Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Koramaz Valley in Terms of Cultural Tourism

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 56 - 64, 31.12.2022

Öz

Thanks to the technological activities and communication tools that have developed recently, people's desire to see new and different places is increasing. In this context, the relationship between cultural heritage and cultural tourism comes to the fore. In our rapidly changing and renewing world, it is important to protect cultural heritage, keep it alive and transfer it to future generations. The fact that culture and cultural heritage provide added value and become an attraction through tourism has a positive effect. Koramaz Valley, which is the subject of this study, was included in the temporary Cultural Heritage List by UNESCO in April 2020. The aim of this study is to evaluate the Koramaz Valley, located in the province of Kayseri, in terms of Culture and Tourism. Qualitative research approach was adopted in the study. This research, which was conducted with the scanning model, was handled within the framework of a case study. During the research process, the relevant literature was scanned and a large number of official documents and data were examined. In addition, field visits were made and evaluations were made through interview, observation and participant observation. In this context, a semi-structured interview form was used while interviewing 10 people. The processing of the obtained data was carried out descriptively. In addition, the data of Koramaz Valley satellite image and various photographs of the valley have been strengthened. As a result, the promotion of the cultural values of Koramaz Valley and its opening to tourism came to the fore.

Kaynakça

  • Acıelma, B. & Güngör, Ş. (2021). Kültürel Mirasın Korunması ve Turizm İlişkisi Bağlamında Altınköy Açık Hava Müzesi. Kültürel Miras Araştırmaları, 2(2), 72-77.
  • Akçay, Ş. (2020). Turan Köyü (Dimitre) Dimitre ve Sarayburnu Mevkinin Görünümü. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Altınbaş, S. & Etikan, S. (2021). Kültürel Mirasın Korunmasında "Yaşayan Köy" Anlayışı ve Bazı Yaşayan Köy Açık Hava Kültürel Miras Müzeleri. Folklor Akademi Dergisi, 4(1), 23-39.
  • Aral, C. (2020). Vekse Köyü Tarihi Rum Evleri. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Atasoy, F., İnceöz, S. & Öztürk, İ. (2018). Kırsal Turizm Kapsamında Gerçekleştirilen Kültür Turizmi: Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası Örneği. Uluslararası Kırsal Turizm ve Kalkınma Dergisi, 2(1), 06-14.
  • Bandeoğlu, Z. (2015). Türkiye’de Kültür Turi̇zmi̇ Potansi̇yeli̇ Üzeri̇ne Bi̇r Değerlendi̇rme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 155-168.
  • Bingöl, Ö. G. (2020a). Bağpınar Köyü (Isbıdın) Yukarı Köprü. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Bingöl, Ö. G. (2020b). Koramaz Vadisinde Olgunlaşmış Gilaburu Bitkisi. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Cömert, H. (2008). Koramaz Vadisi. Kayseri: Ağırnas Belediyesi Yayınları.
  • Çakır, M. (2020a). Bağpınar Köyü (Isbıdın) Doğu Kilise’den Renkli Duvar Detayları. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Çakır, M. (2020b). Koramaz Vadisinde Taş Süslemeli İçme Suları. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, Kültür ve Turizm: Kültürel Turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15, 51-59.
