supervision approach can be defined as the ability of the supervisor on his'/hers' information, perception, intelligence and sensivity on appraising the details and expressing his'/hers' observations to teacher. In artistic supervision approach, the determination of the meaning of teaching effectualities and class life is important for naming the class facilities and teaching. Artistic supervision approach trusts the intelligence, sensivity and gained information of the supervisors for teachers' appraise. In artistic supervision approach, observer must be concentrated on student behaviour, the size of the observation must be limited with a little amount of student group, the natural form of the class must be protected, supervisors must take exact, clear and right notes and a deep analysis must be done with the datas gathered during the observation, teachers must provide feedback to supervisors, the supervisors must give the most direct and objective information to teacher. In this study, Artistic Supervision Approach was examined and appropriateness of artistic supervision approach to Turkish Education System was discussed.
Eğitim ile ilgili önemli konulardan birisi de denetimdir. Çünkü denetim, eğitim uygulamalarının geliştirilmesinde ve iyileştirilmesinde çok büyük öneme sahiptir. Son yıllarda toplumlarda ve sistemlerde meydana gelen değişme ve gelişmeler eğitim ve denetim sistemlerini de etkilemiştir. Çağdaş denetim yaklaşımları sınıf içi etkinliklerin geliştirilerek, etkililik düzeyinin en üst düzeye çıkarılması üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bu bağlamda öğretmenin sınıf içinde gerçekleştirdiği öğretim süreci, bazı yönleri ile sanatsal bir etkinlik olarak görülmektedir. Bu bakış açısı sanatsal denetim modeli olarak adlandırılan denetim modelinin temelini oluşturmaktadır. Sanatsal denetim yaklaşımı, denetmenin sınıfta meydana gelen önemli ayrıntıları değerlendirebilmedeki bilgi, algı, anlayış ve duyarlığı ile gözlemlediklerini öğretmene açıklamadaki yeterliğine dayanan bir yaklaşım olarak tanımlanabilmektedir. Sanatsal denetim yaklaşımında sınıf olaylarının ve öğretimin tanımlanmasında, daha çok öğretme etkinliklerinin ve sınıf yaşamının anlamının belirlenmesine önem verilmektedir. Sanatsal denetim yaklaşımı, öğretmenlerin değerlendirilmesinde, denetmenlerin sahip olduğu anlayış, duyarlılık ve kazanılmış bilgilere güvenmektedir. Sanatsal denetim yaklaşımında; gözlemci öğrencinin davranışı üzerine konsantre olmalıdır, gözlemin boyutu az sayıda öğrenci grubu ile sınırlanmalıdır, sınıfın doğal şekline müdahale edilmemelidir, denetmenler sınıf gözlemlerinde tam, açık ve doğru notlar almalıdır ve gözlem sırasında kaydedilen verilerin ayrıntılı bir analizini yapmalıdır, öğretmenler denetmene dönüt sağlamalıdır, denetmen, öğretmene en doğru ve nesnel bilgileri vermelidir. Bu çalışmada Sanatsal Denetim Yaklaşımı irdelenmeye çalışılmış ve sanatsal denetim yaklaşımının Türk Eğitim Sistemine uygulanabilirliği tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 38 Issue: 38 |