BibTex RIS Cite

New Perspectıves On Educatıonal Organizatıons: Relationshıp Between Theory-Reserach Iı

Year 2003, Volume: 33 Issue: 33, 26 - 61, 01.04.2003

Abstract

Paper begins to build the relations among the concepts of theory, model, metaphor, image, perspective and paradigm, then, the summarization of the traditional- clasical organizational perspective follows it, and then, those metaphors; “school as an ant's nest”, “ school as a nesterd community”, “T. Greenfield's philosophical perspective”, “ critically oriented theories”, “ feminism”, “cyborg organization” etc. are described and discussed. The positive / normative paradigm and the antipositivist/ interpritive paradigm in which these perspectives are included , are described and discussed. As last, the topic of the lenses provided by these perspectives propose how to be inquired organizations is tested.

Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II

Year 2003, Volume: 33 Issue: 33, 26 - 61, 01.04.2003

Abstract

Bildiri, kuram, model, metafor, imaj, perspektif ve paradigma gibi kavramların ilişkilendirilmesiyle başlamakta, onu örgüte klasik- geleneksel bakış açılarının özetlenmesi, sonra da “Karıncalar Yuvası”, “Toplum Olarak Okul”, T. Greenfield'in Yaklaşımı, “Kritik Yönelimli Kuramlar”, “Feminizm” ve “Sayborg” gibi yeni bakış açılarının betimlenip tartışılması izlemekte, daha sonra da bakış açılarının altnda toplandığı pozitivist / normcu paradigma ile antipozitivist / yorumcu paradigmanın betimlenip tartışılması, en son olarak da bakış açılarının sağladığı lenslerin örgütlerin nasıl araştırılmasını öngördüğü konusu tartışılmaktadır.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Prof. Dr. Ali Balcı This is me

Publication Date April 1, 2003
Published in Issue Year 2003 Volume: 33 Issue: 33

Cite

APA Balcı, P. D. A. (2003). Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 33(33), 26-61.
AMA Balcı PDA. Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. April 2003;33(33):26-61.
Chicago Balcı, Prof. Dr. Ali. “Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 33, no. 33 (April 2003): 26-61.
EndNote Balcı PDA (April 1, 2003) Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 33 33 26–61.
IEEE P. D. A. Balcı, “Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 33, no. 33, pp. 26–61, 2003.
ISNAD Balcı, Prof. Dr. Ali. “Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 33/33 (April 2003), 26-61.
JAMA Balcı PDA. Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2003;33:26–61.
MLA Balcı, Prof. Dr. Ali. “Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol. 33, no. 33, 2003, pp. 26-61.
Vancouver Balcı PDA. Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram Araştırma İlişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2003;33(33):26-61.