  • Ergin, E. (2020). Ağırnas Köyü Mimar Sinan Evi ve Kemerli Oda. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Gümüşçü, O. (2018). Tarihi Coğrafya ve Kültürel Miras. Erdem Dergisi(75), 99-120.
  • Güngör, Ş. (2016). Alternatif Turizm Etkinliği ve Ürün Çeşitliliği Oluşturmada Atın Kullanımı: Nevşehir Örneği. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(22), 81-99.
  • Güngör, Ş. (2018). İç Anadolu Bölgesi’nin Turizm Coğrafyası. Ö. Sertkaya Doğan ve E. Duran (Editörler), Türkiye Turizm Coğrafyası içinde (s. 501-542). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Güngör, Ş. (2022). Kapadokya Kültür Yolu’nun Alternatif Turizm Rotası Bağlamında Değerlendirilmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(3),1784-1802.
  • Güvenç, B. (2020). İnsan ve Kültür. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Haviland, W. A., Prins, H. E. & Walrath, D. (2008). Kültürel Antropoloji. (İ. Erguvan Sarıoğlu, Çev.) İstanbul: Kaktüs Yayınları.
  • İSMEP. (2014). Kültürel Mirasın Korunması. İstanbul: İSMEP Rehber Kitaplar.
  • Kodaş, D. & Sü Ersöz, S. (2012). Kırsal Turizm İle Kültürel Turizmin Bütünleşmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 14(22), 169-174.
  • Konyalı, S. (2020). Koramaz Vadisinde Tandır Ekmeği Yapımı. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Kural, A. T. (2020). Bağpınar Köyü (Isbıdın) Beşaret Kaya Kilisesi Duvar Resimleri. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Meydan Uygur, S. & Baykan, E. (2007). Kültür Turi̇zmi̇ ve Turi̇zmi̇n Kültürel Varlıklar Üzeri̇ndeki̇ Etkileri. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(2), 30-49.
  • Oğuz, Ö. M. (2018). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir? Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • Örnek, S. V. (2016). Türk Halkbilimi. Ankara: BilgeSu Yayınları.
  • Özbek, M. Soysal, U. & Koçer, D. (2020). Koramaz Vadisi Tarihi. Kayseri: Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Sözen, M. (2005). Yaşayan Sinan. Ağırnaslı Sinan. İçinde Kayseri: Ağırnas Belediyesi Yayınları.
  • Turhan, Ç. (2010). Cumalıkızık Köyünde Kültürel Miras ve Turzim Algısı. Millî Folklor Dergisi, 22(87), 181-190.
  • Yazlık, B. (2019). Koramaz Vadi̇si̇ Columbarium Mezarları. Turkish Studies - Historical Analysis, 14(3), 669-733.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • URL-1: Kayseri Erciyes A.Ş. (2022). Discover Erciyes. www.kayserierciyes.com.tr: https://www.kayserierciyes.com.tr/Haberler/Haber?id=2211 21.0.2.2022. (Erişim Tarihi: 01.11.2021).
  • URL-2: Koramaz Vadisi (2021). Kültür – Koramaz Vadisi. Web Sitesi: http://www.koramazvadisi.com/kultur envanteri/index.html (Erişim Tarihi: 29.12.2021).
  • URL-3: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. https://teftis.ktb.gov.tr/: (https://teftis.ktb.gov.tr/TR-295610/kultur-varliklarini-koruma-yuksek-kurulunun-05102021-ta-.html (Erişim Tarihi: 01.11.2021).
  • URL-4: Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2021). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 12 09, 2021 tarihinde https://sozluk.gov.tr/: https://sozluk.gov.tr/?kelime=k%C3%BClt%C3%BCr. (Erişim Tarihi: 12.09.2021).
  • URL-5: UNESCO. (2022). http://www.unesco.org.tr/. UNESCO Türkiye Milli Komisyonu Web Sitesi: http://www.unesco.org.tr/Pages/161/177 (Erişim Tarihi:21.03.2022).

Koramaz Vadisi’nin Kültür Turizmi Açısından Değerlendirilmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 56 - 64, 31.12.2022

