The purpose of this study was to examine the mentoring roles of dissertation/thesis advisors of graduate research assistants. The data was collected from 252 research assistants charged in Gazi University from educational and social sciences. Mentoring roles of advisors were examined under six categories as follows: 1) Relationship Emphasis; 2) Information Emphasis; 3) Facilitative Focus; 4) Confrontive Focus; 5) Mentor Model; and 6) Mentee Vision. Graduate research assistants reported that advisors performed relationship, facilitative, and mentor model roles at a higher level in comparison to information, confrontive, and mentee vision roles. Although there were no significant differences in mentoring roles by gender of research assistants, years in assistantship, and legal status of assistantship, significant differences were found in mentoring roles with respect to the department they work. In addition, results indicated that associated professors demonstrated mentoring roles at a higher level compared to assistant professors and full professors.
Bu çalışmanın amacı, araştırma görevlilerinin tez danışmanlarının yetiştiricilik (mentoring) rollerini incelemektir. Araştırmaya Gazi Üniversitesi'ne bağlı eğitim bilimleri ve sosyal bilimler alanında görevli 252 araştırma görevlisi katılmıştır. Tez danışmanlarının yetiştiricilik rolleri: 1) İlgiye Dayalı Rol; 2) Bilgiye Dayalı Rol; 3) Kolaylaştırıcılık Rolü; 4) Yüzleştiricilik Rolü; 5) Model Olma Rolü ve 6) Yetişenin Vizyonunu Destekleme Rolü olmak üzere altı kategoride incelenmiştir. Araştırma görevlileri, tez danışmanlarının ilgiye dayalı rolünü, kolaylaştırıcılık rolünü ve model olma rolünü; bilgiye dayalı rolüne, yüzleştiricilik rolüne ve yetişenin vizyonunu destekleme rolüne oranla daha yüksek düzeyde gerçekleştirdiklerini belirtmişlerdir. Yetiştiricilik rollerinde, araştırma görevlilerinin cinsiyetlerine, hizmet sürelerine ve yasal statülerine göre anlamlı farklılıklar olmamasına rağmen, bağlı bulunulan birime göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ayrıca, araştırma sonuçları, doçent tez danışmanlarının, yetiştiricilik rollerini, yardımcı doçent ve profesörlere göre daha yüksek düzeyde gerçekleştirdiklerini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2003 |
Published in Issue | Year 2003 Volume: 33 Issue: 33 |