BibTex RIS Cite

Decentralization and Democratization İn Education A Conceptual Analysis(*)

Year 2003, Volume: 34 Issue: 34, 300 - 315, 01.05.2003

Abstract

In the last two decades, educational policy makers and educational leaders have reemphasized the importance of decentralization in education and its critical role in democratization of education and society. Leading scholars in the field state that educational decentralization is a complex process that deals with different dimensions of educational reform efforts and changes about policy making, finance, curriculum and administration of local schools in education. The purpose of this study was to examine the literature concerning decentralization and democratization efforts in education to provide a brief guidelines for government officials, educational policy makers and those who are intended to lead Turkish education and public schools for the twenty first century.

Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları

Year 2003, Volume: 34 Issue: 34, 300 - 315, 01.05.2003

Abstract

Eğitimde yerelleşme ve demokratikleşme çabaları, geçen yüzyılın özellikle son çeyreğinden itibaren gelişmiş ülkelerde artarak devam ede gelen bir konudur. Her ne kadar eğitimin yönetiminde ülkelere göre farklı yapılanmalar gözlense de eğitimle ilgili sorunların yerinde belirlenip çözülmesinde ve eğitimde niteliğin artırılmasında yerel toplum temsilcilerinin güçlendirilmesi, okulların yetkilendirilmesi, toplumun katılımının sağlanması ve kaynakların okula yönlendirilmesi gibi yönlerden önemli görülmektedir. Bu çalışmada, eğitimde yerelleşme konusu teorik düzlemde ele alınmış, Türkiye'de siyasi otoritenin bu konudaki çabalarına ışık tutmak amacı ile göz önünde bulundurulması gereken bazı hususlar özetlenmeye çalışılmıştır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Prof. Dr. Mehmet Şişman This is me

Doç. Dr. Selahattin Turan This is me

Publication Date May 1, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 34 Issue: 34

Cite

APA Şişman, P. D. M., & Turan, D. D. S. (2003). Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 34(34), 300-315.
AMA Şişman PDM, Turan DDS. Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. May 2003;34(34):300-315.
Chicago Şişman, Prof. Dr. Mehmet, and Doç. Dr. Selahattin Turan. “Eğitimde Yerelleşme Ve Demokratikleşme Çabaları”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 34, no. 34 (May 2003): 300-315.
EndNote Şişman PDM, Turan DDS (May 1, 2003) Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 34 34 300–315.
IEEE P. D. M. Şişman and D. D. S. Turan, “Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 34, no. 34, pp. 300–315, 2003.
ISNAD Şişman, Prof. Dr. Mehmet - Turan, Doç. Dr. Selahattin. “Eğitimde Yerelleşme Ve Demokratikleşme Çabaları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 34/34 (May 2003), 300-315.
JAMA Şişman PDM, Turan DDS. Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2003;34:300–315.
MLA Şişman, Prof. Dr. Mehmet and Doç. Dr. Selahattin Turan. “Eğitimde Yerelleşme Ve Demokratikleşme Çabaları”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 34, no. 34, 2003, pp. 300-15.
Vancouver Şişman PDM, Turan DDS. Eğitimde Yerelleşme ve Demokratikleşme Çabaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2003;34(34):300-15.