Öz

Son dönemde gelişen teknolojik faaliyetler ile iletişim araçları sayesinde insanların yeni ve farklı yerleri görme isteği artmaktadır. Bu kapsamda kültürel miras ve kültür turizmi ilişkisi ön plana çıkmaktadır. Hızla değişen ve kendini yenileyen dünyamızda kültürel mirası korumak, onu yaşatmak ve gelecek nesillere aktarmak önem taşımaktadır. Kültürün, kültürel mirasın turizm ile katma değer sağlaması ve cazibe haline gelmesi olumlu etki yaratmaktadır. Bu çalışmanın konusunu oluşturan Koramaz Vadisi 2020 yılı nisan ayında UNESCO tarafından geçici Kültürel Miras Listesine alınmıştır. Çalışma ile Kayseri ilinde yer alan Koramaz Vadisi’nin Kültür Turizm açısından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Tarama modeliyle yürütülen bu araştırma, durum çalışması çerçevesinde ele alınmıştır. Araştırma süreçlerinde ilgili literatür taranmış ve çok sayıda resmi doküman ile veri incelenmiştir. Bununla birlikte saha ziyaretleri gerçekleştirilerek görüşme, gözlem ve katılımcı gözlem yoluyla değerlendirmeler yapılmıştır. Bu bağlamda 10 kişi ile görüşme yapılırken yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin işlenmesi betimsel olarak gerçekleştirilmiştir. Ayrıca Koramaz Vadisi uydu görüntüsü ve vadiye dair çeşitli fotoğraflar ile veriler güçlendirilmiştir. Sonuç olarak ise Koramaz Vadisi’nin kültürel değerlerinin tanıtılması ve turizme açılması ön plana çıkmıştır.

Kaynakça

  • Acıelma, B. & Güngör, Ş. (2021). Kültürel Mirasın Korunması ve Turizm İlişkisi Bağlamında Altınköy Açık Hava Müzesi. Kültürel Miras Araştırmaları, 2(2), 72-77.
  • Akçay, Ş. (2020). Turan Köyü (Dimitre) Dimitre ve Sarayburnu Mevkinin Görünümü. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Altınbaş, S. & Etikan, S. (2021). Kültürel Mirasın Korunmasında "Yaşayan Köy" Anlayışı ve Bazı Yaşayan Köy Açık Hava Kültürel Miras Müzeleri. Folklor Akademi Dergisi, 4(1), 23-39.
  • Aral, C. (2020). Vekse Köyü Tarihi Rum Evleri. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Atasoy, F., İnceöz, S. & Öztürk, İ. (2018). Kırsal Turizm Kapsamında Gerçekleştirilen Kültür Turizmi: Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası Örneği. Uluslararası Kırsal Turizm ve Kalkınma Dergisi, 2(1), 06-14.
  • Bandeoğlu, Z. (2015). Türkiye’de Kültür Turi̇zmi̇ Potansi̇yeli̇ Üzeri̇ne Bi̇r Değerlendi̇rme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 155-168.
  • Bingöl, Ö. G. (2020a). Bağpınar Köyü (Isbıdın) Yukarı Köprü. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Bingöl, Ö. G. (2020b). Koramaz Vadisinde Olgunlaşmış Gilaburu Bitkisi. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Cömert, H. (2008). Koramaz Vadisi. Kayseri: Ağırnas Belediyesi Yayınları.
  • Çakır, M. (2020a). Bağpınar Köyü (Isbıdın) Doğu Kilise’den Renkli Duvar Detayları. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Çakır, M. (2020b). Koramaz Vadisinde Taş Süslemeli İçme Suları. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, Kültür ve Turizm: Kültürel Turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15, 51-59.
  • Ergin, E. (2020). Ağırnas Köyü Mimar Sinan Evi ve Kemerli Oda. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Gümüşçü, O. (2018). Tarihi Coğrafya ve Kültürel Miras. Erdem Dergisi(75), 99-120.
  • Güngör, Ş. (2016). Alternatif Turizm Etkinliği ve Ürün Çeşitliliği Oluşturmada Atın Kullanımı: Nevşehir Örneği. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(22), 81-99.
  • Güngör, Ş. (2018). İç Anadolu Bölgesi’nin Turizm Coğrafyası. Ö. Sertkaya Doğan ve E. Duran (Editörler), Türkiye Turizm Coğrafyası içinde (s. 501-542). Çanakkale: Paradigma Akademi.
  • Güngör, Ş. (2022). Kapadokya Kültür Yolu’nun Alternatif Turizm Rotası Bağlamında Değerlendirilmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(3),1784-1802.
  • Güvenç, B. (2020). İnsan ve Kültür. İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Haviland, W. A., Prins, H. E. & Walrath, D. (2008). Kültürel Antropoloji. (İ. Erguvan Sarıoğlu, Çev.) İstanbul: Kaktüs Yayınları.
  • İSMEP. (2014). Kültürel Mirasın Korunması. İstanbul: İSMEP Rehber Kitaplar.
  • Kodaş, D. & Sü Ersöz, S. (2012). Kırsal Turizm İle Kültürel Turizmin Bütünleşmesi. KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 14(22), 169-174.
  • Konyalı, S. (2020). Koramaz Vadisinde Tandır Ekmeği Yapımı. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Kural, A. T. (2020). Bağpınar Köyü (Isbıdın) Beşaret Kaya Kilisesi Duvar Resimleri. Koramaz Vadisi. Kayseri Büyükşehir Belediyesi, Kayseri.
  • Meydan Uygur, S. & Baykan, E. (2007). Kültür Turi̇zmi̇ ve Turi̇zmi̇n Kültürel Varlıklar Üzeri̇ndeki̇ Etkileri. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi(2), 30-49.
  • Oğuz, Ö. M. (2018). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir? Ankara: Geleneksel Yayınları.
  • Örnek, S. V. (2016). Türk Halkbilimi. Ankara: BilgeSu Yayınları.
  • Özbek, M. Soysal, U. & Koçer, D. (2020). Koramaz Vadisi Tarihi. Kayseri: Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Sözen, M. (2005). Yaşayan Sinan. Ağırnaslı Sinan. İçinde Kayseri: Ağırnas Belediyesi Yayınları.
  • Turhan, Ç. (2010). Cumalıkızık Köyünde Kültürel Miras ve Turzim Algısı. Millî Folklor Dergisi, 22(87), 181-190.
  • Yazlık, B. (2019). Koramaz Vadi̇si̇ Columbarium Mezarları. Turkish Studies - Historical Analysis, 14(3), 669-733.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • URL-1: Kayseri Erciyes A.Ş. (2022). Discover Erciyes. www.kayserierciyes.com.tr: https://www.kayserierciyes.com.tr/Haberler/Haber?id=2211 21.0.2.2022. (Erişim Tarihi: 01.11.2021).
  • URL-2: Koramaz Vadisi (2021). Kültür – Koramaz Vadisi. Web Sitesi: http://www.koramazvadisi.com/kultur envanteri/index.html (Erişim Tarihi: 29.12.2021).
  • URL-3: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. https://teftis.ktb.gov.tr/: (https://teftis.ktb.gov.tr/TR-295610/kultur-varliklarini-koruma-yuksek-kurulunun-05102021-ta-.html (Erişim Tarihi: 01.11.2021).
  • URL-4: Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2021). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 12 09, 2021 tarihinde https://sozluk.gov.tr/: https://sozluk.gov.tr/?kelime=k%C3%BClt%C3%BCr. (Erişim Tarihi: 12.09.2021).
  • URL-5: UNESCO. (2022). http://www.unesco.org.tr/. UNESCO Türkiye Milli Komisyonu Web Sitesi: http://www.unesco.org.tr/Pages/161/177 (Erişim Tarihi:21.03.2022).
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arkeoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emrah Akkaş 0000-0003-2393-4212

Şenay Güngör 0000-0001-5453-5930

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akkaş, E., & Güngör, Ş. (2022). Koramaz Vadisi’nin Kültür Turizmi Açısından Değerlendirilmesi. Kültürel Miras Araştırmaları, 3(2), 56-64.

CC-BY-SA_icon.svg Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License tarafından lisanslanmıştır.